• 1
  • 2
2005-11-03, 21:16
Medlem
Spikeys avatar
Hamnar ibland i lnga filmdiskussioner med mina vnner, och s fort jag fr "Stalker" p tal s grips flertalet av en pltslig smnighet, och muttrar saker som "Nej fy, p tok fr lng", "Tarkovskij hade ju fan tacklat av", "h, pminner ju inte ett skit om romanen" osv...

r jag den enda som pverkas av de lngsamma, nstan drmlika scenerna, framfrallt frgerna inne i Zonen, samt den ogenomtrngliga mystiken?

Jag kan sitta och bara njuta av filmen, inte frska analysera hittan o dittan eller jmfra med gamla sci-fi romaner.

Det som fascinerar mig r sjlva produktionen, och ven att filmen gr s lngsamt. Musiken.
Favvoscen: nr Stalkern, Frfattaren och Professorn ker p den motordrivna vagnen in i Zonen, du ser bara deras ansikten och ett frfallet landskap susar frbi, till ett underbart synthsoundtrack.

Nn som hller med...?
Citera
2005-11-04, 01:31
Medlem
utters avatar
Jag hller med. Tarkovskijs filmer krvde mycket av skdaren. Inte s mycket att hnga med i ngon handling utan snarare att frst pauserna mellan hndelserna, eh... Stalker r faktiskt den enda Tarkovskij film som jag inte sett hela av, konstigt nog. Dremot har jag lst boken; Picknick vid vgkanten (Roadside picnic) av Arkadij & Boris Strudaskij (stavning). Fantastisk bok.
Citera
2005-11-04, 01:42
Medlem
comendantes avatar
Sg filmen fr ett par dagar sedan fr frsta gngen, och jag mste sga att jag blev djupt tagen. Har ven sett "Offret" innan som ocks r en vldigt gripande film. Jag knner att jag mste se om Stalker, s att jag frstr den lite bttre, det r verkligen en krvande film. Vill ven se mer av Trakowskij, han verkar jvligt bra. Dremot har jag hrt att det ska vara meningslst att se mnga av hans filmer eftersom att han alltid tervnder med samma teman?
Citera
2007-09-22, 17:40
Medlem
bernankes avatar
Efter att ha nmnts ngra gnger i vackraste film-trden tycker jag vi terupplivar den hr.

Sjlv tycker jag Stalker r jvligt bra. Lite seg kanske, men det vgs upp av det perfekta fotot.
Citera
2007-09-22, 20:41
Medlem
Rakiis avatar
Skrev shr i min recension av filmen;

Citat:
Omkring klockan 01:23 mndagen den 26:e april 1986 som bekant exploderade en reaktor i Tjernobylomrdet i nuvarande Ukraina. Det som till brjan sg ut som en vanlig brand urartade till en strre katastrof n vad man hade kunnat ana. Gasmoln med gifter och strlning i en stor radie omkring reaktorn lpte ut lngst med landets grnser. Slutligen ndde gasmolnen Ryssland, Vitryssland, Baltikum och ven upp emot Finland p vissa platser. Mnniskor och djur som blev strlade fick frdande skador och foster som kom att fdas eftert kom att bli muterade. Trots att detta hnde redan 7 r efter filmens tillkomst s skulle det kunna ha slutat som vrlden har blivit i filmen.

I en mulen och gr framtid dr det r knapert om tillgngar s tisslas det om en plats bortom stderna, lngt inne i skogens innangmmen dljer sig ett rum, dr alla ens nskningar kan g i uppfyllelse. Rummet ligger belget i Zonen som r en mystisk plats som blivit mytomspunnen efter diverse frsvinnanden och man tror att UFO:n beskt platsen fr lnge sedan. Dit sker sig ven en vetenskapsman, en frfattare som bda blir guidade genom Zonen av en stalker som sger sig kunna fllorna och terrngen.

Vl inne i Zonen bjuds tittaren p en makalst vacker resa som skiftar mellan industrimarker, jrnvgar och regniga skuggsdungar. Allt detta vldigt vacker uppvisats i Tarkovskijs hantverk som man knner igen ifall man rkar ha sett Solaris eller Offret. I brjan anvnder man sig av bruna undertoner i frgen, som pminner lite om Triers Riget, vldigt snyggt och skapar en nnu mera sprcklig och smutsigare atmosfr som karaktrerna rr sig kring. Jag gillar verkligen Tarkovskijs uppvisning av ett dystopiskt Ryssland, om det nu r Ryssland men miljerna tilltalar verkligen mig i all sin prakt och stillhet. Hur han skickligt vxlar mellan skitiga miljer och vackra naturbilder gr s att fotot r en av filmens bsta bestndsdelar. Men det finns inte mycket annat att klaga p hr inte.

Skdespelarna spelar ut sina roller helt som dom ska, nervositeten och spnningen smittar av sig p tittaren ju lngre fram dom nr mlet med stalkern i spetsen som skiner starkast med sina imponerande kunskaper om ett phittat mne som nd knns riktigt trovrdigt trots allt. Vetenskapsmannen och frfattaren r bra dom likas men sger inte s vidare mycket heller och man knner sig lite instngda i dom. Men d det vl pratas s r det intressanta dialoger om filosofi och allt mjligt som rr himmel och helvete.

Det r verkligen en tt mystik som rder ver filmen och lika lite fr vi veta som dom om platsen och omgivningarna. Dremot finns det inte s vrst mycket annat att klaga p n just lngden som mnga andra tycks ha hakat upp sig p, visst blir det lite segt emellan t men det knns inte som ngot vidare som filmen i sig tar skada av. Det krvs ju tid att bygga upp handlingen, atmosfren och karaktrerna och Tarkovskij tar sig god tid till att gra det som slutligen resulterar i en vacker dystopi som efter nnu 5 tittar inte knns fullbordad fr min egen del.
Citera
2007-09-22, 22:32
Medlem
Fred Friendlys avatar
Lter bra, ska se den p Torsdag. Den gr p cinemateket om ngon annan vill se.

Den r ganska saftig va, tre timmar lng?
Citera
2007-09-22, 23:27
Bannlyst
En av mina absoluta favoriter. Mycket bra film.
Citera
2007-09-23, 00:07
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Lter bra, ska se den p Torsdag. Den gr p cinemateket om ngon annan vill se.

Den r ganska saftig va, tre timmar lng?
D ses vi dr Den r inte riktigt tre timmar, men nstan.
Citera
2013-07-09, 20:12
Medlem
vonfnass avatar
Istllet fr att bumpa en 10 r gammal trden med samma namn som denna (samma mne ocks), s tog jag denna, som "bara" r 6 r gammal

Tog en svng ner till biblioteket fr att se om det fanns ngon bra film att lna.

Sttte p Tarkovskjis Stalker, som jag nnu inte sett och grna ser med svensk text.
Detta var Njutafilms utgva.
Jag har aldrig sett ngon av Njutafilms utgvor av Tarkovskijs filmer fr under 299kr, drfr har jag alltid dragit mig frn att kpa dem.

Men hursomhelst, jag kommer hem, ppnar upp fodralet och i samma gonblick ramlar fodralet snder i mina hnder. Nej, inte s illa kanske. Men fodralet Njutafilms har valt till att husera sina utgvor i r av den SMSTA kvalitn p fodral jag ngonsin sett!!!

Visst, det kan vara, och jag hoppas att det r s, att biblioteket under ren varit tvungna att byta fodral.
Men jag tvivlar p att det r s.

Det r jtteljligt att jag sitter hr och lipar ver ett fodral. MEN, tar man ut det omnskliga priset som Njutafilms gr fr dessa, 299kr (och detta priset har aldrig justerats, vad jag vet, och utgvan r nstan 10 r gammal!), s kan man ju tminstone krva ett RIKTIGT fodral.

Skivorna sitter knappt fast i sina hllare, fodralet r flamsigt och plasten r ljligt bjbar.
Jag kpte precis sdana hr fodral fr ett par r sedan p Sweburn.com, ngot jag ngrar.

Nu har jag lipat tillrckligt fr det mest triviala I-landsproblemet p lnge (?).
Ska frska se filmen s snart som mjligt, recension r (kanske) att vnta
Citera
2013-07-15, 01:31
Medlem
Underbar film. Jag sg den frsta gngen innan jag ntt tonren och det tog ett par decennier innan jag tittade p den igen. Med mig frn den frsta titten hade jag de magiska stmningarna. Det var en frjd att se den p nytt och f en bekrftelse p att minnet av atmosfren var s robust. Ett tecken p en vldigt speciell film av en mstare. Under en "svr period" fr ngra r sedan sg jag Offret, en annan film av mstaren; jag minns inte den s starkt som Stalker, eller Solaris, men fick en positiv upplevelse att det lngsamma tempot som i hans regi egentligen berttar mer n de flesta. Suggestionskraften r hg och det r det som gr det spnnande, mystiskt och meditativt.
Citera
2013-11-27, 21:09
Medlem
UncleUrbans avatar
Hade aldrig hrt talas om denna film frrn jag hittade den i min brorsas DVD-samling. Slngde p den utan att ha en aning om vad jag hade att vnta. I 163 minuter satt jag som fastspnd i ftljen och kunde inte slita mig. Trots det lngsamma tempot s var den oerhrt spnnande. Tror det var p grund av mystiken. Vad kommer att hnda? Vad r det fr fllor det snackas om? Vad finns lngs in i zoonen? osv.

Vldigt fin milj som den r inspelad i ocks. Tydligen vldigt giftiga stllen enligt wikipedia:

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia.org
Stalker spelades in p olika platser i Baltikum i starkt giftiga miljer bland gamla nedlagda fabriker. Flera av de medverkande i filmen har senare dtt i cancer, bland annat regissren, vilket kan ha pverkats av inspelningen av Stalker. Filmen hade premir sju r innan Tjernobylolyckan, d skerheten var lg kring radioaktivt frgiftade omrden i Sovjetunionen.

Tnkte glugga "Solyaris" snart. Ngon som vet om den r i samma kaliber?
Citera
2013-11-27, 23:02
Medlem
Kasuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncleUrban
Hade aldrig hrt talas om denna film frrn jag hittade den i min brorsas DVD-samling. Slngde p den utan att ha en aning om vad jag hade att vnta. I 163 minuter satt jag som fastspnd i ftljen och kunde inte slita mig. Trots det lngsamma tempot s var den oerhrt spnnande. Tror det var p grund av mystiken. Vad kommer att hnda? Vad r det fr fllor det snackas om? Vad finns lngs in i zoonen? osv.

Vldigt fin milj som den r inspelad i ocks. Tydligen vldigt giftiga stllen enligt wikipedia:

Tnkte glugga "Solyaris" snart. Ngon som vet om den r i samma kaliber?

Svrt att sga, jag gillade bde Stalker och Solyaris vldigt mycket. Nu var det ett bra tag sedan jag sg Solyaris, men den r helt klart sevrd. Kanske inte lika bra som Stalker, men absolut inte lngt drifrn. Se den!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in