Vi kan urskilja bestndsdelar men inte vilka som r nya eftersom dom smlter ihop och tillsammans bygger ngot annorlunda med de andra. Som ett pussel med tusen olika bildmotiv. En nl i hstack
Coolt att de gr att finna alla mjliga (tolka mig bokstavligt), kombinationer i pi. Anser du att matematiken r ndlig efter denna slutsats? Tnker att det inte finns ondligt mnga sifferkombinationer. Drar ivg frn mnet men det r en intressant frga.
Vill terigen ppeka att jag spekulerar, men det r inte omjligt! Jag tnkte nog inte att matematiken var ndlig varken fre eller efter den slutsatsen, haha!
Matematik r ballt. Och frvirrande.
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
En sanning r en sanning s lnge du inte har en ny premiss. Vad r d lgn? Lgnen ligger vl konstant bakt i tiden? Man mste vara kapabel till att besitta all vrldens kunskap i just varje sekund fr att svara p den frgan.
Man kan ocks se det som att Informationen r alltid sann p ett stt. Fr mig r sanning/lgn samma vsen. De kan drfr ligga parallellt med varandra.
Fr mig r sanning och lgn motsatser, de motsger varandra. Vid en viss tidpunkt r det antingen eller. Dremot kan det pendla fram och tillbaka. Ta pstendet "jag ljuger", det tycker jag illustrerar vad jag menar rtt effektivt. r det sant att jag ljuger eller inte?
Om jag ljuger s ljuger jag ju om att jag ljuger vilket gr att pstendet r falskt, men d ljuger jag ju likfrbannat och d r pstendet sant igen... upprepa in absurdum.
Hur kan lgnen ligga konstant bak i tiden? Det borde vl frhlla sig till premisser precis som sanningen?
Citat:
Frstod du resten av det jag skrev i min post frresten?
Mnjaej, jag tycker att det var oklart vad enheten innebar. Stllde lite frgor p det ocks.
Ja, objektivitet och faktisk verklighet r ju farliga fraser. Kanske finns det ngot slags grundobjektivitet, jag vet inte. Jag tror inte det, men jag tror att fr en varelse som mter verkligheten genom frger, s r bollen bl. Fr varelsen som mter vrlden genom former, s r bollen istllet rund. Osv osv fast i frmodligen mycket mrkligare varianter. Vad den "r" bestms av de instrument vi mter med. Varje upplevelse r verklig och korrekt - enligt de subjektiva verktyg som varelsen har att mta med. Men nej, jag tror nog inte p en objektiv sanning, annat n om man har Guds perspektiv och kan se alla ondliga datainsamlingspunkter som en helhet och kan se ngon slags grundverklighet.
Jag brukar tnka att om saker inte var p ett objektivt stt, hur skulle vi d kunna sga ngot om dess natur? Hur skulle vi se att bollen var rund om den inte var rund? Hur skulle bollen vara bl om den inte var bl? Naturligtvis kan vra mtinstrument kan vara imperfekta av naturen. Sett genom vra instrument blir raka linjer skeva. Genom vra instrument bryts frgens vglngd genom ett filter som transformerar den till en bl vglngd, etc.
Kruxet: Hur ska vi veta att vi tittar p ngonting om vi inte tittar p ngonting? Om det inte finns ngot (objektivt) dr att titta p, hur kan vi d uppleva det? Vad skulle det subjektiva vara en tolkning av? Hur kan det existera ngot subjektivt om det inte finns ngot objektivt att tolka p ett subjektivt stt?
Jag tror att den slutgiltiga frgan blir: Om ingen p ngot stt kan uppleva eller observera att ngonting r objektivt, finns det ngot objektivt d? Jag tror att det r ett grundfrhllningsstt. Det kanske inte finns ngot rtt eller fel. Men, om det inte finns ngot objektivt s finns det inte heller ngot subjektivt (d det inte finns ngot att tolka). Jag tror allts att det finns tv val:
- Det existerar varken ngot objektivt eller subjektivt.
- Det existerar bde objektivitet och subjektivitet.
Om man vljer det frsta s kan man argumentera fr att allt r en konstruktion utifrn. En illusion. Ngot petar in all information. Vi skulle kunna vara en del i ett datorspel.
Om man vljer det andra kan man argumentera fr att det uppstr en paradox. Hur kan vi veta att det finns ngot objektivt om allt vi kan ta reda p r subjektivt?
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Jag oroar mig ibland att varje planckenhet, varje minsta partikelrrelse r en ny dimension...
Jag lter detta st fr dig. I min mening r du fri att definiera kosmos som du vill, det finns dremot definitioner som kan vara mer anvndbara n andra och i det avseendet kan anses vara "bttre".
Ja kr fr fan. Jag gillar tuggmotstnd. Hr r ngra definitioner du kan meditera om medan du skriver:
Merriam-Webster "the universe : all of space and everything in it including stars, planets, galaxies, etc."
Dictionary.com "the totality of known or supposed objects and phenomena throughout space; the cosmos; macrocosm."
Your dictionary.com "The universe is the whole of all matter, energy, planets, galaxies and space. An example of universe is where everyone and everything exists."
Citat:
Tnk om det visar sig att det finns andra universum som vi aldrig kommer att upptcka fr att ingen tnkte tanken?
Eftersom kosmos/universum r totaliteten av allt mste upptckten av andra universum bara betyda att de r en extension av vrt universum, att vi hr ihop, och om vi inte gr det finns det ingen mjlighet att veta att de finns med ngon skerhet. r du med? Andra universum/kosmos r fljaktligen hypotetiska och kan inte bevisas (om vi bevisar att de finns r de del av vrt kosmos ... det gr inte att komma ifrn). Det du freslr r ett medvetet grumlande av definitionen. Men du erbjuder ingen definition mer n det du skriver ovan. Nog kan du vl nd anstrnga dig mer n s.
Citat:
I nulget finns ingenting som pekar p att det skulle finnas ngot annat n vrt universum, men det hindrar ingen frn att spekulera i det.
Exakt. Vi kan spekulera men inte veta.
Citat:
Jmfr Everetts many-worlds interpretation av kvantmekaniken. Kanske r det en metateori, kanske r det bara nonsens?
"Mnga vrldar teorin" kan inte bevisas. Fr att bevisa den mste vi ha tillgng till empiriska data frn andra universum/kosmos, vilket vi inte kan. Det r allts spekulation (mao kan det finnas andra fysiska processer som frklarar vad som hnder nr sannolikhets funktionen kollapsar som inte har med andra vrldar, kosmos, universum att gra). Det r heller ingen "metateori" eftersom en metateori betyder en teori om teorier.
Citat:
Jag tror ett stort problem inom forskningen r att det inte rder konsensus om vad medvetande r fr ngot.
Jag hller med, det finns inte konsensus om vad det r eftersom det finns ett starkt motstnd att tro att de enbart r ett resultat av fysiska processer. Det motstndet r troligen psykologiskt baserat (och har i sin tur en basis i darwinistisk evolution). Men det finns ganska starka skl att tro att det ligger till p det sttet.
Citat:
Hur kan man dra slutsatser om ngot man inte vet vad det r? Rtta mig grna om jag har fel, jag har googlat mnga gnger och aldrig hittat ngot konkret.
Tnk s hr d: nr fick du ditt medvetande? Var det nr din mammas gg blev invaderat av din pappas spermie, eller hnde det senare nr du vlsignades av en fjder som snuddade din gra lera av materia. Eller var det din mystiska ss frn andra kosmos som spillde in i din mammas livmoder. Hnde det pltsligt eller var det gradvis. Varfr tnker du, varfr skriver du ett svar i den hr trden.
Du r verraskad ser jag, men jag bermmer dig fr att ha anvnt skfunktionen i webblsaren. Om du anvnder den igen, och varfr inte sger jag, hittar du d ngon referens till din magiska ss: andra vrldar och mystisk information frn skrevet av universum.
Citat:
Att tankar aktiverar vissa delar i hjrnan har underskts och det r ingen nyhet. Vad r det som talar fr att "the knowledge" r detsamma som medvetande?
Berttigad kritik.
Ja varfr inte. Och om jag vnder p det: r kunskap om "the Knowledge" inte levande i medvetandet hos chauffren som har den. Och om den inte r det, hur tnker du att chauffrens hjrna fungerar d, den r ju nd ndrad?
Citat:
Tankeexperimentet var verklighetsfrnvnt med flit mest fr att peka p fljande i det sista stycket.
"Underskningsmjligheten om informationen kom utifrn finns inte",
"Om vi kunde ta reda p detta och vi kunde visa att tankar uppstr spontant s kan vi nd bara spekulera i hur tankarna spontant uppstod",
"Om spontaniteten r en fljd av ngot som kom utifrn kan vi inte veta, d det enda som vi kan underska r det som finns i vrt universum."
Kanske finns det saker vi inte kan veta och bara kan spekulera i. Tnk om det finns omrden som inte gr att forska p, bara att vi vet det. Hur ska man frhlla sig till det?
I vilket fall, det r trevligt att diskutera med dig och det hr r ett intressant mne. Jag r sker att du hller med
Eftersom kosmos/universum r totaliteten av allt mste upptckten av andra universum bara betyda att de r en extension av vrt universum, att vi hr ihop, och om vi inte gr det finns det ingen mjlighet att veta att de finns med ngon skerhet. r du med?
Jag argumenterar ju fr samma sak! Vad gnabbas vi om? Exempel:
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Nr informationen frn medvetandet skall infrlivas i ditt materiella jag, mste informationen frn ett annat universum verfras till det materiella universum, vilket gr att information tas in utifrn. S fort det har infrlivats blir den nya informationen en del av det materiella universum.
Se fetstilt.
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Det du freslr r ett medvetet grumlande av definitionen. Men du erbjuder ingen definition mer n det du skriver ovan. Nog kan du vl nd anstrnga dig mer n s.
Missfrst mig rtt, jag hvdar inte att universum inte r det du sger att det r. Dr r vi verens. Dremot motsger jag mig att det r den enda definitionen.
Citat:
Definitionen av Kosmos r att det r allt som finns. Punkt.
Citat:
"Mnga vrldar teorin" kan inte bevisas. Fr att bevisa den mste vi ha tillgng till empiriska data frn andra universum/kosmos, vilket vi inte kan. Det r allts spekulation (mao kan det finnas andra fysiska processer som frklarar vad som hnder nr sannolikhets funktionen kollapsar som inte har med andra vrldar, kosmos, universum att gra). Det r heller ingen "metateori" eftersom en metateori betyder en teori om teorier.
Det r mycket mjligt att den inte kan bevisas, jag vet fr lite fr att kunna argumentera fr eller emot. Jag tror att man r ute efter en frklaring som r den mest praktiska och anvndbara. En modell som bst verensstmmer med verkligheten betyder inte att den r verklig. Det gller det filosofiska vi talar om ocks. Bara fr att vi frsker modellera och frklara hur vrldens djupaste byggstenar eller tankar fungerar och modellerna tycks fungera, mste det inte betyda att det r precis s i verkligheten.
Det kan vara en metateori i och med att andra modeller kan falla inom ramarna fr denna teori. En teori om teorin. Metateori.
Fr och emot, saxat frn Wikipedia. Inte vrldens bsta klla, men du fr leva med det:
Citat:
Many-worlds is often referred to as a theory, rather than just an interpretation, by those who propose that many-worlds can make testable predictions (such as David Deutsch) or is falsifiable (such as Everett) or by those who propose that all the other, non-MW interpretations, are inconsistent, illogical or unscientific in their handling of measurements; Hugh Everett argued that his formulation was a metatheory, since it made statements about other interpretations of quantum theory; that it was the "only completely coherent approach to explaining both the contents of quantum mechanics and the appearance of the world."[21] Deutsch is dismissive that many-worlds is an "interpretation", saying that calling it an interpretation "is like talking about dinosaurs as an 'interpretation' of fossil records."[22]
Jag hller med, det finns inte konsensus om vad det r eftersom det finns ett starkt motstnd att tro att de enbart r ett resultat av fysiska processer. Det motstndet r troligen psykologiskt baserat (och har i sin tur en basis i darwinistisk evolution). Men det finns ganska starka skl att tro att det ligger till p det sttet.
Jag hller inte med, jag tror att det inte rder konsensus av anledningen att vi inte har hittat ett stt att underska vad det skulle kunna vara.
Citat:
Tnk s hr d: nr fick du ditt medvetande? Var det nr din mammas gg blev invaderat av din pappas spermie, eller hnde det senare nr du vlsignades av en fjder som snuddade din gra lera av materia. Eller var det din mystiska ss frn andra kosmos som spillde in i din mammas livmoder. Hnde det pltsligt eller var det gradvis. Varfr tnker du, varfr skriver du ett svar i den hr trden.
Irrelevant frga.
Sen str vi p samma sida, typ. Jag tror att medvetande ocks har ngot med hjrnan att gra rent fysiskt. tminstone r medvetandet i ngot stadie ndvndigt beroende av en verfring till ngot fysiskt fr att vi ska kunna uppleva det. Antar att det var den slutsatsen du frskte lurka ut. Jag har aldrig talat emot dig.
Citat:
Du r verraskad ser jag, men jag bermmer dig fr att ha anvnt skfunktionen i webblsaren. Om du anvnder den igen, och varfr inte sger jag, hittar du d ngon referens till din magiska ss: andra vrldar och mystisk information frn skrevet av universum.
No need for spydighet. Jag tror att du tar tankelekar p fr stort allvar. Tankelekar kallas vl just tankelekar av en anledning?
Citat:
Ja varfr inte. Och om jag vnder p det: r kunskap om "the Knowledge" inte levande i medvetandet hos chauffren som har den. Och om den inte r det, hur tnker du att chauffrens hjrna fungerar d, den r ju nd ndrad?
Vad r skillnaden p tankar och medvetande?
Jag har varken lst eller hrt att man faktiskt vet vad tankar fysiskt r eller var de kan lagras. Det vi ngorlunda vet r vl att ny frmga eller ny kunskap bygger p att det bildas nya synapser (kopplingar) mellan nervceller i hjrnan. Hjrnan omstruktureras. Vra kognitiva schemata frndras. Vi ackommoderar (Piaget). Det r antagligen dessa nya elektriska kopplingar som MRI-underskningen visade. Detta talar ingenting om vad varken medvetande eller tankar r, de talar bara om de nya kopplingarna (som vi tolkar r kunskap).
Det enda jag har uppfattat att vi vet r att elektriska impulser kan rra sig lngs dessa synapser och dr agera signaler fr att jonisera och frigra signalsubstanser i olika delar av hjrnan, vilket gr att vi beter oss- eller uppfattar saker p olika stt. En signal skickas fr att vi ska svara p den p ett visst stt helt enkelt. Vad sjlva tanken r, om den r elektronen eller ngot annat vet vi allts inte. (svitt jag vet, men rtta mig om jag har fel)
Citat:
I vilket fall, det r trevligt att diskutera med dig och det hr r ett intressant mne. Jag r sker att du hller med
Haha, det r ett vldigt intressant mne. Det r lite ltt frustrerande att bli ifrgasatt, srskilt nr det knns som att det mesta bara bygger p missfrstnd men jag gillar det.
Det enda jag har uppfattat att vi vet r att elektriska impulser kan rra sig lngs dessa synapser och dr agera signaler fr att jonisera och frigra signalsubstanser i olika delar av hjrnan, vilket gr att vi beter oss- eller uppfattar saker p olika stt. En signal skickas fr att vi ska svara p den p ett visst stt helt enkelt. Vad sjlva tanken r, om den r elektronen eller ngot annat vet vi allts inte.
Frtydligande, hur vet elektronen att den ska precis dit den ska? Om du ska hja din hgra arm s mste tanken p att du ska hja armen i ngot steg verfras till att en fysisk elektrisk impuls skickas till rtt plats. Ngonstans verfrs allts tanken till en fysisk produkt. Vad r tanken och vad r den fysiska produkten av tanken? r de samma sak?
Du kan tnka att du ska hja din hgra arm utan att faktiskt fysiskt hja den. Det skulle kunna tala emot att tanken r den elektriska signalen.
Jag argumenterar ju fr samma sak! Vad gnabbas vi om?
Ja det undrar jag med Men det hnder alldeles p tok fr mycket hr som jag inte frstr. Kanske r jag fr korkad.
Citat:
Nr informationen frn medvetandet skall infrlivas i ditt materiella jag, mste ...
Var kommer detta medvetande frn och hur kommer det sig att det ska infrlivas i mitt materiella jag. r det fr att ...
Citat:
...informationen frn ett annat universum verfras till det materiella universum, ...
Det hr r ett mycket problematiskt pstende. Information frn ett annat universum verfrs allts till ett materiellt (vrt UNIVERSUM r materiellt antar jag att du menar, inte att det ANDRA ndvndigtvis r immateriellt ven om det verkar ppet i din beskrivning). Du har redan erknt att kosmos/universum innehller sig sjlv till 100 %. Och nd vill du erbjuda en ppning fr mystisk ss, som hr:
Citat:
... vilket gr att information tas in utifrn.
Vad r det som hnder hr. Om jag verkar kritisk r det bara fr att jag vill frst denna mystiska process.
Citat:
S fort det har infrlivats blir den nya informationen en del av det materiella universum.
Hur sger jag bara? Beskriv hur infrlivandet sker. Jag vill verkligen veta. Jag har flera problem med ovanstende pstenden. Det hnder alldeles p tok fr mycket hr som inte har ngon frklaring.
Citat:
Missfrst mig rtt, jag hvdar inte att universum inte r det du sger att det r.
Gnuggar gonen och tittar mot skrmen och sger ... VAD?
Citat:
Dr r vi verens.
Nej det r vi definitivt inte.
Citat:
Dremot motsger jag mig att det r den enda definitionen.
Det r mycket mjligt att den inte kan bevisas, jag vet fr lite fr att kunna argumentera fr eller emot. Jag tror att man r ute efter en frklaring som r den mest praktiska och anvndbara.
Men den r inte anvndbar, det finns inga experimentella bevis, den r inte praktisk.
Citat:
En modell som bst verensstmmer med verkligheten betyder inte att den r verklig.
Ja jag hller med. Occams rakkniv sger att den enklaste frklaringen med minst antaganden ska fredras. Det r ett fantastiskt bra maxim, men om det inte finns ngon som helst anledning att tro en frklaring som saknar empiriskt std br vi nog undvika den.
Citat:
Det gller det filosofiska vi talar om ocks. Bara fr att vi frsker modellera och frklara hur vrldens djupaste byggstenar eller tankar fungerar och modellerna tycks fungera, mste det inte betyda att det r precis s i verkligheten.
Det tycker jag r en vldigt slapp hllning.
Citat:
Det kan vara en metateori i och med att andra modeller kan falla inom ramarna fr denna teori. En teori om teorin. Metateori.
Fr och emot, saxat frn Wikipedia. Inte vrldens bsta klla, men du fr leva med det:
Jag hller inte med, jag tror att det inte rder konsensus av anledningen att vi inte har hittat ett stt att underska vad det skulle kunna vara.
Hmmm... Skillnaden mellan en metateori och en teori r, enligt min mening (mind you):
Teori: en eller flera testbara hypoteser som binds samman (mste vara kopplade) i en vergripande beskrivning av ett kausalt sammanhang (direkt eller indirekt).
Metateori: Varfr och hur ska vilka teorier och hypoteser som helst betraktas som teorier. Vad r en teori och vad r en hypotes exempelvis. Hur och varfr ska vi ge dem vikt i bedmningen om giltighet. Det r att st en niv ovan och bedma reglerna snarare n resultatet av reglerna. r du med?
Det riktigt ondskefulla med filosofisk logik av det hr slaget r att vi kan kliva ytterligare ett steg upp (och fler n det om vi vill skapa riktig oreda) men "sill och potatis" maten fr alla r teori och i ngon mn metateori.
(om vi gr ovan metateori hamnar vi frr eller senare i lingvistik och vi kan kanske tom g hgre n s)
Citat:
Irrelevant frga.
Jag menade det p riktigt, bara s du vet.
Citat:
Sen str vi p samma sida, typ. Jag tror att medvetande ocks har ngot med hjrnan att gra rent fysiskt.
Absolut, jag hller med.
Citat:
tminstone r medvetandet i ngot stadie ndvndigt beroende av en verfring till ngot fysiskt fr att vi ska kunna uppleva det. Antar att det var den slutsatsen du frskte lurka ut. Jag har aldrig talat emot dig.
Hjrnan r medvetandet och dr vi upplever oss sjlva.
Citat:
No need for spydighet. Jag tror att du tar tankelekar p fr stort allvar. Tankelekar kallas vl just tankelekar av en anledning?
Nej fr fan, jag gillar bara att att skriva och att ha ngon att diskutera med. Jag skms inte fr mina sikter och jag erknner nr jag har fel.
Citat:
Vad r skillnaden p tankar och medvetande?
Ingen skillnad r min uppfattning.
Citat:
Jag har varken lst eller hrt att man faktiskt vet vad tankar fysiskt r eller var de kan lagras.
De hnder och lagras i hjrnan.
Citat:
Det vi ngorlunda vet r vl att ny frmga eller ny kunskap bygger p att det bildas nya synapser (kopplingar) mellan nervceller i hjrnan. Hjrnan omstruktureras. Vra kognitiva schemata frndras. Vi ackommoderar (Piaget). Det r antagligen dessa nya elektriska kopplingar som MRI-underskningen visade. Detta talar ingenting om vad varken medvetande eller tankar r, de talar bara om de nya kopplingarna (som vi tolkar r kunskap).
Ja det hller jag med om.
Citat:
Det enda jag har uppfattat att vi vet r att elektriska impulser kan rra sig lngs dessa synapser och dr agera signaler fr att jonisera och frigra signalsubstanser i olika delar av hjrnan, vilket gr att vi beter oss- eller uppfattar saker p olika stt. En signal skickas fr att vi ska svara p den p ett visst stt helt enkelt. Vad sjlva tanken r, om den r elektronen eller ngot annat vet vi allts inte. (svitt jag vet, men rtta mig om jag har fel)
Haha, det r ett vldigt intressant mne. Det r lite ltt frustrerande att bli ifrgasatt, srskilt nr det knns som att det mesta bara bygger p missfrstnd men jag gillar det.
Ha en bra kvll herr starke. Fantastiskt bra inlgg av dig.
Spoilar eftersom det r lite off topic.
Vill terigen ppeka att jag spekulerar, men det r inte omjligt! Jag tnkte nog inte att matematiken var ndlig varken fre eller efter den slutsatsen, haha!
Matematik r ballt. Och frvirrande.
Fr mig r sanning och lgn motsatser, de motsger varandra. Vid en viss tidpunkt r det antingen eller. Dremot kan det pendla fram och tillbaka. Ta pstendet "jag ljuger", det tycker jag illustrerar vad jag menar rtt effektivt. r det sant att jag ljuger eller inte?
Om jag ljuger s ljuger jag ju om att jag ljuger vilket gr att pstendet r falskt, men d ljuger jag ju likfrbannat och d r pstendet sant igen... upprepa in absurdum.
Hur kan lgnen ligga konstant bak i tiden? Det borde vl frhlla sig till premisser precis som sanningen?
Mnjaej, jag tycker att det var oklart vad enheten innebar. Stllde lite frgor p det ocks.
Hller med om lgnerna. Det jag menade var att en viss lgn som r bekrftat som lgn av vederbrande kommer alltid ligga bak i tiden (?)
Gllande matematiken s tror jag faktiskt den r ndlig. Det mste finnas ett begrnsat antal mnster i en sifferkod trots att den kan expandera t ett eller annat hll ondligt. Om du vill frhindra att du kommer fram till samma mnster mste du hitta p en nya siffra ver 9 (nytt grundtal) = Ny information. Den mste dessutom passa in i ett matematiskt system. Tnk att du gr framt i ett spel med en slumpmssig genererad vrld och begrnsade variabler. Ngon gng kommer du komma fram till ngot som r likadant till punkt och pricka. Sannolikhetslra skulle inte fungera om matematiken var ondlig i sin natur ju? Du kan kalkylera utfallet av ngot som inte har hnt p ett ungefr.
Tar tillbaks de jag sa om att de nya smlter in i det andra. Det kanske var detta du frskte frklara frut?
"De oupptckta" kan inte smlta in med allt annat eftersom det r helt nytt och p s stt inte kan samspela med de vi redan vet. Det kan inte ge och ta, drfr mste de sticka ut.
Knns som att det r knackigt att fra diskussionen vidare vid de hr laget. Ska fortstta lsa, fr se om jag sttar in i ngot nytt som kan begripa mnet. Ni andra fr mer n grna frska dra slpet vidare.
Tack till proprioception och starke adolf fr det ni tillfrt n s lnge. Ni bda r makalst bra tnkare.
Senast redigerad av Soxi 2015-11-22 kl. 01:41.
Hller med om lgnerna. Det jag menade var att en viss lgn som r bekrftat som lgn av vederbrande kommer alltid ligga bak i tiden (?)
Aha! Ja, det beror p hur man ser p tid, man kan exempelvis hvda att vi bara lever i nuet fr att det r det enda vi kan veta. Det hr inte riktigt till mnet tror jag, finns andra trdar om det. https://www.flashback.org/t2585800
Citat:
Gllande matematiken s tror jag faktiskt den r ndlig. Det mste finnas ett begrnsat antal mnster i en sifferkod trots att den kan expandera t ett eller annat hll ondligt. Om du vill frhindra att du kommer fram till samma mnster mste du hitta p en nya siffra ver 9 (nytt grundtal) = Ny information. Den mste dessutom passa in i ett matematiskt system. Tnk att du gr framt i ett spel med en slumpmssig genererad vrld och begrnsade variabler. Ngon gng kommer du komma fram till ngot som r likadant till punkt och pricka.
Smart tnkt, men ett problem som kan uppst med ondliga upprkningar r att du kan ha nstan ondligt mnga ettor frst, sen kommer kanske ngra tvor, sen nstan ondligt mnga nior, sen en trea, sen en fyra. Sen fortstter det sdr p ngot ofresteligt stt i en ondlighet. Precis det mnstret jag beskrev kanske upprepas i en ondlighet, bara att ngra av de andra siffrorna kommer emellan p ett stt som inte upprepar sig. D kan till och med ngra siffror vara oanvnda, det vill sga att vi trots en ondlig upprkning tal fortfarande har ondligt med information kvar att anvnda oss av. Ondligheter r jvligt ointuitiva.
En del av "grejen" med irrationella decimalupprkningar som jag nmnde tidigare r att de per definition inte har en periodisk decimalutveckling och vi kan drfr inte sga vad ett visst tal i decimalupprkningen r utan att ha rknat ut det. Tal som har en periodisk decimalutveckling, sg 0.154633154633154633... kan skrivas som en kvot mellan tv heltal (det r ett rationellt tal, tnk ratio/kvot) och mnstret r frutsgbart.
Citat:
Sannolikhetslra skulle inte fungera om matematiken var ondlig i sin natur ju? Du kan kalkylera utfallet av ngot som inte har hnt p ett ungefr.
Jag skulle vilja sga precis tvrtom, sannolikhetslra skulle inte fungera om matematiken inte var ondlig i sin natur. Det finns en lag som heter "lagen om stora tal" som sger att ju fler gnger vi testar ett experiment fr att se hur ofta det hnder, desto noggrannare vet vi hur ofta det hnder. Om man (hypotetiskt) testar ondligt mnga gnger s har vi det noggrannaste mttet p hur ofta det hnder. Det r precis det man gr i sannolikhetslran.
Sg att du vill testa hur ofta starke_adolf vinner en argumentation p Flashback. Du bestmmer dig fr att underska detta genom att lsa 10 argumentationer varje dag och se hur mnga gnger jag vinner. Dagsprotokollen under tta dagar ver antal vunna argumentationer sg ut shr: 9/10, 8/10, 10/10, 10/10, 10/10, 8/10, 9/10, 8/10. Du ser att ver de hr tta dagarna s vann jag 3/8 av dagarna 10/10 gnger, 2/8 av dagarna 9/10 gnger och 3/8 gnger av dagarna 8/10 gnger.
Om vi antar att mina vinster alltid r frdelade shr, s skulle det efter ondligt mnga dagar visa sig att antal gnger jag vinner sker med sannolikheten: p = (3/8)*(10/10) + (2/8)*(9/10) + (3/8)*(8/10) = 9/10. Med andra ord, jag kan frvnta mig att i snitt s vinner jag 9/10 gnger (eller 90% av tiden) om du s vill, hypotetiskt sett ver ondligt mnga dagar.
Citat:
"De oupptckta" kan inte smlta in med allt annat eftersom det r helt nytt och p s stt inte kan samspela med de vi redan vet. Det kan inte ge och ta, drfr mste de sticka ut.
Jag frstr hur du tnker, men ven om vi har ett ndligt antal variabler s betyder det inte att det i en ondlig utveckling mste finnas ett visst mnster. Det kanske r s som jag beskrev ovan, fast ondligt mnga ettor och sen en tva. Vi vet inte.
Ska man vara petig och trkig s r det vldigt konstigt att prata om "ondlighet", d det finns en massa olika sorters ondligheter. Det finns till och med verupprkneliga ondligheter. De reella talen r ett exempel p det. Om du vljer tv tal p en tallinje, sg 0.888888881 och 0.888888882 s kan du alltid vlja ett tal som ligger mellan dem, genom att lgga till en decimal, hr skulle talet mellan dem bli 0.8888888815. Det gr allts inte att rkna upp hur mnga reella tal som finns, eftersom du alltid kan hitta ett till tal att rkna upp. Antal reella tal r verupprkneligt ondligt mnga.
Citat:
Tack till proprioception och starke adolf fr det ni tillfrt n s lnge. Ni bda r makalst bra tnkare.
Givetsvis. Antog att det var underfrsttt. Enligt min naturkunskapslrare sger dagens kvantmekanik/vetenskap att vi befinner oss i ett nytt tidsrum hela tiden (Oplitlig klla s kan likvl ha fel.) Oerhrt svrt att visualisera men jag ser det som lite som en spbubbla som r bjbar i alla mjliga dimensioner (multiuniversum!?).
Jag oroar mig ibland att varje planckenhet, varje minsta partikelrrelse r en ny dimension...
Du kan nog fortstta att oroa dig. I ngon gren av strngteori (kvantfysik) tror jag att att man tnker sig att det i varje punkt finns 6 "ihoprullade" dimensioner. Det r mindfuck nr det r som bst. Har fr mig att det togs upp i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=6oWLIVNI6VA
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!