Citat:
Ursprungligen postat av
Soxi
Tack för komplimangen

För all del :-)
Citat:
På vilket sätt har jag påstått att min existens är oberoende av omvärlden?
Det gjorde du faktiskt inte, det erkänner jag. Så det tar jag tillbaka.
Citat:
Jag tror att jag själv samspelar med de som händer runt mig och att mina handlingar tillsammans med all annan energi (kasuala samband) skapar framtiden.
Ja det verkar rimligt.
Citat:
Om inte allt är förutbestämt det vill säga. Problemet med detta är, att alla variabler, alltså allt som hänt och någonsin kommer att hända måste ha en kärna.
Förutbestämd är samma sak som deterministisk: att kosmos bara är en lång komplicerad sekvens av fysiska interaktioner. Mitt beslut att skriva ett svar eller köpa DN före jag kliver på tåget, eller att välja vanilj före choklad när jag köper glass ... alla dessa beslut har på något sätt programmerats i det du kallar "kärna".
Tolkar jag dig rätt?
Citat:
Detta ser jag som "Gud" eller en oförståndlig existens.
Jag vet inte vad oförståndlig betyder men jag antar att du menar oförståelig. Jag kan sträcka mig så långt som att "kärnan" inte går att förstå, men jag tror inte att den förstår sig själv heller. Det verkar orimligt att den ska vara en "gud", vad nu det betyder.
Citat:
Vad menar du med Darwinsiska mekanismer?
Låt oss ta vår egen stjärna som exempel, solen, den skickar kolossala mängder högenergi partiklar i vår riktning och vissa passerar genom atmosfären in i våra kroppar och muterar vårt DNA. Även om du vet partiklarnas exakta hastighet och riktning kan du inte veta vad som händer när partikeln träffar en annan. Den interaktionen är helt slumpmässig.
Se här exempelvis:
http://www.livescience.com/52811-spo...n-is-real.html eller här:
http://www.livescience.com/47584-sch...into-view.html
Nå, om det är sant att interaktionen är helt slumpmässig, så kan ingen som konstruerat vårt universum, vårt kosmos, planera vår framtid. Och eftersom mutationer av vårt DNA är bränslet som driver darwinistiska processer verkar det rimligt att vi adapterar till vår omgivning och blir bra på det som passar oss.
Citat:
Poängen med denna diskussionen är att gräva djupare i hur mitt/våra medvetanden samspelar med den omvärld vissa påstår att vi inte kan se.
Jag vill föreslå att vi och allt annat levande (och icke levande) är direkt kopplade till vår omvärld.
Citat:
Det resonemang jag vill föra kring det här är; Samspelar tinget med vårat medvetande?
På det svarar jag ett rungande JA.
Citat:
Det som finns där utanför, skickar det ut information till oss? Om så är fallet, vart kommer den informationen ifrån?
Alla fysiska objekt skickar ut "information", men information betyder i det här fallet inte att det är en medveten signal. Det är bara en konsekvens av fysik: ljus träffar en klippformation när jag vandrar i fjällen och reflektionen tas emot av mina ögon, processas i min hjärna och jag "använder" den "informationen" för att besluta att ändra riktning.
Citat:
Något som ligger utanför universum som har andra fysiska regler kanske petar in det i den alternativa världen, dvs den verklighet vi inte upplever så det till sist förs över till oss? Tänk tre lager.
Det finns rimligen inget utanför universum som kan peta in information i vårt universum. Om det kunde det, vore det per definition inte utanför vårt universum ... är du med hur jag tänker?