Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-26, 10:25
  #121
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
För att jämfört med en bil och dess säkerhet, så är en husbil en rullande masonitskiva. Gå in i en och titta vad bältena i soffan sitter fast i.
Har du sett en krockad husbil någon gång? Tänk dig en brädhög a'la soptipp med två par hjul under.
Det är ingen konstig tillfällighet att endast ett företag krocktestar sina husbilar(hymer och då bara i 30km)
Hade man krocktestat husbilar, hade de blivit så skriande underkända, så det är tveksamt om man sålt fler någonsin.
Krockar man så blir det så, fast utan walking.


Nja du,
Själva förarhytten, eller vad man ska kalla det, bygger väl oftast på en befintlig lätt lastbilshytt från typ Nissan eller liknande och sedan är själva husdelen uppbyggd separat ovanpå. Husdelen är säkert livsfarlig i krock, men själva delen man sitter och kör borde väl ha likvärdig säkerhet som en pick-up eller liknande. Fast det skiljer kanske en del på helintegrerad hytt respektive mer utanpåliggande.
Citera
2017-03-30, 05:45
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Nja du,
Själva förarhytten, eller vad man ska kalla det, bygger väl oftast på en befintlig lätt lastbilshytt från typ Nissan eller liknande och sedan är själva husdelen uppbyggd separat ovanpå. Husdelen är säkert livsfarlig i krock, men själva delen man sitter och kör borde väl ha likvärdig säkerhet som en pick-up eller liknande. Fast det skiljer kanske en del på helintegrerad hytt respektive mer utanpåliggande.

Helt riktigt. Två personer sitter hyfsat säkert. Blir man fler kunde dom like gärna sitta i en papplåda fasttejpad på utsidan.
Citera
2017-04-02, 20:05
  #123
Medlem
Hyddan92s avatar
Jämför man en husbil med husvagn eller, gud bevare, tält så har den omfattande fördelar.
Citera
2017-04-22, 01:36
  #124
Medlem
Använder man inte vagnen så kan man alltid ställa av den.
Den var väldigt praktiskt när mormor blev sjuk o skulle bo hos oss nå veckor, tänkte inte dela rum med henne.
Så jag bodde i husvagnen på gården o fick det lättare att ta hem pojkar och husvagna på stranden, jag hatar tält. Lyhört, trångt o fuktigt. Tror jag aldrig har vaknat och "väggarna" har varit torr.
Den funkade oxå för ungarna att ha övernattning i så vi i huset fick sova utan att bli störd
__________________
Senast redigerad av flexiflexi 2017-04-22 kl. 01:38. Anledning: Förklaring
Citera
2017-04-29, 07:03
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jag förstår att det finns positiva sidor med husvagn. Det är en praktisk och bra grej för en hel del människor, som exempelvis vissa som skrivit att de tar med husvagnen när de åker upp till Norrland och fiskar m.m.

Man kan lasta en massa i en husvagn men i övrigt? Är det inte sjukt opraktisk att rulla runt med en stor husvagn bakom bilen? Jag tänker inte så mkt på det ekonomiska för folk har som sagt ofta nåt "onödigt" de lägger pengar på hursomhelst, som motorcykel eller påkostad bil eller nåt.

Att man kan lasta mycket i är inte riktigt sant beroende på husvagn. De lite större flitiga husvagnarna är så tunga, så att för att man ska få dra dem på vanligt B-kort så kan (får) man bara lasta 20kg i dem.

Nu kan man ju skita i det, men kan bli sådär roligt om det händer något och det visar sig att man kört ett olagligt ekipage.
Citera
2017-04-29, 07:41
  #126
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Vad snackar du om att resa kollektivt? Man kan ju lika gärna ta bilen till en camping och hyra en stuga, eller ta bilen till ett hotell.

Långt ifrån alla ytor är bebyggda. Är man ute och fiskar i fjällen och har 25-30 mil till närmsta hotell eller ens bebyggelse så är husvagn perfekt. T.om där jag bor är det 4 mil till närmsta camping från sjön där jag brukar fiska. Ställer man upp en husvagn så är det max 4-5 km promenad i skogsmark utan vägar alls.

S.k Fricamping är vad husvagn borde användas till. D.v.s att ha ett någorlunda bekvämt boende nära den riktiga naturen. Det du menar är resor till bebyggda trakter där du förutsätter att det finns inkvarterings möjligheter. Men som sagt vill man ut i mer vilda trakter där det saknas bebyggelse så är husvagn en möjlighet att komma närmre den äkta vildmarken.

Med kanot och tält tar man sig till platser utan vägar och bebyggelse dessutom.
Citera
2017-08-06, 16:45
  #127
Medlem
ekerilars avatar
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men husvagnen har ju sina fördelar. du har ju ett prtabelt fritidshus som du exempelvis kan ställa upp i Sälen på vintern och vid västkusten på sommaren.
Mycketbilligare än fritidshus dessutom.

Jag har ingen husvagn själv, men ovanstående har fått mig att överväga att skaffa en.
Citera
2017-08-06, 16:54
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men husvagnen har ju sina fördelar. du har ju ett prtabelt fritidshus som du exempelvis kan ställa upp i Sälen på vintern och vid västkusten på sommaren.
Mycketbilligare än fritidshus dessutom.

Jag har ingen husvagn själv, men ovanstående har fått mig att överväga att skaffa en.

Annars kan man ju också bara hyra en stuga i Sälen på vintern och västkusten på sommaren. Så slipper man lägga ut några hundratusen för en husvagn som ska servas, försäkras, besiktigas, städas o.s.v. Dessutom slipper man köra omkring med skiten och backa in på små ställen och fälla ut små stödben och allt vad det är. Och framförallt slipper man 50 veckor om året ha en ful husvagn ståendes på tomten.

Det är för mig helt obegripligt hur folk kan vilja äga husvagnar.
Citera
2017-08-06, 16:59
  #129
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Annars kan man ju också bara hyra en stuga i Sälen på vintern och västkusten på sommaren. Så slipper man lägga ut några hundratusen för en husvagn som ska servas, försäkras, besiktigas, städas o.s.v. Dessutom slipper man köra omkring med skiten och backa in på små ställen och fälla ut små stödben och allt vad det är. Och framförallt slipper man 50 veckor om året ha en ful husvagn ståendes på tomten.

Det är för mig helt obegripligt hur folk kan vilja äga husvagnar.

Jo, om det handlar om en vecka. Men om jag vill ägna i stort sett varje helg, samt julledighet och en sportlovsvecka med att åka skidor och att sola och bada varje ledig stund på sommaren, inklusive semestern och har begränsade resurser. Då är husvagnen ett alternativ. Jag tänker mig säsongsparkering.
Citera
2017-08-06, 17:04
  #130
Medlem
flaskborstes avatar
Är man som TS en individ som anser Central Park i NY vara vildmark så kan jag förstå..
Utan täckning för mobilen så är TS i panik.

Vi andra som SÖKER platser utan mobiltäckning eller ljud från samhället totalt dyrkar en husvagn eller ett tält.. Ibland även en presenning som tak över huvudet när vi hittat platsen ingen varit på på flera hundra år.

Urskog i Norrbotten utan vägar inte ens avverkningsvägar på milatal.. och en ryggsäck.. DET skrämmer slag på vilken Stockholmare som helst.
'
Citera
2017-08-08, 11:15
  #131
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Gurney Att äga en husvagn är ungefär som att säga "jag vet inte om de har hus där jag ska semestra, så jag tror jag tar med mig ett eget hus".

Tramsigt, alla vet var de ska campa bo på inte bara på semestern. Många byggjobbare bor i husvagn.

Citat:
Här är lite anledningar varför det är helt absurt att äga en husvagn (gäller även för husbil):

1. Inköpspriset kan betala många nätter på hotell eller i stuga
2. Du måste förvara den hela året
3. Det är omständigt att ta med sig den
4. Du måste tömma kassetten till toaletten
5. Du är mycket mindre fri när du har med dig en husvagn då du är låst till var den befinner sig
6. Det är en massa arbete med att ha en husvagn

1. Ja det kan vara svår att räkna hem men för en barnfamilj blir det lättare
2. Va ?? Allt du äger måste förvaras hela året!!
3. DE flesta tycker inte det.
4. Nej inte alls man går på campingens toalett.
5. Nej inte alls man är mer fri.
6. Tänk dig att städa den hyrda stugan när man lämnar den. En förlorad dag.



Citat:
Här är lite felaktiga anledningar som husvagnsägare brukar lyfta fram:
1. Man sparar pengar på att äga en husvagn - nej, när man hittar på real cost per use, samt alla kringkostnader så som avgift för campingplats, vinterförvaring, besiktning, etc. så förlorar man massor med pengar. Om man t.ex. ger 150 000 kr för en beg husvagn som man använder 1 vecka per år och räknar med att kunna ha den i 5 år då man får 90 000 kr för den när man säljer den så har man betalat 1700 kr per natt bara för själva husvagnen (tillkommer gör campingavgift, bensin, vinterförvaring, besiktning).

Många har husvagnen på tomten och de åker ut med den över långhelger och 5 veckor på sommaren 2 veckor i fjällen. Eller så står den i fjällen över vintern.

Citat:
2. Man vill åt campingupplevelsen och husvagn är enda sättet - nej, många campingar har små stugor man kan hyra som har en helt vanlig vattentoalett som inte behöver tömmas. Då slipper man dessutom att släpa med sig en hel husvagn. Alla ställer som är värda att besöka har någon form av hotell eller stuga man kan hyra.

Man vill ha sina egne renhet om kring sig. Inte bo i stugor som varit uthyrda till migrationsverket där man riskerar både löss och kackerlackor.

Citat:
3. Man är garanterad en plats - nej, campingar kan bli uthyrda precis som stugor kan bli uthyrda och det är inte tillåtet att campa varsomhelst. Dessutom, vad skulle vara poängen med att semestra genom att campa längs en väg eller i ett buskage?

Man bokar i förväg om man inte är som TS. Vildcamping fungerar till och med i Tyskland och norra Sverige är rena paradiset för vildcampare.

Citat:
4. Om något går fel, t.ex. motorstopp, så kan man bara gå in i husvagnen och alla ens problem är som bortblåsta - nej, för det första, hur många gånger har det hänt en bilförare att han fått motorstopp och tvingats sova över i bilen? För det andra, om man är ute med husvagnen och får motorstopp, finns det någon vettig person som slår upp förtältet och drar fram grillen i väntan på att hjälp ska anlända? På sin höjd fikar man lite och det går att göra ur en helt vanlig bil. Dessutom, vad är mest sannolikt, att man får snabb och bra hjälp om man bara har en bil som fått motorstopp eller om man har en husvagn också?

Hur ofta går något fel. Och det är sant man vevar ner stödbenen och sover på saken.
Åker i väg med däcket och får det lagat till exempel.

Ditt inlägg osar av korkade fördomar. Din enda vettiga invändning är att ekonomin är tveksam för många som använder den lite. Men de vill ha sitt eget boende inte riskera smittor, andras kvalster, bakterier och småkryp.
Citera
2017-08-09, 09:35
  #132
Medlem
Monarscoots avatar
Nu ska jag berätta varför jag har husvagn. Jag har haft det i kanske 20 år.
Är inne på min 5:e vagn tror jag. Den senaste köpte jag på firma och "förlorade" 15 000 på min inbytesvagn jämfört med vad jag köpte den för 4-5 år tidigare. Övriga vagnar har jag sålt för mer än jag gav. Andrahandsvärdet på husvagnar är jävligt bra så länge man inte köper nytt.
Den senaste är rätt stor och jag köpte nytt förtält och monterade mover samtidigt. Totalt ca 200k för en 10 år gammal husvagn. Dessutom köpte jag denna på firma så just denna vagn kommer jag nog inte göra några pengar på, snarare tvärtom.

Jag använder vagnen ca 3 veckor om året plus några helger. Övrig tid står den parkerad hemma på tomten och fungerar i bland som gäststuga. Med förtältet uppe så får jag ca 25 kvadrat extra som fungerar perfekt som partytält vid kräftskivor och liknande.

... men det är inte därför jag har husvagn.
Jag har aldrig kopplat av så mycket någonsin som jag gör på en camping i min husvagn. Jag kan inte göra så mycket annat än att ta mig en bira och kolla på folk. Även om jag inte gör något hemma i kåken så känner jag stressen av att jag borde göra något. Är jag iväg på utlandsresa eller liknande så känner jag att jag borde se saker eller göra en massa aktiviteter med ungarna.
På en camping tar det 20 minuter för ungarna att hitta nya kompisar och jag behöver bara bry mig om att hala fram plånboken med jämna mellanrum för några glassar.

Ibland sitter även jag med nya kompisar efter 20 minuter och allt vi kan göra är att ta en bira och kolla på folk. Uppriktigt sagt, det är så jävla avkopplande.

Jag uppnår samma sak om jag hyr en stuga på en camping. Det har jag provat. Det finns fördelar med stuga helt klart. Framförallt resan till orten du vill vara på. Jag blir stressad av att ligga i vägen med min husvagn. Men fördelarna med husvagn för mig är framförallt att jag inte behöver boka i förväg. Jag semestrar där jag och smhi tror att det blir bäst väder närmaste dagarna. Husvagnen är betald vilket förstås sved det året men nu är det billiga semestrar och jag slipper gneta och spara varje år i alla fall. 2500-3000 kr i veckan för fem personer i campingavgifter.

Sist men inte minst... ungarna älskar det än så länge.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback