Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-10, 20:35
  #1
Medlem
Att äga en husvagn är ungefär som att säga "jag vet inte om de har hus där jag ska semestra, så jag tror jag tar med mig ett eget hus".

Här är lite anledningar varför det är helt absurt att äga en husvagn (gäller även för husbil):

1. Inköpspriset kan betala många nätter på hotell eller i stuga
2. Du måste förvara den hela året
3. Det är omständigt att ta med sig den
4. Du måste tömma kassetten till toaletten
5. Du är mycket mindre fri när du har med dig en husvagn då du är låst till var den befinner sig
6. Det är en massa arbete med att ha en husvagn

Här är lite felaktiga anledningar som husvagnsägare brukar lyfta fram:
1. Man sparar pengar på att äga en husvagn - nej, när man hittar på real cost per use, samt alla kringkostnader så som avgift för campingplats, vinterförvaring, besiktning, etc. så förlorar man massor med pengar. Om man t.ex. ger 150 000 kr för en beg husvagn som man använder 1 vecka per år och räknar med att kunna ha den i 5 år då man får 90 000 kr för den när man säljer den så har man betalat 1700 kr per natt bara för själva husvagnen (tillkommer gör campingavgift, bensin, vinterförvaring, besiktning).

2. Man vill åt campingupplevelsen och husvagn är enda sättet - nej, många campingar har små stugor man kan hyra som har en helt vanlig vattentoalett som inte behöver tömmas. Då slipper man dessutom att släpa med sig en hel husvagn. Alla ställer som är värda att besöka har någon form av hotell eller stuga man kan hyra.

3. Man är garanterad en plats - nej, campingar kan bli uthyrda precis som stugor kan bli uthyrda och det är inte tillåtet att campa varsomhelst. Dessutom, vad skulle vara poängen med att semestra genom att campa längs en väg eller i ett buskage?

4. Om något går fel, t.ex. motorstopp, så kan man bara gå in i husvagnen och alla ens problem är som bortblåsta - nej, för det första, hur många gånger har det hänt en bilförare att han fått motorstopp och tvingats sova över i bilen? För det andra, om man är ute med husvagnen och får motorstopp, finns det någon vettig person som slår upp förtältet och drar fram grillen i väntan på att hjälp ska anlända? På sin höjd fikar man lite och det går att göra ur en helt vanlig bil. Dessutom, vad är mest sannolikt, att man får snabb och bra hjälp om man bara har en bil som fått motorstopp eller om man har en husvagn också?

Folk som köper husvagnar och husbilar är helt enkelt pryltokiga och försöker rättfärdiga sin dåliga investering.
Citera
2015-11-10, 20:38
  #2
Medlem
Thieveryss avatar
Campingplatser är en av de få ställen man kan vistas på utan att kolla över axeln. Den jag var på i somras med polare fanns det tusental människor på utan att jag såg en enda berikare.
Citera
2015-11-10, 20:40
  #3
Medlem
franges avatar
Ska man på festival är husvagn guld värt. Fördelarna att bo i husvagn gentemot att bo i tält är ju oändliga, det kan inte ens the legendary Bajsmannen förneka.
Citera
2015-11-10, 20:45
  #4
Avstängd
ilpobres avatar
Finns väl ändå fördelar med husvagn. Du kan semestra när du vill utan att behöva hålla några buss- och tågtider. Sen kanske det finns allergiker eller sjuka/handikappade som inte kan resa kollektivt på semestern på grund av dåligt anpassade fordon och utrymmen.
Citera
2015-11-10, 21:13
  #5
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Finns väl ändå fördelar med husvagn. Du kan semestra när du vill utan att behöva hålla några buss- och tågtider. Sen kanske det finns allergiker eller sjuka/handikappade som inte kan resa kollektivt på semestern på grund av dåligt anpassade fordon och utrymmen.
Vad snackar du om att resa kollektivt? Man kan ju lika gärna ta bilen till en camping och hyra en stuga, eller ta bilen till ett hotell.
Citera
2015-11-10, 21:17
  #6
Medlem
lemonzhellos avatar
Just att tömma toakassetten är ju verkligen en dealbreaker.

Du bortser från den svårvärderade känslan av att det är DITT boende. Inte en stuga där Bajsmannen tillbringade förra natten, och där du inte ens får byta gardiner. Vad det nu är värt. Har inte husvagn själv, men hellre det än ett eget mikrobryggeri. Låt var och en bli salig på sitt sätt.

Edit: kom just på att jag hyrde husbil när barnen var små. Rätt najs, all in all. Kom till en del sköna ställen där det, och håll i dig nu, inte fanns hotell eller stugor. Sug på den.
Citera
2015-11-10, 21:23
  #7
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Vad snackar du om att resa kollektivt? Man kan ju lika gärna ta bilen till en camping och hyra en stuga, eller ta bilen till ett hotell.
Ja men man kanske måste ha med sig en specialanpassad säng? Nu är väl detta kanske inte så vanligt men det är ändå ett gångbart argument.
Citera
2015-11-10, 21:49
  #8
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurney
Att äga en husvagn är ungefär som att säga "jag vet inte om de har hus där jag ska semestra, så jag tror jag tar med mig ett eget hus".

Här är lite anledningar varför det är helt absurt att äga en husvagn (gäller även för husbil):

1. Inköpspriset kan betala många nätter på hotell eller i stuga
2. Du måste förvara den hela året
3. Det är omständigt att ta med sig den
4. Du måste tömma kassetten till toaletten
5. Du är mycket mindre fri när du har med dig en husvagn då du är låst till var den befinner sig
6. Det är en massa arbete med att ha en husvagn

Här är lite felaktiga anledningar som husvagnsägare brukar lyfta fram:
1. Man sparar pengar på att äga en husvagn - nej, när man hittar på real cost per use, samt alla kringkostnader så som avgift för campingplats, vinterförvaring, besiktning, etc. så förlorar man massor med pengar. Om man t.ex. ger 150 000 kr för en beg husvagn som man använder 1 vecka per år och räknar med att kunna ha den i 5 år då man får 90 000 kr för den när man säljer den så har man betalat 1700 kr per natt bara för själva husvagnen (tillkommer gör campingavgift, bensin, vinterförvaring, besiktning).

2. Man vill åt campingupplevelsen och husvagn är enda sättet - nej, många campingar har små stugor man kan hyra som har en helt vanlig vattentoalett som inte behöver tömmas. Då slipper man dessutom att släpa med sig en hel husvagn. Alla ställer som är värda att besöka har någon form av hotell eller stuga man kan hyra.

3. Man är garanterad en plats - nej, campingar kan bli uthyrda precis som stugor kan bli uthyrda och det är inte tillåtet att campa varsomhelst. Dessutom, vad skulle vara poängen med att semestra genom att campa längs en väg eller i ett buskage?

4. Om något går fel, t.ex. motorstopp, så kan man bara gå in i husvagnen och alla ens problem är som bortblåsta - nej, för det första, hur många gånger har det hänt en bilförare att han fått motorstopp och tvingats sova över i bilen? För det andra, om man är ute med husvagnen och får motorstopp, finns det någon vettig person som slår upp förtältet och drar fram grillen i väntan på att hjälp ska anlända? På sin höjd fikar man lite och det går att göra ur en helt vanlig bil. Dessutom, vad är mest sannolikt, att man får snabb och bra hjälp om man bara har en bil som fått motorstopp eller om man har en husvagn också?

Folk som köper husvagnar och husbilar är helt enkelt pryltokiga och försöker rättfärdiga sin dåliga investering.

Det här var ditt första inlägg på FB
Om du bokar en stuga/hotell får du acceptera det väder som råder på platsen vid den tidpunkten trots att dom bara lovar regn.
Citera
2015-11-10, 21:52
  #9
Medlem
Bluebeast72s avatar
Hasr ts månne varit med om en misslyckad husvagnstur?

Här har vi en rättshaverist, barrikad hatare som vigt sitt liv åt att få oss o inte välja husvagn..ja jävlar
Citera
2015-11-10, 21:56
  #10
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Hasr ts månne varit med om en misslyckad husvagnstur?

Här har vi en rättshaverist, barrikad hatare som vigt sitt liv åt att få oss o inte välja husvagn..ja jävlar

You bet. Måste ha varit en sjujävla husvagnstur som fått honom att rega sig här på Flashback, få några dagar på sig att lugna ner sig men sedan ändå i skrift lacka ur så på husvagnar. Kanske något med toakassetten? Eller fanns det för många hus redan på den plats dit han tog sitt portabla hus?
TS, utveckla. Vad hände egentligen? Vi kanske kan hjälpa dig att bearbeta det?
Citera
2015-11-10, 22:22
  #11
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurney
Att äga en husvagn är ungefär som att säga "jag vet inte om de har hus där jag ska semestra, så jag tror jag tar med mig ett eget hus".

Här är lite anledningar varför det är helt absurt att äga en husvagn (gäller även för husbil):

1. Inköpspriset kan betala många nätter på hotell eller i stuga
2. Du måste förvara den hela året
3. Det är omständigt att ta med sig den
4. Du måste tömma kassetten till toaletten
5. Du är mycket mindre fri när du har med dig en husvagn då du är låst till var den befinner sig
6. Det är en massa arbete med att ha en husvagn

Här är lite felaktiga anledningar som husvagnsägare brukar lyfta fram:
1. Man sparar pengar på att äga en husvagn - nej, när man hittar på real cost per use, samt alla kringkostnader så som avgift för campingplats, vinterförvaring, besiktning, etc. så förlorar man massor med pengar. Om man t.ex. ger 150 000 kr för en beg husvagn som man använder 1 vecka per år och räknar med att kunna ha den i 5 år då man får 90 000 kr för den när man säljer den så har man betalat 1700 kr per natt bara för själva husvagnen (tillkommer gör campingavgift, bensin, vinterförvaring, besiktning).

2. Man vill åt campingupplevelsen och husvagn är enda sättet - nej, många campingar har små stugor man kan hyra som har en helt vanlig vattentoalett som inte behöver tömmas. Då slipper man dessutom att släpa med sig en hel husvagn. Alla ställer som är värda att besöka har någon form av hotell eller stuga man kan hyra.

3. Man är garanterad en plats - nej, campingar kan bli uthyrda precis som stugor kan bli uthyrda och det är inte tillåtet att campa varsomhelst. Dessutom, vad skulle vara poängen med att semestra genom att campa längs en väg eller i ett buskage?

4. Om något går fel, t.ex. motorstopp, så kan man bara gå in i husvagnen och alla ens problem är som bortblåsta - nej, för det första, hur många gånger har det hänt en bilförare att han fått motorstopp och tvingats sova över i bilen? För det andra, om man är ute med husvagnen och får motorstopp, finns det någon vettig person som slår upp förtältet och drar fram grillen i väntan på att hjälp ska anlända? På sin höjd fikar man lite och det går att göra ur en helt vanlig bil. Dessutom, vad är mest sannolikt, att man får snabb och bra hjälp om man bara har en bil som fått motorstopp eller om man har en husvagn också?

Folk som köper husvagnar och husbilar är helt enkelt pryltokiga och försöker rättfärdiga sin dåliga investering.
Grattis. Du har precis vunnit en gulmedalj i kategorin årets minst objektiva trådstart.
Citera
2015-11-10, 22:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Hasr ts månne varit med om en misslyckad husvagnstur?

Här har vi en rättshaverist, barrikad hatare som vigt sitt liv åt att få oss o inte välja husvagn..ja jävlar

Haha! Nej, men jag känner folk som slänger bort massvis med pengar och tid på husvagnsfenomenet. Det är snarare dem som är rättshaveristiska i sitt djupa lidande av sunk cost fallacy och det eviga tjatande om hur bra det är att äga husvagn.

Och ja, att tömma bajskassett på en husvagn är en dealbreaker, tänk om de hade tvingat dig att tömma toaletten efter du bott på hotell eller i stuga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback