2015-11-10, 22:18
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Kugghjulen, och skovelhjulet såg du väl?
Ser inte hur man lätt skulle kunna trassla in sina kläder i det där hjulet, nej.
Citera
2015-11-10, 22:24
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ser inte hur man lätt skulle kunna trassla in sina kläder i det där hjulet, nej.
Om du inte kan föreställa dig hur en olycka lätt sker i en sån miljö så är det nog bra om du håller dig ifrån såna.
På restauranger får man inte ha blandarmaskiner utan skydd pga olycksrisken. Säkerhetsavstånd till såna där snurror borde finnas. Räcker ju med att man snubblar till och får in handen.
Citera
2015-11-10, 22:42
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Om du inte kan föreställa dig hur en olycka lätt sker i en sån miljö så är det nog bra om du håller dig ifrån såna.
På restauranger får man inte ha blandarmaskiner utan skydd pga olycksrisken. Säkerhetsavstånd till såna där snurror borde finnas. Räcker ju med att man snubblar till och får in handen.
Jo jag kan tänka mig hur en olycka sker, men inte hur den sker lätt.
Citera
2015-11-11, 02:29
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jo jag kan tänka mig hur en olycka sker, men inte hur den sker lätt.

Din definition på lätt behöver vi veta då. Exempel: Varje person som går in i byggnaden förolyckas med nära 100% sannoliket över tiden 1h vistats inne hos kvarnhjulen när man samtidigt är 0 cm ifrån de rörliga delarna med kläderna.

Så låt säga att risken går att minska till nära 0% sannolikhet om alla rörliga delar har en bur omkring sig med avståndet 1 cm ifrån de rörliga delarna.

Jag ser inga burar eller andra hinder framför de rörliga delarna i videon. Därmed är olycksrisken när man arbetar i den miljön när kvarnen är i drift relativt hög.
Citera
2015-11-11, 11:01
Medlem
slemhogs avatar
En vattenkvarn har i genomsnitt 5-7.5 hästkrafters kraft (vid vattenhjulet)
1 hästkraft är samma kraft som krävs att lyfta 75 kg i marklyft från golvet till 1 meters höjd på 1 sekund.
Jag tycker det låter rätt klent då den tappat massa i effekt inne vid maldelarna.
Hon måste fastnat med halsduk eller runt halsen för att kunna avlida av denna kraft annars hade hon nog blivit fastklämd bara och skadad ifall ben, kroppen eller arm fastnat. Jag gissar på hon knäckte nacken direkt.
När kvarnen stannat och något är fastklämt tappar den effekt radikalt till skillnad från en förbränningsmotor.
Senast redigerad av slemhog 2015-11-11 kl. 11:14.
Citera
2015-11-11, 11:57
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
En vattenkvarn har i genomsnitt 5-7.5 hästkrafters kraft (vid vattenhjulet)
1 hästkraft är samma kraft som krävs att lyfta 75 kg i marklyft från golvet till 1 meters höjd på 1 sekund.
Jag tycker det låter rätt klent då den tappat massa i effekt inne vid maldelarna.
Hon måste fastnat med halsduk eller runt halsen för att kunna avlida av denna kraft annars hade hon nog blivit fastklämd bara och skadad ifall ben, kroppen eller arm fastnat. Jag gissar på hon knäckte nacken direkt.
När kvarnen stannat och något är fastklämt tappar den effekt radikalt till skillnad från en förbränningsmotor.
Det är vridmomentet som är det farliga i detta fall, inte effekten i hk. Lägg därtill den stora svängmassan i vattenhjulet. Det krävs en del för att det skall stanna.
Citera
2015-11-11, 18:21
Medlem
Kommer osökt att tänka på Isadora Duncans öde.
Citera
2015-11-11, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det finns ju inga inom svenskt modernt lantbruk av idag som använder några kvarnhjul i den dagliga driften, varken i betydelsen kvarnsten eller vattenhjul. Har tidningen verkligen använt rätt ord så måste det vara någon verksamhet av museal eller hobbykaraktär.

Det som tagit över spannmålsmalandet sedan många decennier är eldrivna skiv- och hammarkvarnar eller valskrossar varav kan ses några exempel här: http://www.mafa.se/?page_id=27

http://www.hembygd.se/jarstorp/klammestorps-kvarn/ sägs vara den enda bevarade vattenkvarnen i Jönköpingsområdet men ligger inte i Gränna och Gränna får väl sägas tillhöra Jönköpingsområdet vilket skulle betyda att den aktuella händelsen inte inträffat på någon vattenkvarn.

Ändring: Jo djävlar, här är en bevarad sådan i Gränna med: http://www.rottle.se/Rasmus%20kvarn.htm

Fast det är nog mer troligt att det var en vanlig modern kvarn och att tidningen valt ett lite tokigt ord. Gissar jag då det väl finns sådär tusen gånger fler sådana i landet.
Jo allt det där vet vi - men det har ingen bäring i frågan vad tidningen avsåg.
Det är vanligt (tyvärr) inom jordbruket att folk fastnar med kläderna i roterande saker, ofta bli de bara mörbultade eller förlorar en kroppsdel, men någon/några avlider varje år. Det handlar för det mesta om löst sittande overaller... Det är byxben eller ärm som i de flesta fallen hugger fatt. Roterande delar utgörs i många falla av oskyddade kraftuttag, men även matarskruvar och elmotorer.

/
Citera
2015-11-11, 21:25
Medlem
dryopteriss avatar
Erkänner att jag endast läst rubriken.
Min tanke är att hon likt många alternativbrudar haft löst sittande kläder, som fastnat i något kuggliknande. Sorgligt med bondromantik parad med okunskap.
Citera
2015-11-11, 21:42
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jo allt det där vet vi - men det har ingen bäring i frågan vad tidningen avsåg.
Det är vanligt (tyvärr) inom jordbruket att folk fastnar med kläderna i roterande saker, ofta bli de bara mörbultade eller förlorar en kroppsdel, men någon/några avlider varje år. Det handlar för det mesta om löst sittande overaller... Det är byxben eller ärm som i de flesta fallen hugger fatt. Roterande delar utgörs i många falla av oskyddade kraftuttag, men även matarskruvar och elmotorer.

/
Vad är det som inte har någon bäring på vad?

Jo tack, att det finns mycket farligt i jordbruket är jag mycket medveten om. Det var ren flax att farsan inte slutade pressad och inlindad i balsnören vid en av många nära döden-upplevelser.

Citat:
Ursprungligen postat av dryopteris
Erkänner att jag endast läst rubriken.
Min tanke är att hon likt många alternativbrudar haft löst sittande kläder, som fastnat i något kuggliknande. Sorgligt med bondromantik parad med okunskap.
Det har dött eller lemlästats hur många bönder som helst i olyckor med maskiner (och industriarbetare med för den delen) utan att ha haft någon "romantisk" syn på sitt yrke eller särskilt olämpliga kläder. Vad som allt för ofta brister är säkerhetsmedvetande och det hela blir inte bättre av vanligt förekommande stressmoment. Hur det var i detta fall vet jag inte och inte du heller.
Citera
2015-11-11, 22:41
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad är det som inte har någon bäring på vad?

Jo tack, att det finns mycket farligt i jordbruket är jag mycket medveten om. Det var ren flax att farsan inte slutade pressad och inlindad i balsnören vid en av många nära döden-upplevelser.

Det har dött eller lemlästats hur många bönder som helst i olyckor med maskiner (och industriarbetare med för den delen) utan att ha haft någon "romantisk" syn på sitt yrke eller särskilt olämpliga kläder. Vad som allt för ofta brister är säkerhetsmedvetande och det hela blir inte bättre av vanligt förekommande stressmoment. Hur det var i detta fall vet jag inte och inte du heller.
Trötthet, stress och särskilt rutin, ställer till med många olyckor. Jag tvivlar att någon maler mjöl med en schal på sej som nämnts

Just det där med rutin kan ställa till det, det har jag själv erfarenhet av i mitt yrke.
Senast redigerad av Avva66 2015-11-11 kl. 22:44.
Citera
2015-11-12, 11:46
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Här är en film på en kvarn i aktuell stad. 55 sekunder in, förstår att olyckor lätt händer.
https://www.youtube.com/watch?v=nPGG2KrUgkU
Ja, jäklar. Inga röda stopp-knappar där inte.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in