2015-11-10, 19:29
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag menar att jag tror det kan vara olämpligt att personer som flytt från en ofta våldsam bakgrund ägnar sig åt att spela våldsamma spel (vet inte om det är rätt att tala om våldsamma spel, plural, men antagligen iaf GTA5). Iaf om det är offentligt drivet.

Även inom typ ungdomsvård, på ett LVU-hem eller barnpsykiatrisk avdelning på ett sjukhus tror jag att GTA5 inte bör erbjudas de boende/patienterna.

Edit: I kombination med avsaknaden av lämpliga vuxna förebilder och att ha en strulig bakgrund så tror jag nog att spelet kan bidra till att trigga våld, ja.

Dataspel eller ej spelar inte någon större roll för ensamkommande skäggisar, här slutade trixande med en fotboll med grov misshandel. Är man van att lösa saker med våld spelar det inte så stor roll vad man blir oense om.
Citera
2015-11-10, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Givet hur du själv resonerar om människor med annan kultur/religion så är du alltså en sån där man inte kan resonera rationellt med då...
Jag hatar inget folk eller någons religion, däremot är jag väldigt väl medveten om att vissa folkslag har överlag allt annat än goda intentioner mot andra. Likaså är kristna inte ett, Vatikan är lika stor fiende mot ortodox kristna ryssar som islam är.
Citera
2015-11-10, 21:49
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Antagligen var de inte barn längre. Bråket inträffade på ett utslussningsboende.

27 år. Då har han slussats ut länge och väl?
Citera
2015-11-10, 22:39
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Jag tror att svaret på våldsbenägenheten snarare ligger i det våld de redan upplevt i IRL och formats av (oavsett etnicitet/härkomst och miljö).

Jag tycker du är mer än lovligt naiv när du utesluter det våld de redan utsatt andra för IRL och formats av.

Fråga: Vem har störst anledning att flytta på sig: Den som omgivningen känner som en jättesnäll fredlig person, eller den som är ökänd i trakten som en översittare och bråkstake?

Jag tror översittaren och bråkstaken känner ett större behov av att flytta på sig, gärna till någonstans där ingen vet vem han är.

Sådana är väldigt överrepresenterade bland dessa ensamkommande. Det drar jag som en rent logisk slutsats.

Bråk och våld kommer som ett brev på posten av att sätta mobbare och våldbenägna tillsammans. Ofta kan det nog vara den mobbade som försvarar sig. Som inte accepterar att få mindre matportioner, eller bli sexuellt utnyttjad av alfahannarna i rovdjursflocken.
Citera
2015-11-11, 10:45
Avstängd
NAVYSEALTEAM6s avatar
Det enda av intresse är varför detta ägde rum.

Bråk om tv spel?

Rasistiskt dåd?

Religösa mottsättningar eller kulturkrock?
Citera
2015-11-11, 12:22
Medlem
Citat:
Fast de kan inte neka er att bruka nödvärn om ni blir attackerade.
Det låter dock rätt udda att ni inte fått lära er att hantera våldsamma situationer också med fysiska medel. Hur agerar ni om en av de boende ger sig på en annan boende?
Jag kan ta för mig, det har jag inga problem med, men cheferna vill ej att vi brukar nödvärn, vi skall prata med ungdomarna. Då är så traumatiserade när dom kommer till oss så det ända som vi skall använda är prat. Bråkar dom emellan så skall vi få dit o ta isär dom och prata. Får vi ett slag skall vi prata
Citera
2015-11-11, 16:47
Medlem
Väldigt liten notis i DN.
Citera
2015-11-14, 00:21
Medlem
Medvallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvalls
Nejdånejdå, fråga Generalknase här på forumet så kan han lugna dig.

Om man kör ihop ett antal unga människor på samma ställen händer tyvärr sånt här. Det finns inget som säger att det fortsätter om och i så fall när de kommer ut i samhället som medborgare.

Hörrö Generalknase, med tanke på vad som händer i Paris just nu, har du något att säga om aggressiva muslimer som vandrar runt i samhället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in