2015-11-10, 16:17
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag menar att jag tror det kan vara olämpligt att personer som flytt från en ofta våldsam bakgrund ägnar sig åt att spela våldsamma spel (vet inte om det är rätt att tala om våldsamma spel, plural, men antagligen iaf GTA5). Iaf om det är offentligt drivet.

Även inom typ ungdomsvård, på ett LVU-hem eller barnpsykiatrisk avdelning på ett sjukhus tror jag att GTA5 inte bör erbjudas de boende/patienterna.
Jag tror att svaret på våldsbenägenheten snarare ligger i det våld de redan upplevt i IRL och formats av (oavsett etnicitet/härkomst och miljö).
Citera
2015-11-10, 16:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tror att svaret på våldsbenägenheten snarare ligger i det våld de redan upplevt i IRL och formats av (oavsett etnicitet/härkomst och miljö).

Naturligtvis är det så.
Citera
2015-11-10, 16:39
Medlem
YamboJacks avatar
Citat:
Fast du hade nog ganska tur då. Personalen på SiS-hemmen är nämligen (och har alltid varit) en av de yrkesgrupper som varit mest våldsutsatta just på grund av utåtagerande unga - och deras skyldighet att skydda både den unge själv och andra unga på boendena.
Har erfarenhet av sis också, allt som oftast är utåtagerande ungdomar ute efter att skada sig själv och andra. Sen är det ett helvete att sitta på låst, så att man till slut tar till våld kan jag faktiskt förstå. Till skillnad från ett asylboende där man erbjuds gratis skydd, mat och boende.
Citera
2015-11-10, 17:05
Medlem
Citat:

Ja! dom kan inte nåt annat en döda!

Varför Sverige ska ha dom överhuvudtaget ?

t.e.x. Sverige dömer 2.000 svenskar/år
men kommer 10.000 Nya på en vecka
Citera
2015-11-10, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Tidningarna skriver fortfarande om att det handlar om ett boende för ensamkommande flyktingbarn. Jag är nyfiken på vad 19-åringarna och 27-åringen gjorde där? Var de gäster, personal, eller har de bott där ända sedan de var under 18?
Det här är väl i princip det enda intressanta som återstår att få reda på i det här fallet.
Varför bor vuxna män på ett boende för ensamkommande barn?
Citera
2015-11-10, 17:39
Medlem
Citat:
Sanningen är att uppfostran dom fått hemifrån avgör för det mesta hur dom beter sig. Finns många muslimer i Sverige som inte har upplevt något krig men är däremot våldsbenägna om någon skämtar om islam. Många gäng i Sverige har tagit efter gängen i USA och tycker det är häftigt att knarka slåss och begå brott. Värdelös skräpkultur a la hiphop, gangstarap etc.
Citera
2015-11-10, 17:59
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkallDuGeFanI
Sanningen är att uppfostran dom fått hemifrån avgör för det mesta hur dom beter sig. Finns många muslimer i Sverige som inte har upplevt något krig men är däremot våldsbenägna om någon skämtar om islam. Många gäng i Sverige har tagit efter gängen i USA och tycker det är häftigt att knarka slåss och begå brott. Värdelös skräpkultur a la hiphop, gangstarap etc.
Varifrån kommer den våldstendensen om inte från barnets omgivning och erfarenhet då?

Vi är överens om att fostran är grundläggande, barn som fostras in i eller upplever våld (vilket också är fostran - monkey see - monkey do principen)
Därför är det också grundläggande att ta tag i barns problematik tillsammans med de som står för barnets fostran. För att kunna förändra ett barns beteende så behöver man få med sig barnets förebilder/fostrare i processen.

När det gäller människor från andra helt annorlunda kulturer som kommer hit så borde således det grundläggande förutom svenska också vara kunskap och förståelse för hur vårt samhälle och vår kultur fungerar och vilka krav som finns kopplade till det. Det görs inte idag därför att våra myndigheter är rasister i så motto att de vågar inte hantera den problematiken av rädsla för att uppfattas som just rasistiska.
Citera
2015-11-10, 19:08
Medlem
Citat:
Varifrån kommer den våldstendensen om inte från barnets omgivning och erfarenhet då?

Vi är överens om att fostran är grundläggande, barn som fostras in i eller upplever våld (vilket också är fostran - monkey see - monkey do principen)
Därför är det också grundläggande att ta tag i barns problematik tillsammans med de som står för barnets fostran. För att kunna förändra ett barns beteende så behöver man få med sig barnets förebilder/fostrare i processen.

När det gäller människor från andra helt annorlunda kulturer som kommer hit så borde således det grundläggande förutom svenska också vara kunskap och förståelse för hur vårt samhälle och vår kultur fungerar och vilka krav som finns kopplade till det. Det görs inte idag därför att våra myndigheter är rasister i så motto att de vågar inte hantera den problematiken av rädsla för att uppfattas som just rasistiska.
Du kan inte resonera intellektuellt med någon som är uppfostrad att hata ett folk eller någon för att det har en annan trosuppfattning. Många föräldrar vägrar i regel ställa upp på att uppfostra barnet/n att respektera svenska samhället och svensk kultur som ärligt talat har blivit vidrigt amerikaniserad och svenskar i allmänhet är rätt så amerikaniserade. Givetvis skiter politikerna som styr Sverige både i svenskar och invandrare.
Citera
2015-11-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag menar att jag tror det kan vara olämpligt att personer som flytt från en ofta våldsam bakgrund ägnar sig åt att spela våldsamma spel (vet inte om det är rätt att tala om våldsamma spel, plural, men antagligen iaf GTA5). Iaf om det är offentligt drivet.

Även inom typ ungdomsvård, på ett LVU-hem eller barnpsykiatrisk avdelning på ett sjukhus tror jag att GTA5 inte bör erbjudas de boende/patienterna.

Edit: I kombination med avsaknaden av lämpliga vuxna förebilder och att ha en strulig bakgrund så tror jag nog att spelet kan bidra till att trigga våld, ja.
Det är betydligt värre för den ungdom som har psykiska besvär att knäppa på tvn och där se att hans etnicitet bespottas, att se genusgalningarna ordbajsa etc.
Citera
2015-11-10, 19:17
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkallDuGeFanI
Du kan inte resonera intellektuellt med någon som är uppfostrad att hata ett folk eller någon för att det har en annan trosuppfattning. Många föräldrar vägrar i regel ställa upp på att uppfostra barnet/n att respektera svenska samhället och svensk kultur som ärligt talat har blivit vidrigt amerikaniserad och svenskar i allmänhet är rätt så amerikaniserade. Givetvis skiter politikerna som styr Sverige både i svenskar och invandrare.
Givet hur du själv resonerar om människor med annan kultur/religion så är du alltså en sån där man inte kan resonera rationellt med då...
Citera
2015-11-10, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyash
ring polisen direkt.
Vi har direktlarm till polisen,, men oftast tar det ju tid innan dom kommer
Citera
2015-11-10, 19:24
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brotherinhood
På vårat boende så plockar vi in knivar efter att barnen har använt dom.
Der tråkigaste på såna boenden är att vi får inte föra något ifall ett "barn' attackerar oss. Vi skall prata med dom luuugnt o stilla. Vi får ej bruka våld mot dom om vi blir slagna eller om det regnar krukor mot oss. Gissa om det kliar i fingrarna ibland.
Fast de kan inte neka er att bruka nödvärn om ni blir attackerade.
Det låter dock rätt udda att ni inte fått lära er att hantera våldsamma situationer också med fysiska medel. Hur agerar ni om en av de boende ger sig på en annan boende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in