• 1
  • 2
2015-11-08, 19:55
Medlem
jag har två uttagsdos och däremellan ett elrör, typ vp-rör. Röret är ca 3 m lång och det finns minst två 90-graderssvängar på det. Allt ligger inne i en vägg.

Det finns inget snöre i röret. finns det något gammalt elektrikertrick för att dra tre st elkablar genom röret? När jag försöker trycka igenom fastnar de bara i en krök. ska man blåsa igenom ett snöre att dra me??
Citera
2015-11-08, 19:59
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Dragfjäder brukar man använda...

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Ele...mm-2000017373/
Citera
2015-11-08, 20:00
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
jag har två uttagsdos och däremellan ett elrör, typ vp-rör. Röret är ca 3 m lång och det finns minst två 90-graderssvängar på det. Allt ligger inne i en vägg.

Det finns inget snöre i röret. finns det något gammalt elektrikertrick för att dra tre st elkablar genom röret? När jag försöker trycka igenom fastnar de bara i en krök. ska man blåsa igenom ett snöre att dra me??

De använder nog dragfjäder eller vad det nu heter
Citera
2015-11-08, 20:00
Medlem
onnyts avatar
Försök med ståltråd. Borde väll gå att trixa igenom först.
Citera
2015-11-08, 20:01
Medlem
M1159s avatar
Citat:

Detta mede att blåsa igenom ett snöre är det gamla trixet när man skall igenom ett rör,jag förutsätter att du sedan skall ha igenom 3 st FK ledare i detta rör, då rekommenderar jag att du smörjer ledningarna ordentligt med vasselin och att ni är två personer, en drar en skjuter på.

Att du har två 90 gradiga krökar på röret tyder på att det inte var någon van elektriker som lade röret så gör aldrig en rutinerad elektriker, han/hon tänjer ut böjen ordentligt.
Citera
2015-11-08, 20:01
Medlem
Petter.Dasss avatar
En dragfjäder kostar inte många kronor, ståltråd blir nog svårt.
Citera
2015-11-08, 20:02
Medlem
Paddan1000s avatar
Du kanske kan suga igenom en tunn tråd med dammsugare och sedan dra sladden med den?
Citera
2015-11-08, 20:04
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Dragfjäder brukar man använda...

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Ele...mm-2000017373/

Ja dragfjäder är nästan nödvändigt, men den av nylon du länkar till är den sämsta dragfjäder du kan köpa, vill man lyckas bra är det en dragfjäder av metall som gäller.

Du behöver inte tvivla jag har många års erfarenhet av detta.
Citera
2015-11-08, 20:13
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:

Det är dragfjäder som man använder precis som många skrivit. Den ska helst vara av metall.

Du får dock inte ha 90 graders svängar på rören egentligen då det blir väldigt svårt att stoppa in dragfjädern.

Det finns vp rör med ståltråd i och finns också vp rör med kablar redan i så du vet till nästa gång. Sparar mycket tid.
Citera
2015-11-08, 20:54
Medlem
Tack för tipsen. det ska bli dragfjäder av metall. Man kan alltid lita på FB-expertisen.
Bara för den som tror att jag är hur dum som helst i huvet. Rören lades ca 1960, alltså inte av mig. Jag har i andra sammanhang lagt rör med färdigdragna kablar. Rekommenderas.
Citera
2015-11-08, 22:56
Medlem
Vad ska du dra för kabel mellan dosorna?
Citera
2015-11-09, 01:15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Detta mede att blåsa igenom ett snöre är det gamla trixet när man skall igenom ett rör,jag förutsätter att du sedan skall ha igenom 3 st FK ledare i detta rör, då rekommenderar jag att du smörjer ledningarna ordentligt med vasselin och att ni är två personer, en drar en skjuter på.

Att du har två 90 gradiga krökar på röret tyder på att det inte var någon van elektriker som lade röret så gör aldrig en rutinerad elektriker, han/hon tänjer ut böjen ordentligt.
Det står ju förvisso inte vilken krökningsradie de där 90º-böjarna har så bara utifrån uppgiften 90º kan man inte säga att det är tokigt gjort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in