• 1
  • 2
2015-11-09, 10:11
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det står ju förvisso inte vilken krökningsradie de där 90º-böjarna har så bara utifrån uppgiften 90º kan man inte säga att det är tokigt gjort.

Det kan du ha rätt i men har TS problem att dra ledningen 3 meter och sträckan har två böjar så har då detta rör inte lagts på rätt sätt, hade den rörstumpen lagts av mig så hade ledningen sprungit igenom nästan av sig själv.
Citera
2015-11-09, 12:02
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Det kan du ha rätt i men har TS problem att dra ledningen 3 meter och sträckan har två böjar så har då detta rör inte lagts på rätt sätt, hade den rörstumpen lagts av mig så hade ledningen sprungit igenom nästan av sig själv.

Om du hittar en apparatdosa som har ingång från sidan och är i standardsortimentet så finns det chans att du fixar det. Annars måste du frångå installationsregler och dra snett över väggen.
Citera
2015-11-09, 12:12
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Om du hittar en apparatdosa som har ingång från sidan och är i standardsortimentet så finns det chans att du fixar det. Annars måste du frångå installationsregler och dra snett över väggen.

Som jag uppfattade det så fanns röret redan på plats och TS kan ju då inte utan stor möda och väggrivning förändra detta.
Citera
2015-11-09, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Detta mede att blåsa igenom ett snöre är det gamla trixet när man skall igenom ett rör,jag förutsätter att du sedan skall ha igenom 3 st FK ledare i detta rör, då rekommenderar jag att du smörjer ledningarna ordentligt med vasselin och att ni är två personer, en drar en skjuter på.

Att du har två 90 gradiga krökar på röret tyder på att det inte var någon van elektriker som lade röret så gör aldrig en rutinerad elektriker, han/hon tänjer ut böjen ordentligt.

Jag råkade springa på den här när jag var och kollade lite saker förut. Jag vet inte hur effektiv den är i jämförelse. Kanske inte riktigt lika smetigt som vaselin iallafall, eftersom det står "lätt att torka av".

http://www.kjell.com/se/sortiment/el...-0-95-l-p67423
Citera
2015-11-09, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman

Eeeh, flexslang kortare bit?
Citera
2015-11-09, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Jag råkade springa på den här när jag var och kollade lite saker förut. Jag vet inte hur effektiv den är i jämförelse. Kanske inte riktigt lika smetigt som vaselin iallafall, eftersom det står "lätt att torka av".

http://www.kjell.com/se/sortiment/el...-0-95-l-p67423

Ja eller vanlig teflonspray på burk. Fungerar hur bra som helst. Sedan har du ju tvinnad FQ som gör det löjligt enkelt.
Citera
2015-11-09, 23:47
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brallan1984
Eeeh, flexslang kortare bit?

Nej, inte om man ska vara en regelrunkare. Rör ska dras längs tak, golv eller rakt ner från dosa i vägg till uttag/strömställare. Om du gillar kablar och rör som ett nät i väggen finns USA. Jag vill kunna dra upp ett hål för en ventil utan avancerade radarinstrument.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in