• 2
  • 3
2015-11-09, 17:08
Medlem
Oavsett låter det som ett grymt kap för att vara sthlm.. låter som en hund begraven.
Citera
2015-11-09, 17:08
Medlem
KalleNixons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armorik
Schysst ränta på ett lån på 390 000 000
Håller med, men det blev en nolla för mycket där. Menade trehundranittio tusen kronor.

Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Oavsett låter det som ett grymt kap för att vara sthlm.. låter som en hund begraven.
Inte alls. Min anhörige köpte lägenheten 1993, mitt under värsta lågkonjukturen på 90 talet när den var hyresrätt och huset gjordes om till en bfr förening. Alla som då hade förstahandskontrakt fick köpa sina lägenheter för en nästan löjligt liten summa, ettorna gick för två-trehundra tusen kronor om jag nu minns rätt. Det var också extremt svårt att få lån av bankerna berättade han och det gjorde väl sitt till.
Senast redigerad av KalleNixon 2015-11-09 kl. 17:17.
Citera
2015-11-09, 21:27
Medlem
Isnatts avatar
Jag har ca 15% belåning, drygt 300 000:- och amorterar en tusenlapp i månaden.
Eftersom jag gillar både hängslen och livrem så gör jag det för att i framtiden ha möjlighet att välja. Vill jag köpa större om 10 år så är det bra att lågt bolån.
Alternativt kanske jag säljer bostaden när jag är 50, sätter mig i en hyreslägenhet och klarar mig på pengarna från bostadsförsäljningen fram till dess att pensionen kommer. Har skrivit in mig i några bostadsköer i kommuner runt i kring som jag skulle kunna tänka mig att bo i. Så om drygt 20 år kanske jag säljer mitt boende och har massa köpoäng som bara stått och tickat in och kan därför välja en bra bostad

Förutom amorteringen så har jag en buffert och köper aktier/fonder varje månad.
Citera
2015-11-09, 21:29
Bannlyst
Hur fan kan du bo så billigt? Cashade du bostaden eller?
Citera
2015-11-09, 21:50
Medlem
KalleNixons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Hur fan kan du bo så billigt? Cashade du bostaden eller?
Läste du inte vad jag skrev? Ärvde en bostadsrätt utan belåning. Nu har jag lite lån på den. Men marknadsvärdet ligger mellan 4-5 millar. Låg månadsavgift i en förening med superekonomi. Alla tunga reparationer gjorda som stambyte, tvättstuga etc. Räntorna är som vi alla vet, superlåga för tillfället. Plus att de finns ett flertal hyresrätter kvar med äldre personer i som föreningen säljer av då och då.
Senast redigerad av KalleNixon 2015-11-09 kl. 21:53.
Citera
2015-11-10, 02:35
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag går emot strömmen och säger buffert först, amortera sen. Om du tex hastigt tappar din inkomst kommer du inte få ett lån, då har du en buffert att ta av.

Du är inte ensam...
Varför ska man ha så bråttom med att amortera av ett bolån där han redan har ett enormt övervärde i bostaden??

Spara istället pengarna på ett räntekonto.. Och lyckas du bygga upp en rejäl buffert som du inte använder så placera istället pengarna långsiktigt på börsen... Den tjänade du mer på än att amortera av det sista på ett bolån där räntan ligger runt 1,5% (Gissar jag på)
Citera
2015-11-10, 14:57
Medlem
Ägde själv en villa med siffror i kalkylen som liknar TS.
Sålde den och ämnar nu leva upp vinsten på ett kontrollerat sätt tills det är dags för pension då två nya påsar pengar utöver pensionen trillar in.

Det är en personlig sak vad man vill göra med pengar då den ekonomiska tryggheten synes säkrad.
Själv vill jag ha guldkant på tillvaron till vardags som till fest.Annan individ vill något annat.
TS måste sålunda själv komma fram till vilket alternativ som känns bäst för honom.
Citera
2015-11-10, 14:59
Medlem
[quote=KalleNixon|55330014]Nej, det är inte säkert, nekades själv lån där jag var arbetslös ett tag, trots att man kan tycka att det borde gå att låna en modest summa på 70000 tusen när lägenheten är så långt belånad. Sen när jag fick arbete igen gick det bra att låna.

Oerhört märkligt.
Mig veterligen så är det ingen i Växjötrakten som har misslyckats med att låna med rent löjligt solida bottenlån som säkerhet.
Det är direkt ologiskt att inte låna ut mot mycket säkra säkerheter.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in