2015-11-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag går emot strömmen och säger buffert först, amortera sen. Om du tex hastigt tappar din inkomst kommer du inte få ett lån, då har du en buffert att ta av.

Varför skulle han inte få ett lån om han har bostaden som säkerhet?
Citera
2015-11-08, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Varför skulle han inte få ett lån om han har bostaden som säkerhet?
För att han inte har en inkomst att betala tillbaka med.
Citera
2015-11-08, 22:06
Medlem
Fan vilken schysst lgh du kommit över!! Hur har du lyckats med det?! Smart tänk du har annars!! Men jag föreslår att du satsar på buffert!
Citera
2015-11-09, 00:00
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
För att han inte har en inkomst att betala tillbaka med.

Det är just den sak jag inte begriper med Sverige. Varför kan man inte få ett lån utan arbete när man t.eks äger ett eget hus? I Danmark och Norge kan man ju då tom tar huset som säkerhet, och det med att betala tillbaka funkar är ju klockrent....1) Pengarna går in på konto. 2) Nu står där kanske ca. 200.000 spänn, du betalar lite av på lånet varje månad (räntorna dras från din konto varje månad)...

...och så kommer kanske ödesdagen då du måste sälja ditt hus för att få råd med att betala lånet, annars så säljer kreditorna ditt hus...det är ju en risk man måste ta då, men dom flesta brukar att hitta ett arbete för det går så långt.

Citera
2015-11-09, 08:51
Medlem
Det är klart som f-n att man får låna emot en solid säkerhet i form av fast egendom.
Har jag gjort flera gånger om till och med.
Citera
2015-11-09, 09:04
Medlem
rakarnas avatar
det är viktigt å ha en buffert. Dock är det bra å amortera också. du får fråga dig själv vad som är bäst i just din situation. Men ja tycker att du först och främst ska fixa en buffert så du kan klara av outseda utgifter. Men sedan är det upp till dig
Citera
2015-11-09, 09:49
Medlem
Brutes avatar
Kan TS ge lite mer info som kan vara intressant att veta?

Hur länge har du ägt lägenheten och vad var inköpspriset?
Tex om den köptes för ca 20 år sedan och därför är lånet så lågt, eller om du köpt den mer nyligen och amorterat hårt hittills och därför inte har någon buffert ihopsparad ännu?

//Brute
Citera
2015-11-09, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är klart som f-n att man får låna emot en solid säkerhet i form av fast egendom.
Nej det är inte alls klart som fan.
Citera
2015-11-09, 15:10
Medlem
Hat Molesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför vara helt skuldfri? Tänkt göra dina arvingar rika?
Varför inte vara helt skuldfri?

Man kan när som helst ta ett nytt lån med bostaden som säkerhet för att spekulera på börsen eller vad det nu är du ägnar dig åt för lånade pengar.
Citera
2015-11-09, 16:53
Medlem
KalleNixons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Nej, det är inte säkert, nekades själv lån där jag var arbetslös ett tag, trots att man kan tycka att det borde gå att låna en modest summa på 70000 tusen när lägenheten är så långt belånad. Sen när jag fick arbete igen gick det bra att låna.

Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Kan TS ge lite mer info som kan vara intressant att veta?

Hur länge har du ägt lägenheten och vad var inköpspriset?
Tex om den köptes för ca 20 år sedan och därför är lånet så lågt, eller om du köpt den mer nyligen och amorterat hårt hittills och därför inte har någon buffert ihopsparad ännu?

//Brute
Haft i några år, fick den som arv, helt obelånad men var tvungen att låna en del pengar för att renovera den då lyan var ganska nedsliten. Inköpspriset har jag ingen aning om då det var så längesen och det inte var jag som köpte den. Men det var nog inga större summor det handlade om.
Senast redigerad av KalleNixon 2015-11-09 kl. 17:07.
Citera
2015-11-09, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleNixon
Bor i Sthlm:s innerstad, Södermalm, i en 1,5:a på 48 kvm. Har ett lån på 390000 tusen kronor. Min totalkostnad nu inklusive månadsavgift, amortering och ränta ligger på 2000 kr i månaden drygt. En förhållandevis modest boendekostnad. Är den nån idé att amortera. Bättre att spara till en buffert? vad säger ni?

Schysst ränta på ett lån på 390 000 000
Citera
2015-11-09, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleNixon
Nej, det är inte säkert, nekades själv lån där jag var arbetslös ett tag, trots att man kan tycka att det borde gå att låna en modest summa på 70000 tusen när lägenheten är så långt belånad. Sen när jag fick arbete gick det bra att låna.

Haft i några år, fick den som arv, helt obelånad men var tvungen att låna en del pengar för att renovera den då lyan var ganska nedsliten. Inköpspriset har jag ingen aning om då det var så längesen och det inte var jag som köpte den. Men det var nog inga större summor det handlade om.

Jag tror att din bank kanske nekar lån dig ett lån på 70 000 000 när du redan är skyldig 390 000 000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in