• 1
  • 2
2015-11-08, 19:20
Medlem
KalleNixons avatar
Bor i Sthlm:s innerstad, Södermalm, i en 1,5:a på 48 kvm. Har ett lån på 390000 tusen kronor. Min totalkostnad nu inklusive månadsavgift, amortering och ränta ligger på 2000 kr i månaden drygt. En förhållandevis modest boendekostnad. Är den nån idé att amortera. Bättre att spara till en buffert? vad säger ni?
Citera
2015-11-08, 19:21
Avstängd
Kräver inte banken amortering?
Citera
2015-11-08, 19:23
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
För att då slipper du ge pengar till banken?
Citera
2015-11-08, 19:25
Medlem
KalleNixons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kräver inte banken amortering?
Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
För att då slipper du ge pengar till banken?
Mer att jag kan behålla pengarna själv och spara på ett sätt som är effektivare och mer lönsamt än att amortera.
Citera
2015-11-08, 19:41
Avstängd
Det är aldrig lönsamt, att inte amortera. Lånet kvarstår ju. Me ränta. Betala av. Behöver du någon gång i framtiden en summa pengar, så kan du ju lätt ta ett privatlån med din bostad som garanti.
Citera
2015-11-08, 20:14
Medlem
M1159s avatar
I dina kläder skulle göra mig av med lånet så fort som möjligt, som sagts tidigare så kan du sedan om behov finns ta ett nytt lån med din bostad som säkerhet.

Som vår gamle statsminister sa en gång "den som är i skuld är inte fri" och själv sedan skaffade sig lån upp till flinten.
Citera
2015-11-08, 20:22
Medlem
Jag går emot strömmen och säger buffert först, amortera sen. Om du tex hastigt tappar din inkomst kommer du inte få ett lån, då har du en buffert att ta av.
Citera
2015-11-08, 20:41
Medlem
Du har en modest lånesumma som vida understiger säkerheten i form av din bostad.Så tolkar jag den lämnade infon vartfall.

Jag skulle inte amortera en enda spänn eftersom räntan är så låg i dagsläget.

Amorteringens betydelse ökar i takt med räntenivån.
Citera
2015-11-08, 20:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Min åsikt är att om man har mycket lån ska man amortera mycket. Och har man ett lågt lån som du bör man inte amortera alls utan istället ägna sig åt buffertspara/fondsparande/aktier etc.

Varför vara helt skuldfri? Tänkt göra dina arvingar rika?
Citera
2015-11-08, 20:53
Medlem
KalleNixons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Du har en modest lånesumma som vida understiger säkerheten i form av din bostad.Så tolkar jag den lämnade infon vartfall.

Jag skulle inte amortera en enda spänn eftersom räntan är så låg i dagsläget.

Amorteringens betydelse ökar i takt med räntenivån.
Ja, den är värd minst 4 mille.
Citera
2015-11-08, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleNixon
Nej.

Mer att jag kan behålla pengarna själv och spara på ett sätt som är effektivare och mer lönsamt än att amortera.

den lilla summan bunden i ett boende på söder skulle jag inte bry mig om.. visst skönt att få ner kanske, men skulle fan knappt tycka det var värt det.. Spara och investera istället..
Citera
2015-11-08, 21:52
Medlem
Det är ju total no contest när lånesumman är mindre än 10 procent av säkerhetens nuvarande marknadsvärde.

Buffertspara eller konsumera istället.

Jag hade konsumerat utan att blinka.Pengar är bara ett medel,ett verktyg till ekonomisk trygghet och konsumtion som berikar din tillvaro.

Tryggheten har du redan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in