Citat:
Ursprungligen postat av
cladah222
Hej alla!
Jag heter Clas och driver boendet för nyanlända på Fröjel. Jag uppskattar verkligen ert engagemang och ska försöka besvara era frågor och funderingar så gott jag kan. Först en liten statusrapport: Vi har varit igång i drygt en vecka på Fröjel och vårt arbete är både hårt, inspirerande, givande och roligt. Vi har slitit hårt med att byta ut samtliga grova elanslutningar till vandrarhemmet, ansluta till kommunalt V/A och framförallt lagt ner stora resurser på säkerheten med ett ordentligt säkerhetssystem mot ev. yttre hot samt även ett ordentligt brandskydd. Securitas och polisen besöker oss regelbundet nattetid. Själva verksamheten och boendet, som består av barnfamiljer (43 barn!) drivs av en Gotlänning som heter Jonas och kommer från samma socken ursprungligen. Vi har också lokala medarbetare från bl.a. Klinte. Maten, som är utmärkt, lagas av en köksmästare som driver en mkt bra krog på norra ön under sommarhalvåret. Nu har vi dessutom fått hjälp av några från boendet som är kockar och bagare i sina hemländer vilket säkrar upp att alla våra barnfamiljer får exakt den mat de själva vill.
Javisst, Fröjel är kanske en udda plats att komma till då man som flykting drömt om att komma till ”det förlovade landet Sverige (Stockholm)” under sin vandring genom Europa. Vi hade två-tre personer (av 97) som den första dagen skickade signaler om besvikelse över att hamna på en av Sveriges kanske vackraste platser (i mitt tycke).
Då kan man först kanske tänka att de borde vara tacksamma egentligen, eller hur? Samtidigt måste man förstå att deras förväntningar var helt andra. Verkligheten i Sverige ser ju helt annorlunda ut som ni vet. Både Migrationsverket, jag själv är tydliga på den punkten. Det här är vad vi erbjuder och det är fritt att lämna och avvika från boendet om man vill. Vi erbjuder ett mycket bra skydd mot yttre hot, bra mat, värme, aktiviteter och en ny trygghet. Det var under detta första dygn som ett barn klottrade på väggarna i ett av rummen. Ett annat barn, i samma familj, försökte göra en brasa på friliggande grenar utanför huset eftersom det vill göra samma sak som vi vuxna som har en större eld mitt på gårdsplan för att skapa trivsel och skön miljö att sitta runt och samtal. Det fick pojken naturligtvis inte göra.
Våra gäster har redan börjat organisera sig med vår hjälp. Vi har tillsammans med de boende utsett några ansvariga för respektive land/språk och kön. Här är vi noga med att förklara vad jämlikhet mellan könen är☺
På måndag, när rutinerna börjar sitta startas en aktivitetsgrupp där gästernas representanter själva ingår i gruppen.
Sedan dag två på Fröjel har ingen av våra gäster uttryckt något som helst missnöje. Kommunikation är otroligt viktig, att berätta och beskriva vad det handlar om att vara i asylväntan. Vi har redan hyrt in bussar för besök i Klinte, Visby och Hemse.
Har jag någon aning om vad jag gett mig in på? Svaret är tveklöst: Ja.
Jag måste dock erkänna att det händer saker som vi kanske inte var riktigt beredda på. T.ex. att stormen Gorm slet bort ett mindre hustak och orsakade elavbrott i förrgår. Efter sex timmar hade vi byggt ett nytt tak. Otroligt egentligen.
Till sist: Jag välkomnar er till Fröjel när som helst att vara delaktiga i verksamheten eller bara äta lunch. Det är oerhört kul med bra arabisk musik i högtalarna och en härlig stämning.
Jag har valt att vara helt transparent med hela vår verksamhet och vill öppna upp för alla. Ett fåtal rasister har gett sig tillkänna och de har jag pratat ordentligt med och de har nu vänt. Våra grannar är fantastisk och kommer och hjälper till.
Välkomna!
/Clas
Hej Clas!
Om du fortfarande är aktiv på Flashback, så vill jag gärna höra en kommentar på gårdagens sit-in mitt på vägen i mörkret.
Det är ju kul att du trivs med ditt uppdrag och att du tycker det är givande med dessa härliga möten mellan människor, den exotiska arabiska musiken och den spännande maten din personal och de boende under glatt stimm och larm producerar. Väl meriterad köksmästare på plats, minsann! Och ni har ju försökt informera dessa härliga och spontana människor om att Sverige består av mer och vackrare platser än Stockholm!
Men du, vi som BETALAR din lön och uppehället för dessa gökungar, vi blir faktiskt inte bara upprörda när vi läser din beskrivning av det fina boende ni byggt upp. Vi blir rakt ut fly förbannade, när de här parasiterna alltså släpar ut sina ungar mitt i mörkret på vintervägen för att PROTESTERA över att yoghurten är slut! Har du en jävla ANING om hur det ser ut på ett genomsnittligt kommunalt äldreboende? Hur personaltätheten är? Hur MATEN ser ut, serveras och smakar? Hur våra gamla, din egen morfar och farmor, sitter och dåsar på mediciner så att de ska hållas docila och inte ställa till besvär för den allt för dåligt utbildade, underbetalda och illa arbetsledda personalen?
Hur tror du det känns inom mig, som har en gammal mor som väntat i sex månader under stora smärtor, upprepade läkarbesök, tjat och anmälningar till HSAN, på en jävla höftkula? Hur tror du jag mår, hur jag känner, när jag läser din lilla solskenshistoria när ni lajvar mångkultur under glada skratt, medans ni fyller era fickor med mina pengar som jag sliter ihop?
Far du åt helvete, Clas! Jag hoppas karman biter dig i arlset en dag....