2010-12-10, 02:54
Medlem
Czarens avatar
Jag kan inte välja bara ett så jag gör en top 4.

4: Call of Cthulhu the dark corners of the earth
Kanske världens bästa spel baserad på en licens baserad i ett medium utanför datorspel.
Förutom det så är det antagligen det läskigaste spelet som någonsin har gjorts (iallafall första halvan) och trots sin lite slitna grafik och muggiga respawnande fiender så är det ändå ett av mina absoluta favoritspel.

Hotellsekvensen ger mig fortfarande andnöd.

3: Heroes of Might and Magic 2
Jag tror jag spelade demot i 2 år innan jag köpte hela spelet, hela mitt "spel-liv" från att jag gick i fyran tills jag började sjuan så var Heroes 2 HELT obesegrad etta, musiken, den övergulliga grafiken, klasser, raser, balans ALLT är fan perfektion!

Jag lyssnar fortfarande på musiken från spelet.
http://www.youtube.com/watch?v=JF4Eq9TwXOs

2: Doom 2
Innan flashig skit som Call of Duty, 3d-kort, WoW och pixlar så fanns det ett spel där du kunde gå lös på zombies med motorsåg, dubbelpipigt hagelgevär och en puffra som bokstavligt talat hete "big fucking gun 9000" testosteron-stint till 1000 och bara så jävla brutalt!
Detta var tillsammans med Doom och Duke Nukem det första spelet jag spelade på data (quake följde något år senare).

Everquest
LÅÅÅÅNGT innan blöjig skit som World of Warcrack, låååångt innan bredband så fanns Everquest.
Ett riktigt jävla HC-MMORPG, INGEN larvig jävla karta inne i spelet, skulle du ha kartor fick du rita egna eller skriva ut ascii-versioner av varje zon inne i spelet (min kompis hade säkert 4-5 pärmar FYLLDA med kartor).
Skulle du genomföra ett quest var det fan bäst för dig att du var en hejjare på engelsk grammatik för om du skrev (ja du skrev själv vad du skulle säga till NPCer) fel när du skulle få ett quest (som inte dök upp i någon larvig liten meny utan den fick du antingen reda på genom att tvångsmässigt prata med ALLA npcer eller kolla internet) så var du tvungen att börja om hela konversationen.

Det här var det svåraste, jobbigaste och stundtals tråkigaste spelet jag spelat men de stunder då jag satt i ett flow med en bra grupp och grindade, snackade, skrattade och levde mig in i det så var det bland det finaste jag har gjort i spelväg.
Jag kom aldrig upp till högsta nivån (jag var inne på de såkallade "hell levels" som var precis innan capen men mitt intresse hade vid den tidpunkten flyttats från dataspel till musik) men när jag bestämde mig för att sluta så lämnade jag ifrån mig all utrustning och sprang över 2 kontinenter för att komma till rummet där jag spawnade för första gången, sa farväl till mitt guild och loggade ut för alltid.

Ironiskt nog tappade jag helt kontakten med min bästa kompis som fick mig att börja spela EQ.
Citera
2010-12-10, 03:08
Medlem
CS 1.6 Lirat det i, tja.. säkert 10år, blivit mindre nu de senaste åren.. Tröttnar aldrig på d2, infan, nuke.. Helt otroligt..

Hjärter Funnits som original spel på Windows ett antal år. Lirat de sen windows 98:a tiden.
Citera
2010-12-10, 03:10
Medlem
goderaftons avatar
Warcraft III - med eller utan expansionen.

Antagligen för att jag var i den åldern där man hade lärt sig en stabil engelska och verkligen kunde fälja med i storyn. Age of Empires II var också ett grymt spel men tror nog WC III står högre hos mig då jag nog var lite väl ung och noob på engelska vid Age of Empires eran. Sen så va min familj fett efter när det gäller att skaffa bredband så de få gångerna jag spelade WC III online på modemet så var det rena rama julafton.

Off Topic: Tycker i allmänhet att PC-spel står sig svagt gentemot TV-spel när det kommer till en lista på ens favoritspel.
Citera
2010-12-10, 03:15
Medlem
Duct-tapes avatar
1. Red Alert spelade det här spelet i flera år. Absolut ett av de bästa realtids strategispelen någonsin.

2. GTA Nyskapande spel höll i flera år pga möjligheten att bara leka runt.
Citera
2010-12-10, 03:17
Medlem
Czarens avatar
FAN jag glömde helt och hållet Arcanum som självklart skulle in på min lista!
ALLT med Arcanum är perfekt, musiken, upplägget, steam punk-temat, karaktärerna, storyn, spelmekanismen ALLT är fan perfektion.

Hedersomnämningar:
Vampire The Masquerade Bloodlines
Elder Scrolls Morrowind
Warcraft 2
Quake
Citera
2010-12-10, 03:49
Medlem
air-frances avatar
Rocket Arena 3 (Quake 3 mod)

Så jävla snabbt spel, alla har tillgång till samma saker i början, mycket action och gryyyym spelkänsla. Sen att grafiken är stenålder har ingen som helst betydelse.
Bra svensk scen också men nu var det något år sen jag spelade.
Citera
2010-12-10, 03:54
Medlem
cod mw2 utan tvekan, har allt, om man gillar fps spel, enda dåliga är att iwnet failade hårt...
Citera
2010-12-10, 03:54
Medlem
nissishs avatar
Heroes Of Might And Magic III
Det perfekta spelet kommer ihåg när man lanade grabbarna hur otroligt kul det var vissa matcher tog över 40 timmar
Citera
2010-12-10, 04:06
Medlem
Coques avatar
Seven Kingdoms 2!
Nog det första spelet man riktigt nörda, kunde spendera flera timmar om dagen på det.
Detta var när man hade 1-2h speltid varje dag.
Citera
2010-12-10, 04:13
Medlem
Total Annihilation
Är förvånad att ingen förutom en annan och jag nu i tråden har nämnt spelet överhuvudtaget. Bästa spelsoundtracket som någonsin har gjorts, ett spel där man kan göra stora arméer av alla olika slags fordon, flyg, båt osv. ett spel där resurserna aldrig tog slut, man vann först efter man besegrat de andra genom att vara bättre strategiskt. (Längsta matchen mellan mig och min kusin var 12 timmar)
Ett spel som var långt för sin tid! Alla borde testa det någon gång.

Age of Empires I, samt II
Som spelet ovan fast en stenålder/medeltida miljö och med begränsade resurser. Dock ett grymt roligt spel som man lagt otroligt mycket tid ner på.

Heroes of Might and Magic III
Alla vet vad det handlar om, grymt spel!

Counter-Strike 1.6
Samma här som ovan.

Har inte fastnat för några nutida/"moderna" spel. Tyvärr tycker jag inte att de håller samma klass som dessa äldre spel.
Citera
2010-12-10, 04:17
Medlem
Måste nog vara WoW
Många goda gaming minnen därifrån med polarna när man var en P10 och fastnade i spelet!
Citera
2010-12-10, 04:48
Medlem
Jag säger Jaws Unleashed för att få lite variation på svaren. Finns inte många saker som slår att simma omkring i havet som en haj och äta upp allt och alla du ser och tippa folks båtar på en seg söndag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in