2015-11-10, 22:35
Medlem
ForumApaches avatar
"Mannen med vapnen" verkar vara false flag, själv utlänning eller något annat, långt från de första spekulationerna om massmordsförsök. Media är verkligen tyst. Polisen är tystare. Skumt.
Citera
2015-11-10, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
De lägger tonvikt på "PK social kompetens" i den svenska skolan. Som i Alvesta.

Ja eller rättare sagt emotionell kvot EQ på korrekt feministspråk (den brukar komma fram efter ett större intag av rödvin).
Citera
2015-11-10, 22:59
Medlem
Europes avatar
Det är rätt tvivelaktigt att asylboendet hade något med det hela att göra, utan råkade bara ligga nära den bil som mannen satt i med sina vapen. Min fetning:

Citat:
Poliisi sai torstai-iltana noin kello 22.30 ilmoituksen vastaanottokeskuksen läheisyydessä autossa istuneestaasemiehestä. Paikalle hälytettiin Helsingin poliisilaitoksen mukaan kymmenen poliisipartiota.

- Noin 40 minuutin etsintöjen jälkeen pysäytettiinkin mies, jonka jalkatilasta löytyi kaksi asetta, ylikomisario Jorma Makkonen sanoo.

Miehellä oli hallussaan käsiase ja konepistooli. Poliisi otti miehen kiinni ampuma-aserikoksesta epäiltynä.

Poliisin tiedossa ei ole, miksi mies päivysti vastaanottokeskuksen läheisyydessä. Vastaanottokeskuksen lähistöllä on kuitenkin myös ravintola, jossa mies oli.

Min ungefärliga översättning:

Citat:
Polisen fick på torsdagskvällen runt kl. 22:30 en anmälan om en beväpnad man som satt i sin bil i närheten av en mottagningsenhet [asylboende?, min frågeställning]. Till platsen larmades enligt Helsingfors polisstation tio polispatruller.

- Efter ca 40 minuters letande stoppade vi mycket riktigt en man i vars benutrymme i bilen vi fann två vapen, sade överkommissarie Jorma Makkonen.

Mannen hade en pistol och ett automatgevär. Polisen grep mannen som misstänkt för vapenbrott.

Polisen känner inte till varför mannen uppehöll sig i närheten av mottagningsenheten. Det finns dock en restaurang i närheten av mottagningsenheten där mannen var.

Notera att jag medvetet har översatt den sista meningen en aning otydligt, då jag själv inte uppfattar originalet som värst tydligt. Förvisso kan det bero på mitt högst begränsade användande av finska språket de senaste 20 åren, men själv kan jag inte utläsa om meningen betyder att mannen hade dessförinnan befunnit sig på restaurangen, eller om man hänsyftar till att restaurangen ligger på platsen som mannen befann sig på när han satt i bilen (dock borde det ha räckt att endast hänvisa till att den låg nära asylmottagningen).

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015...21629_uu.shtml
Citera
2015-11-10, 23:14
Medlem
Europes avatar
I den här artikeln anges han dock ha häktats för både vapenbrott och för att ha förberett något som hotar andras liv och hälsa. Intressant nog ska häktningsförhandlingarna ha förts bakom lyckta dörrar (om jag förstod det rätt), samt polisen vill inte ange varken exakt vad han misstänkts för att ha planerat eller vad det tänkbara motivet kan tänkas vara. Någon som vet om det är vanligt förfarande i Finland?

Artikeln har ett foto på GM bakifrån. Svårt att säga något om etnicitet utifrån det fotot. Han kan vara etniskt finsk, men så klart eventuellt även tillhöra någon annan etnicitet med ljusare hy. Artikeln anger att den 27-åriga mannen registrerade sig som egenföretagare inom bilreparationer för någon månad sedan.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...044361109.html
Citera
2015-11-11, 01:59
Medlem
Citat:
Har du exempel på "finnar som flydde" samt ett förtydligande på vart i Sovjet Finland legat?

Jag vet inte hur förvirrad du är... Men du skriver att" finnar flydde som hundar"

Många flydde från Finland till Sverige. Jag tycker inte att man ska skjuta invandrare och jag tror inte att dom flesta finländare anser sig vara bättre en syrier.

Men anser du att Finlands militära insats genom historien speglar ditt pubertala inlägg?

Jag vill inte ha krig... Dom flesta mongon som kritiserar folk som flyr från krig, som du, har sällan mycket livserfarenhet.
Citera
2015-11-11, 15:41
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SATANAA
Jag vet inte hur förvirrad du är... Men du skriver att" finnar flydde som hundar"

Många flydde från Finland till Sverige. Jag tycker inte att man ska skjuta invandrare och jag tror inte att dom flesta finländare anser sig vara bättre en syrier.

Men anser du att Finlands militära insats genom historien speglar ditt pubertala inlägg?

Jag vill inte ha krig... Dom flesta mongon som kritiserar folk som flyr från krig, som du, har sällan mycket livserfarenhet.
Du har citerat mig men det är Den Korkade som du svarar.
Citera
2015-11-11, 15:43
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
I den här artikeln anges han dock ha häktats för både vapenbrott och för att ha förberett något som hotar andras liv och hälsa. Intressant nog ska häktningsförhandlingarna ha förts bakom lyckta dörrar (om jag förstod det rätt), samt polisen vill inte ange varken exakt vad han misstänkts för att ha planerat eller vad det tänkbara motivet kan tänkas vara. Någon som vet om det är vanligt förfarande i Finland?

Artikeln har ett foto på GM bakifrån. Svårt att säga något om etnicitet utifrån det fotot. Han kan vara etniskt finsk, men så klart eventuellt även tillhöra någon annan etnicitet med ljusare hy. Artikeln anger att den 27-åriga mannen registrerade sig som egenföretagare inom bilreparationer för någon månad sedan.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...044361109.html
Nej, det är inte det normala förfarandet. Andra har tidigare påpekat detta och andra ovanligheter i fallet.
Citera
2015-11-11, 18:42
Medlem
Synd bara att det inte genomfördes. Norden behöver en ny Breivik.
Citera
2015-11-11, 20:31
Medlem
Könlösa Pojken?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porcellus

Du är ju helt sjukt i huvudet. Exakt hur motiverar du en sådan sak?
Jag skulle gärna vilja försöka följa den tankegången.
Senast redigerad av Könlösa Pojken? 2015-11-11 kl. 20:34.
Citera
2015-11-12, 02:04
Medlem
Citat:
Du har citerat mig men det är Den Korkade som du svarar.

Ja, ursäkta mig... Så förvirrande än så länge, jag är nyregistrerad.

Peace
Citera
2015-11-12, 02:15
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porcellus

Det behöver vi verkligen inte.

Ge inte "flyktingarna " mer offerkofta! deras svinande kommer att ge SD majoritet innan 2018, massvåldtäkter och plundringar står runt knuten.

Enstaka dåd kan inte ändra på detta, utan underminerar vår förmåga att lösa detta demokratiskt, dvs att majoriteten av vårat folk vill ha tillbaka det som är Sverige.
Citera
2015-11-13, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VadFanKulO
Inte ett enda rätt där. Synd att du är dum i huvudet. Du kan om du vill försöka bygga på dina påståenden, men det går inte för att du har fel i allt förutom att alkoholism är mer utbrett i Finland än i Sverige. Kom ihåg varför ryska inte är ditt modersmål, om du ens vet varför.

Jag kommer mycket väl ihåg varför varken ryska eller tyska är mitt modersmål. Det verkar som att du tror att "sisu" bögarna hade något att säga om saken? Räddade av kylan tror dem att det var den finska kampen som satte stopp för ryssen. Patetiskt.

Stalin kunde inte bry sig mindre om lite skog och mark. Adolf kom och gick genom gränsen till Norge lite som han ville. Sverige var den där ungen på skolgården ingen riktigt lyssnade på eller tog hänsyn till. Blir man förvånad över att svenskens fega dåd sträcker sig till att tända eld på tomma byggnader. #modigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in