• 1
  • 2
2005-11-03, 13:53
Medlem
Då mina Kemi A&B kunskaperna förträngs dag för dag, så har det uppstått ett problem jag inte förstår.

Såg på mythbuster, de kom fram till att kallt vatten + salt sänkte snabbare temperaturen och drickan kunde kylas snabbare.

Varför är det så?
Citera
2005-11-03, 13:57
Bannlyst
Har ett svagt minne utav att jag sett det programmet.
Men var det inte så att de hade is i?
Salt "smälter" som kännt is. Men bi behåller temperaturen.
Citera
2005-11-03, 14:00
Medlem
requiem_s avatar
Jag har också funderat på det. Jag tänkte i banorna att det är samma temperatur i is och isvatten+ salt men eftersom isen bara kommer i kontakt lite med det du stoppar ner och vattnet helt omsluter det så kanske det bidrar till snabbare nedkylning?
Citera
2005-11-03, 14:14
Bannlyst
Ja det är väll ganska logiskt.
Citera
2005-11-03, 14:15
Medlem
Nickels avatar
Prova att strö salt på en isbit och lägg den i handen
Citera
2005-11-03, 14:20
Medlem
Saltet sänker vattnets fryspunkt (eller isens smältpunkt, tänk på varför man strör salt på vägar), alltså kan vattnet vara kallare.
Flytande vatten är förmodligen bättre än is (förutsatt att temperaturen är densamma, givetvis), på att kyla inehållet i en burk, då det kan omsluta kärlet bättre.
Citera
2005-11-03, 14:28
Medlem
Jag är Mycket väl medveten om att salt smälter is.
frågan är varför, rent kemiskt sätt.

rör sig molekylerna långsammare ?
Citera
2005-11-03, 14:33
Medlem
Nickels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Jag är Mycket väl medveten om att salt smälter is.
frågan är varför, rent kemiskt sätt.

rör sig molekylerna långsammare ?

vattenmolekylerna ställer in sig med polerna mot Na+ och Cl- jonerna. Detta förhindrar vätebindningarna mellan vattenmolekylerna att "bilda" is. mer salt --> lägre fryspunkt.
Citera
2005-11-03, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickel
vattenmolekylerna ställer in sig med polerna mot Na+ och Cl- jonerna. Detta förhindrar vätebindningarna mellan vattenmolekylerna att "bilda" is. mer salt --> lägre fryspunkt.
Jasså du..

Sitter och bläddrar lite i min Gamla Zumdahl Zumdahl (kurslitteratur).
Förklaringen som ges där bygger på ångtryck. Saker och ting smälter vid temperaturer där ångtrycket över den fasta fasen är likadant som ångtrycket över den flytande.
Vid 0 grader C är ångtrycket "ovanför" en isbit likadant som ovanför en mugg med vatten.
Vid lägre temperaturer är vattnets ångtryck högre än isens, och vid temperaturer över 0 grader C är det tvärt om.

Om ett salt sätts till en vattenlösning minskar ångtrycket ovanför densamma, och en lägre temperatur krävs för att is skall kunna bildas.

Usch vad dåligt förklarat... Men så är det i alla fall!
Citera
2005-11-03, 14:59
Medlem
Nickels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Jasså du..

Sitter och bläddrar lite i min Gamla Zumdahl Zumdahl (kurslitteratur).
Förklaringen som ges där bygger på ångtryck. Saker och ting smälter vid temperaturer där ångtrycket över den fasta fasen är likadant som ångtrycket över den flytande.
Vid 0 grader C är ångtrycket "ovanför" en isbit likadant som ovanför en mugg med vatten.
Vid lägre temperaturer är vattnets ångtryck högre än isens, och vid temperaturer över 0 grader C är det tvärt om.

Om ett salt sätts till en vattenlösning minskar ångtrycket ovanför densamma, och en lägre temperatur krävs för att is skall kunna bildas.

Usch vad dåligt förklarat... Men så är det i alla fall!

Så har jag fått det förklarat för mig. Du kan inte beskriva lite mer ingående? nu blev jag lite nyfiken här

edit: vad heter boken och vem har skrivit den?
Citera
2005-11-03, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickel
Så har jag fått det förklarat för mig. Du kan inte beskriva lite mer ingående? nu blev jag lite nyfiken här
Nej, tyvärr kan jag inte det.
Läste som sagt i min gamla kurslitteratur, och försökte bilda mig en uppfattning om hur det låg till.
Uppfattningen jag fick står där uppe...

Du får helt enkelt försöka leta på något själv/nöja dig med detta/vänta på att GaussBonett kommer hem från jobbet

Edit: Chemistry, av Zumdahl & Zumdahl.
Förklaringar av kolligativa egenskaper (vilket detta fenomen faller under) är dock standard (utgår jag ifrån) i alla böcker som behandlar "allmän" kemi.
Citera
2005-11-03, 16:04
Medlem
^swestres^s avatar
Är det inte så enkelt att lösa upp NaCl i vatten är en endoterm reaktion, och iom det kyler bättre?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in