• 1
  • 2
2005-11-03, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^swestres^
Är det inte så enkelt att lösa upp NaCl i vatten är en endoterm reaktion, och iom det kyler bättre?
Nej. Så är det inte.

Att upplösningen av salt i vatten sänker fryspunkten för lösningen kan inte förklaras genom att upplösningen är endoterm.
Är upplösningen endoterm förresten? Det sker ju spontant, så DeltaG måste ju vara negativt, visserligen lär det vara ganska stor entropiskillnad.. Hmm.. Och hur var dte nu med gitterenergier? Fan ta mig och mitt dåliga förhållningssätt till mina studier
Citera
2005-11-03, 16:39
Medlem
^swestres^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Nej. Så är det inte.

Att upplösningen av salt i vatten sänker fryspunkten för lösningen kan inte förklaras genom att upplösningen är endoterm.
Är upplösningen endoterm förresten? Det sker ju spontant, så DeltaG måste ju vara negativt, visserligen lär det vara ganska stor entropiskillnad.. Hmm.. Och hur var dte nu med gitterenergier? Fan ta mig och mitt dåliga förhållningssätt till mina studier
Jag har faktiskt ingen aning, men jag har för mig att exemplet för en endoterm reaktion i min kemi A bok var just uppläsning av koksalt i vatten.
Citera
2005-11-03, 16:40
Medlem
Nickels avatar
Citat:
Nej. Så är det inte.

Funderade också på det. 150 ml vatten och en tesked salt resulterade i en temperatursänkning från 17,7 grader till 17,5. Alltså är det en endoterm reaktion.

edit: stavfel och särskrivning
Citera
2005-11-03, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickel
Funderade också på det. 150 ml vatten och en tesked salt resulterade i en temperatursänkning från 17,7 grader till 17,5. Alltså är det en endoterm reaktion.

edit: stavfel och särskrivning
Ok. Det är en endoterm reaktion, då var det konstaterat.
Men detta är INTE förklaringen till nämnda fenomen.
Citera
2005-11-03, 18:44
Medlem
Jomazis avatar
Nej precis, den skillnaden verkar för liten jämfört med hur drastiskt temperaturen sjunker då man tillsätter salt till is-slurry. Annat är det när ammoniumnitrat eller salpeter löses i vatten, där är skillnaden större.
Citera
2005-11-03, 20:14
Medlem
Nickels avatar
Citat:
Ok. Det är en endoterm reaktion, då var det konstaterat.
Men detta är INTE förklaringen till nämnda fenomen.

Nej, det är klart att det inte är . Jag har googlat en del, men inte funnit annat än vad jag har skrivit dvs. ingen djupare förklaring än att jonerna motverkar vattenmolekylerna att kristallisera sig (is).
Citera
2005-11-03, 23:19
Medlem
RDX*s avatar
Som ni har sagt så är upplösningen av saltet en endoterm reaktion. Men mer betydande är att saltet smälter isen vilket kräver betydligt mer energi än upplösa lite salt. Detta medför att den värme energi som finns i noll gradigt isvatten (krossad is) används för att bryta upp bindningarna i iskristallerna detta gör att temperaturen kan sjunka till åtskilliga minusgrader i vattnet.
Citera
2005-11-04, 23:50
Bannlyst
Hur är det med NH4NO3 då?
Det är väll klassat som salt.
Det borde väll också sänka fryspunkten på isen, samtidigt som den endoterma reaktionen verkar och blir yttligare några grader kallare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in