Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-22, 10:57
Medlem
fritjofkonkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croissanten
Har bara sett filmen men jag håller med dig, jag tror att det främsta motivet Edmund hade var att hans mor blev slagen av hans farsa, och därför snappade han.

Som någon nämnde tidigare i tråden, så förefaller det konstigt att det i Eriks inre monolog inte skulle avslöjas något om att han skulle ha mördat Berra - om han nu gjorde det vilket jag inte tror.
Erik kan däremot ha gömt släggan efter att Edmund(?) klippt till Berra. "Den var lättare än jag mindes", som Erik tänker när han gräver upp den.
Citera
2012-03-20, 00:22
Medlem
saftad_burks avatar
Okej. Nesser har alltså gått ut med att Erik var mördaren. Men varför blir Erik isåfall så tagen av Edmunds besök att han funderar på mordet länge efteråt och till slut ringer upp Edmund för att fråga ut honom? Är det en miss av författaren eller ville han helt enkelt leda oss på villovägar?
Citera
2012-10-16, 16:50
Medlem
Carl Serungs avatar
Ser filmen på TV4 film just nu. Någon som vet var huset ligger som Erik i vuxen ålder återvänder till??
Någon som har bilder kanske?
Citera
2013-02-20, 19:30
Medlem
Jag är ganska säker på att de va Erik som gjorde det och Edmund som gömde vapnet. Tänk endå, Berra berättar att han kommer vänta på honom (Henry) efter klockan tolv. Endast han vet om det, han vaknar den där natten och ser att klockan är 5 över tolv och springer ner. Edmund står och pissar, de ser Berra albertsson på parkeringen och slår släggan i huvudet på honom. Sedan blir han chockad o slänger släggan, Edmund gömmer den eftersom han är mer lugn, eftersom han var inte den som mördade berra. Det är drf Erik besöker Edmund på dödsbädden för att få reda på vart släggan finns.
Citera
2013-07-29, 19:53
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av einekinder
Jag är ganska säker på att de va Erik som gjorde det och Edmund som gömde vapnet. Tänk endå, Berra berättar att han kommer vänta på honom (Henry) efter klockan tolv. Endast han vet om det, han vaknar den där natten och ser att klockan är 5 över tolv och springer ner. Edmund står och pissar, de ser Berra albertsson på parkeringen och slår släggan i huvudet på honom. Sedan blir han chockad o slänger släggan, Edmund gömmer den eftersom han är mer lugn, eftersom han var inte den som mördade berra. Det är drf Erik besöker Edmund på dödsbädden för att få reda på vart släggan finns.

Både Erik och Edmund visste att Berra skulle komma kl 12.
Citera
2014-05-18, 00:27
Medlem
Cineastens avatar
Jag får för mig att Erik är Håkan Nessers alter ego. I vuxen ålder är Erik i Johan H:son Kjellgrens avslappnade gestaltning inte helt olik Nesser till utséendet. Är det bara en slump?

Det känns ju iaf onekligen som att Erik var den som slog ihjäl Berra Albertsson, Edmund gömde hammaren/minisläggan och Erik grävde sen upp den för att på nytt begrava den och lämna det förflutna bakom sig.

Kan boken vara någon sorts hint till ett erkännande av Nesser eller verkar det för långsökt? Det kan ju tänkas att OM Nesser nu varit med om ett mord så har han grubblat över det i 30 år och troligtvis haft skuldkänslor som han velat bli av med. Boken kanske var ett sätt att släppa ut lite av hemligheten han burit på (om boken är sann och min teori stämmer dvs) och därmed kunde han få lite inre harmoni.
Eller?
Senast redigerad av Cineasten 2014-05-18 kl. 00:30.
Citera
2014-07-22, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag får för mig att Erik är Håkan Nessers alter ego. I vuxen ålder är Erik i Johan H:son Kjellgrens avslappnade gestaltning inte helt olik Nesser till utséendet. Är det bara en slump?

Det känns ju iaf onekligen som att Erik var den som slog ihjäl Berra Albertsson, Edmund gömde hammaren/minisläggan och Erik grävde sen upp den för att på nytt begrava den och lämna det förflutna bakom sig.

Kan boken vara någon sorts hint till ett erkännande av Nesser eller verkar det för långsökt? Det kan ju tänkas att OM Nesser nu varit med om ett mord så har han grubblat över det i 30 år och troligtvis haft skuldkänslor som han velat bli av med. Boken kanske var ett sätt att släppa ut lite av hemligheten han burit på (om boken är sann och min teori stämmer dvs) och därmed kunde han få lite inre harmoni.
Eller?

Jag är rätt säker på att Nesser gjort det Östergren gjorde med Gentlemen, det är en roman som inte har verklighetsbakrund, det blir man säker på i den lilla triologi av övriga Kumla böcker han skrev, en författare kan man aldrig lita på.
Till och med Ulf Lundell skapar figurer som starkt påminner om honom själv, varenda bok är ett avtryck av Lundells liv just då fast i en starkt förvrängd form
Citera
2016-01-29, 08:48
Medlem
Tjenixen!
Jag har läst boken och sett filmen.
Har ni inte lagt märke till att Henry hade skrivit om mordet med släggan när Edmund satt och tjuvläste på skrivmaskinen? Och det skrev han innan Kanon-Berra blev mördad.
Sug o kläm på den ett tag! ;P
Citera
2017-12-12, 13:35
Medlem
andesrs avatar
Någon slags kronologisk sammanställning:

Erik läser ur Henrys bok, rader om att slå ihjäl en människa bakifrån med ett slag i nacken med en slägga eller liknande

När Berra dyker upp för att försöka få tag på Henry läser Erik Dolken från Tunis en deckare där berättaren är mördaren.

Innan mordet är Erik och Edmund livrädda för vad som ska hända när Berra dyker upp. De har sett honom misshandla en man brutalt och de vet att han torde vara än mer förbannad på Henry. Berra ska dyka upp vid 12 och de går och lägger sig runt nio. Lite över 12 vaknar Erik och han hör att Henry pratar med någon (Troligen Ewa, då det senare framkommer att hon var där) och han ser att Edmunds säng står tom. Vad som händer därefter framkommer inte.

Efter mordet ljuger Erik och Edmund för polisen. Erik säger att han inte var vaken under natten, Edmund säger att han inte tror Henry var hemma när han var uppe, de säger att de inte träffat Ewa under sommaren och att Berra inte varit på besök.

När Polisen förhör dem en andra gång berättar Erik utan att ljuga att de har en slägga. När de går ut i boden för att titta på den är den borta.

När Eriks pappa frågar om Erik tror att Henry gjorde det så svarar Erik "Du kan väl inte tro att din egen son är en mördare?".

När Erik och Edmund träffas 20 år senare är Edmund präst. Han talar om vikten av att kunna gå till någon med tystnadsplikt och lätta sitt hjärta. Eriks fru säger efteråt att "Det har med Genesaretsmordet att göra" men Erik håller inte med.

Telefonsamtalet mellan Erik och Edmund 20 år senare:
"Du vet vad som hände den där natten, eller hur?"
"Vad tusena menar du?" svarade Edmund upprört.
"Det där med att du var ute och pinkade till exempel. Det var väl inte bara det?"
Det blev en paus. Det knastrade i luren och för ett ögonblick fick jag för mig att det var Edmunds tankearbete som hördes på den dåliga linjen.
"Jag har ingen anledning att diskutera det här med dig längre" förklarade han till slut. "Men jag ställer gärna samma fråga, om du vill. Vet du vem som mördade Berra Albertsson?"
"Hur skulle jag kunna veta det?" svarade jag lite irriterat. "Jag låg ju och sov, det vet du mer än väl."

När Erik träffar Edmund på sjukhuset talar de kort om Edmunds far. Sedan står det följande:
Det fanns annat som var viktigare att bena ut innan det var för sent.
Vårt samtal blev föga mer än en halvtimme långt, därtill var han alltför svag, men när vi var klara såg Edmund så där extremt fridfull ut som bara döda och svårt sjuka människor kan göra.

Efter att ha träffat Edmund på sjukhuset och talat om mordet åker Erik till Genesaret och gräver upp släggan.

I slutet säger Ewa att det måste varit antingen Erik eller Edmund. Erik håller med och säger sedan vem av dem det var.

Vad som talar för att det var Edmund
Att han var uppe vid 12 medan Erik låg och sov.
Att han troligen var den som grävde ner släggan.
Telefonsamtalet är lite mer rimligt om Edmund är mördaren och inte Erik.
Behovet han har av att lätta sitt hjärta på dödsbädden (om man tolkar det så)

Vad som talar för att det var Erik
Att han läste Henrys bok och fick därifrån inspiration till hur han skulle gå till väga
Att han läste Dolken från Tunis (detta är alltså mer en blinkning från författaren än en anledning i historien själv s.a.s.)
Att han frågar sin pappa om han kan tro att hans egen son är en mördare

Vem grävde ner släggan?
Erik var ljög för Polisen om det mesta som kunde användas mot dem, men han ljög inte om släggan. Hade Erik grävt ner släggan så hade han säkert ljugit och sagt att de inte hade någon slägga.

Det sägs inte att Edmund berättar på sin dödsbädd hur han grävde ner släggan, men det skulle förklara varför Erik först därefter åker till Genesaret och gräver upp släggan. Om Edmund inte avslöjade detta på sin dödsbädd så är det Erik som grävt ner den, för han vet precis var den ligger nergrävd.

Slutsats
Det mesta i berättelsen, händelseförlopp, formuleringarna i samtalen osv pekar mot Edmund men de små blinkningarna från författaren pekar mot Erik.
Citera
2021-11-07, 20:57
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Som någon nämnde tidigare i tråden, så förefaller det konstigt att det i Eriks inre monolog inte skulle avslöjas något om att han skulle ha mördat Berra - om han nu gjorde det vilket jag inte tror.
Erik kan däremot ha gömt släggan efter att Edmund(?) klippt till Berra. "Den var lättare än jag mindes", som Erik tänker när han gräver upp den.

Den känslan fick jag också.
Citera
2022-08-28, 23:43
Medlem
GrillTeknikers avatar
Har inte läst hela tråden, men av de inlägg jag läst har ingen nämnt att Edmund berättar för Erik att hans biologiska far slagit honom och hans mor, och att Edmund vid ett tillfälle (i filmen iaf) nämner att han planerar att besöka sin far när han blivit vuxen och slå ner honom. Tror tillochmed han höll i släggan när han pratar om det.

Jag tycker i princip allt pekar på Edmund som mördaren. Min tolkning är att Edmund likställer Berra med sin far, speciellt efter att Ewa Kaludis blivit uppenbart misshandlad av honom. När Berra dyker upp och säger att han ska komma tillbaka ser Edmund ingen annan utväg än att slå ihjäl honom med släggan. Kanske fick han ytterligare inspiration från stycket han läste i Henrys skrivmaskin. Att Edmund sedan är borta när Erik vaknar till på natten är nästa (lite väl uppenbara) ledtråd.

Brevet från Edmund till Erik som Erik läser efter Edmunds död är den slutgiltiga ledtråden. Den mest uppenbara tolkningen är att Edmund bekänner att det var han som mördade Berra, och var han grävt ner släggan, eftersom Erik just efter att ha läst brevet åker och gräver upp släggan.
Citera
2023-01-12, 12:55
Medlem
Scaevolas avatar
Jag behöver lite fakta.
Först och främst: Är det någon som vet var verklighetens Genesaret låg?
Samt: Vem var det som var den riktiga Berra Albertsson?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in