Citat:
Ursprungligen postat av
Cineasten
Jag får för mig att Erik är Håkan Nessers alter ego. I vuxen ålder är Erik i Johan H:son Kjellgrens avslappnade gestaltning inte helt olik Nesser till utséendet. Är det bara en slump?
Det känns ju iaf onekligen som att Erik var den som slog ihjäl Berra Albertsson, Edmund gömde hammaren/minisläggan och Erik grävde sen upp den för att på nytt begrava den och lämna det förflutna bakom sig.
Kan boken vara någon sorts hint till ett erkännande av Nesser eller verkar det för långsökt? Det kan ju tänkas att OM Nesser nu varit med om ett mord så har han grubblat över det i 30 år och troligtvis haft skuldkänslor som han velat bli av med. Boken kanske var ett sätt att släppa ut lite av hemligheten han burit på (om boken är sann och min teori stämmer dvs) och därmed kunde han få lite inre harmoni.
Eller?
Jag är rätt säker på att Nesser gjort det Östergren gjorde med Gentlemen, det är en roman som inte har verklighetsbakrund, det blir man säker på i den lilla triologi av övriga Kumla böcker han skrev, en författare kan man aldrig lita på.
Till och med Ulf Lundell skapar figurer som starkt påminner om honom själv, varenda bok är ett avtryck av Lundells liv just då fast i en starkt förvrängd form