Flashback bygger pepparkakshus!
2010-11-15, 10:24
Medlem
Kim novak. Vem var mördaren?

Hejsan! Har just läst och sett filmen (Kim novak badade aldrig i ... Sjö)
Undrar nu vem ni tror är mördaren och vad ni tror och tycker o
Detta! Argumentera om detta ska bli Riktigt kul att ta del av detta.. Skriver min egna sammanfattning om detta när jag kommer hem!
Mvh
Citera
2010-11-15, 10:26
Medlem
karrmaans avatar
Va det inte ungarna ? Bara sett filmen
Citera
2010-11-15, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karrmaan
Va det inte ungarna ? Bara sett filmen
Jo men Edum eller erik tror jag var mördan för att.... Skriver längre sen är inne på mobilen nu "/
Citera
2010-11-15, 10:42
Medlem
CherryBoobss avatar
https://www.flashback.org/t264523
https://www.flashback.org/t1314285

Här står lite.
Citera
2010-11-15, 13:48
Medlem
najass avatar
Sammafogat den senaste tråden i ämnet (och flyttat till rätt forumdel) med de två befintliga trådarna.

/mod
Citera
2010-11-15, 22:12
Medlem
Shit, hade ingen aning att det ens hänt på riktigt eller att man skulle fundera över vem mördaren var. Jag bara förutsatte att det var Erik eftersom han grävde upp mordvapnet i slutet. Jag tänkte aldrig att man skulle läsa mer mellan raderna än när man läser en vanlig deckare. Fan, nu har jag missat flera års grubblande och spännande diskussioner bara för att jag varit så enfaldig att jag utgått från att den enklaste lösningen är den rätta.
Citera
2010-11-15, 22:55
Bannlyst
Jag tror lätt att Erik och Edmund gjorde det tillsammans.

Dom runkar ju till och med tillsammans, så varför inte liksom?
Citera
2010-11-16, 11:03
Medlem
Någon som har tillgång till intervjun som Nesser gjorde den 19december 2008. Eller om det är någon som har mail till Håkan så man kan få detta ur tankarna
Citera
2011-03-15, 22:35
Medlem
fritjofkonkass avatar
Läste nyss boken och såg filmen, och fram till nu har jag varit ganska säker på att det var Edmund som gjorde det fruktansvärda.
Det grundar jag bland annat på att han var ute och "pissade" under mordnatten samt det brev som han på sin dödsbädd överlämnar till Erik. Däri skall han då rimligtvis skriva var han gömt släggan.

En annan sak, i boken ringer Erik upp Edmund i vuxen ålder för att försöka bringa klarhet i fallet. Erik säger något i stil med "det var väl du som gjorde det?".
Edmund har blivit präst och tiger som muren. Prästyrket kanske han valde delvis på grund av sitt förflutna som mördare. Den pensionerade utredaren som på gamla dar nystar i faller säger att präster är de värsta att förhöra, delvis pga deras tystnadsplikt och svävande uttalanden.

Känner mig lite bortkollrad, kan det vara Edmund som ligger bakom?
Citera
2011-03-21, 21:04
Medlem
Bandlysts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Läste nyss boken och såg filmen, och fram till nu har jag varit ganska säker på att det var Edmund som gjorde det fruktansvärda.
Det grundar jag bland annat på att han var ute och "pissade" under mordnatten samt det brev som han på sin dödsbädd överlämnar till Erik. Däri skall han då rimligtvis skriva var han gömt släggan.

En annan sak, i boken ringer Erik upp Edmund i vuxen ålder för att försöka bringa klarhet i fallet. Erik säger något i stil med "det var väl du som gjorde det?".
Edmund har blivit präst och tiger som muren. Prästyrket kanske han valde delvis på grund av sitt förflutna som mördare. Den pensionerade utredaren som på gamla dar nystar i faller säger att präster är de värsta att förhöra, delvis pga deras tystnadsplikt och svävande uttalanden.

Känner mig lite bortkollrad, kan det vara Edmund som ligger bakom?
Om du läser tidigare i tråden så ser du svaret, även ledtrådarna som ges av Nesser.
Citera
2011-03-21, 21:28
Medlem
fritjofkonkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandlyst
Om du läser tidigare i tråden så ser du svaret, även ledtrådarna som ges av Nesser.

Nu var det X antal år sedan jag såg programmet med Nesser, så jag har inte så stora minnen av vad som sades. Men jag har redan plöjt igenom tråden, och det är väldigt dubbelbottnade och tvetydiga svar som ges. Läsarna tycks vara indelade i två läger- de som tror Erik är skyldig respektive Edmund.
Ge din egen syn på fallet istället.
Citera
2011-03-22, 08:14
Medlem
Croissantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Nu var det X antal år sedan jag såg programmet med Nesser, så jag har inte så stora minnen av vad som sades. Men jag har redan plöjt igenom tråden, och det är väldigt dubbelbottnade och tvetydiga svar som ges. Läsarna tycks vara indelade i två läger- de som tror Erik är skyldig respektive Edmund.
Ge din egen syn på fallet istället.

Har bara sett filmen men jag håller med dig, jag tror att det främsta motivet Edmund hade var att hans mor blev slagen av hans farsa, och därför snappade han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in