• 1
  • 2
2005-11-03, 13:52
Medlem
bästefars avatar
Efter att ha läst Nesser Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö väcktes ju frågan om vem som egentligen mördade Berra Albertsson? Jag och min tjej satt och rödvinsdiskuterade detta i två timmar och hade helt olika åsikt. Min åsikt är att det måste ha varit Erik (huvudpersonen) som utförde dådet, flikvännen trodde sig vara rödvinssäker på att det var Edmund. Nesser har tydligen sagt sig avslöja det 2008 då fallet preskriberas eftersom boken då varit ute i 10 år. Han menar samtidigt att svaret står i boken bara man ser det.

Hm, vad tror ni?
Citera
2005-11-03, 15:47
Medlem
frankensteins avatar
Men det är Edmund som gör det. När jag hade läst boken trodde jag att det var Erik men efter att ha sett filmen blev jag övertygad om att det var Edmund. Han går ut och pinkar samma natt som Berra mördas och på sin dödsbädd får Erik ett brev av honom varpå han åker till stugan och hittar yxan. Jag tror att det var Edmund.
Citera
2005-11-03, 15:56
Medlem
bästefars avatar
Alternativt att det är Erik ändå. Såg filmen igår, och jag är med på hur du tänker. Men kan det inte vara så här att när Erik åkte och träffade Edmund på dödsbädden fick han ett brev där det snarare stod att Edmund visste att det var Erik. Kanske ville han på något sätt avsluta historien genom att en sista gång konfrontera Erik med detta faktum. Detta faktum kan ha gjort att Erik väljer att återvända till brottsplatsen och göra upp med det förflutna, på något sätt sätta punkt för detta det ohyggliga?
Citera
2005-11-03, 16:08
Medlem
Jag tänkte inte efter så noga efter att jag läst boken, men ansåg då att det var Erik. Visserligen är det det uppenbara svaret, så det stämmer säkert inte...
Citera
2005-11-03, 16:41
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bästefar
Alternativt att det är Erik ändå. Såg filmen igår, och jag är med på hur du tänker. Men kan det inte vara så här att när Erik åkte och träffade Edmund på dödsbädden fick han ett brev där det snarare stod att Edmund visste att det var Erik. Kanske ville han på något sätt avsluta historien genom att en sista gång konfrontera Erik med detta faktum. Detta faktum kan ha gjort att Erik väljer att återvända till brottsplatsen och göra upp med det förflutna, på något sätt sätta punkt för detta det ohyggliga?
Jo, så tänkte jag också när jag hade läst boken första gången men är mer inne på Edmund nu.
Minns att vi fick läsa den när jag gick på gymnasiet och att alla i klassen utom jag trodde att det var Edmund. Hmmm, knivigt det där...
Citera
2005-11-04, 07:30
Medlem
bästefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Jo, så tänkte jag också när jag hade läst boken första gången men är mer inne på Edmund nu.
Minns att vi fick läsa den när jag gick på gymnasiet och att alla i klassen utom jag trodde att det var Edmund. Hmmm, knivigt det där...

Jo, tycker boken ger en mer flertolkningsbar lösning, i filmen känns allt upplagt för att man ska tro att det är Edmund. Han står och hänger bakom ett träd när Kanon-Berra kommer för att träffa Eriks bror, och ser så där lagom mystisk ut som man ska som potentiell mördare.
Citera
2006-03-27, 18:38
Medlem
perifärs avatar
Edmund

Natten då Berra mördades stod Edmunds säng tom då Erik vaknade till. Och då Edmund låg och dog pratade dom "om viktiga saker" i en halvtimma.
Dessutom är det ju stilistiskt omöjligt att berättelsens jag (Erik) i inre monologer skulle hålla masken!
Citera
2008-06-25, 13:39
Medlem
perifärs avatar
Fundering

Läste om boken häromsistens och la märke till att Erik ("jag") läste "Dolken från Tunis" (av Agatha Christie). Den är inte av hennes mer kända romaner, men är känd som den första deckare där berättaren ("jag") är den skyldige. Kanske Håkan Nesser begravt ett litet "easter egg" till oss läsare?
Nu är väl den infon - att Erik läste "Dolken från Tunis" - inte med i filmen, väl?
Citera
2008-06-25, 19:41
Medlem
Snömoss avatar
Nu var det iofs några år sedan jag läste boken.. och den är väl skriven så att du ska kunna tolka det lite annorlunda, men av vad jag minns så antog jag att det var Edmund när jag läste den.
Citera
2008-06-25, 20:56
Medlem
yellowlights avatar
Läste den för nått år sedan.. Tror det var Erik när jag läste boken, men filmen saknade mycket viktiga saker och hade jag bara sett filmen hade jag trott på Edmund.
Citera
2008-08-16, 14:57
Medlem
Sendrags avatar
måste bumpa här. kan inte ewa kaludis vara mördaren ?
Citera
2008-08-16, 15:23
Medlem
Sendrags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perifär
Läste om boken häromsistens och la märke till att Erik ("jag") läste "Dolken från Tunis" (av Agatha Christie). Den är inte av hennes mer kända romaner, men är känd som den första deckare där berättaren ("jag") är den skyldige. Kanske Håkan Nesser begravt ett litet "easter egg" till oss läsare?
Nu är väl den infon - att Erik läste "Dolken från Tunis" - inte med i filmen, väl?

ovanstående inlägg av mig är ett skämt.

jo jag kollade nu, när berra albertsson kommer för att hälsa på henry och går ner till erik på bryggan så spottar han på eriks bok, "dolken från tunis", och ger fokus på boken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in