2008-12-19, 19:29
Medlem
Coolcittes avatar
BUMP! Kommer en dokumentär ikväll på SVT1 klockan 23:00 där Håkan Nesser ska avslöja vem som var mördaren.
Citera
2008-12-19, 19:47
Medlem
Stahlhammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
BUMP! Kommer en dokumentär ikväll på SVT1 klockan 23:00 där Håkan Nesser ska avslöja vem som var mördaren.

Tack för tipset!

När jag läste boken, för ett par år sedan, var jag 100% övertygad om att Erik var mördaren. Jag funderade inte ens på att det det kunde varit Edmund förrens jag hörde mamma och min syster diskutera det några månader senare.

Ska bli spännande att höra lösningen på gåtan.
Citera
2008-12-19, 23:13
Medlem
Nobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perifär
Läste om boken häromsistens och la märke till att Erik ("jag") läste "Dolken från Tunis" (av Agatha Christie). Den är inte av hennes mer kända romaner, men är känd som den första deckare där berättaren ("jag") är den skyldige. Kanske Håkan Nesser begravt ett litet "easter egg" till oss läsare?
Nu är väl den infon - att Erik läste "Dolken från Tunis" - inte med i filmen, väl?

grymt uppfattat...
frågan är ju bara när tråden om vilka de riktiga personerna är startar....
Citera
2008-12-19, 23:14
Medlem
HemleNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perifär
Läste om boken häromsistens och la märke till att Erik ("jag") läste "Dolken från Tunis" (av Agatha Christie). Den är inte av hennes mer kända romaner, men är känd som den första deckare där berättaren ("jag") är den skyldige. Kanske Håkan Nesser begravt ett litet "easter egg" till oss läsare?
Nu är väl den infon - att Erik läste "Dolken från Tunis" - inte med i filmen, väl?

Imponerande!
Citera
2008-12-19, 23:16
Medlem
erroZs avatar
Okej såg just filmen och dokumentären. Där säger Nesser att boken är baserad på en verkligen händelse. Är det sant eller är det bara för att skapa mer spänning kring berättelsen?
Citera
2008-12-19, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erroZ
Okej såg just filmen och dokumentären. Där säger Nesser att boken är baserad på en verkligen händelse. Är det sant eller är det bara för att skapa mer spänning kring berättelsen?
Skulle vara väldigt intressant med detaljer kring den verkliga händelsen, om det nu är sant. Någon som vet något?

Fint detektivarbete av perifär förresten.
Citera
2008-12-19, 23:24
Medlem
P.T Barnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erroZ
Jag känner mig rätt övertygad om att det är mer fiktion från Nesser. han har faktiskt givit ut en "vitbok" om mordet på Berra nu i dagarna men jag misstänker att det bör betraktas som ett litterärt postscritum till boken.
Kanske man borde kolla med mordfantasterna i krim om mord i Kumlatrakten 1962?
Citera
2008-12-19, 23:25
Medlem
Även jag fängslades av kvällen tillkännagivande, och tänkte direkt att antalet mord i Sverige som kom till myndigheternas känndedom (avgränsning), på landsbyggd i "mellersta Sverige" (avgränsning) under åren 1960-1965 (avgränsning) troligen är klart begränsat. Det borde inte vara alltför svårt att gräva fram för den nyfikne.

Få tag på en polis född 1920-1935 som 1960-1970 arbetade i "mellansverige" och denne minns det troligen, inte minst om man berättar lite om hur det gick till...
Senast redigerad av Laissezfaire2 2008-12-19 kl. 23:27.
Citera
2008-12-19, 23:49
Medlem
truperts avatar
Missade tyvärr.. Ingen som vet någon torrent? Svt-play länk?

Eller kan avslöja vad som sades i detalj?
Citera
2008-12-20, 00:06
Medlem
weapons avatar
Nesser gav ju tre olika scenarion i dokumentären.
För det första påstår han att verklighetens "Erik" (om det nu har hänt) hävdar att det var han som dödade Berra och slängde ifrån sig släggan i panik och att Edmund sedan gömde den och att det var därför Erik och Edmund träffades på Edmunds dödsbädd - för att Erik skulle få reda på var släggan låg.
Det andra scenariot är att det var Edmund som gjorde det. Vad han sa om just det minns jag inte så mycket av.
Det tredje scenariot var att "Henry" påstått att båda grabbarna var oskyldiga till dådet.
Sen avslutar Nesser intervjun med att säga att när han träffade "Erik" nu i år så hade han sagt att "oavsett vad de andra säger så var det jag som dödade Berra".
Citera
2008-12-20, 00:12
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weapon
För det första påstår han att verklighetens "Erik" (om det nu har hänt) hävdar att det var han som dödade Berra och slängde ifrån sig släggan i panik och att Edmund sedan gömde den och att det var därför Erik och Edmund träffades på Edmunds dödsbädd - för att Erik skulle få reda på var släggan låg.
Det andra scenariot är att det var Edmund som gjorde det. Vad han sa om just det minns jag inte så mycket av.
Det tredje scenariot var att "Henry" påstått att båda grabbarna var oskyldiga till dådet.
Sen avslutar Nesser intervjun med att säga att när han träffade "Erik" nu i år så hade han sagt att "oavsett vad de andra säger så var det jag som dödade Berra".

Det var ju inget tydligt svar ändå .

Jag hade hoppats på mer "man kan tro att ...." Sen kommer det "Erik dödade honom!".
Citera
2008-12-20, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weapon

Hmm, känns som Henry (om man utgår från hur de tolkar han i filmen) skulle bara säga så för att rädda grabbarna. Även om dom hade gjort det.

Personligen så har jag ingen aning. Kanske det var Edmund kanske Erik. Om denna Erik fortfarande står fast vid att han gjorde det. Ja.. Då får man tro han. Känns som man inte kommer få ut något defitivit svar ut denna historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in