2015-11-08, 11:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Nej det vore ju sjukt att ta det som en skatt! Bättre att några få betalar, som vill ha TV och ett stort gäng till som också har TV åker snålskjuts.

Du har helt rätt i att det skulle vara orättvist om alla betalade några ynka ören istället via skattesedeln.

Precis på samma sätt som att det är helt sjukt att man får betala skatt som går till skolan fast man själv inte har barn, till vården fast man själv är frisk, till vägarbeten på vägar man själv inte använder, till parker, museer, bibliotek och annat som man själv inte nyttjar.

... eller? Tänkte du bara fel, eller är du så korkad på riktigt?! SJÄLVKLART borde public service gå via skattesedeln. Man behöver inte ha en TV eller sätta sig och titta på Kalle Anka på julafton för att "ta del av" eller ha nytta av SVT. För mig är det helt solklart att nuvarande system är det som är orättvist. Helt åt helvete, rent av. Och strider mot alla regler och principer vi kör vad gäller allt annat.

Jag håller med dig, vill bara påpeka att en skatt till skillnad från avgiften kan politikerna gå in och styra om väldigt lätt, dvs då blir public service än mer beroende av politikerna trots att de hävdas vara oberoende dvs motsatt utveckling mot vad man vill ha.
Citera
2015-11-08, 11:07
Medlem
jugbandbluess avatar
kulturnyheterna behöver mer pengar för sin dagliga kampanj mot vita personer
Citera
2015-11-08, 11:28
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
KPI-inflationen ligger och svajar kring 0%, men tv-avgiften höjs med nära 7%. Grattis, ni som betalar!
Citera
2015-11-08, 11:47
Medlem
StigAllans avatar
Lägg ner skiten!

Själv har jag aldrig betalat för propagandan, någonsin!
Numera har jag ingen TV men tidigare då barnen växte upp så fanns det ett par tre st i huset.

Brukar behöva stå ut med eländet då jag hjälper grannar med datorproblem och jag tror fan att det alltid handlar om invandrare eller har invandrare i programmet.
Blir det alldeles för påfrestande brukar jag vänligt säga att de får skruva ner ljudet när jag är där.
Citera
2015-11-08, 11:49
Medlem
Jag har en tv-skärm men eftersom den inte är inkopplad till tv-nätet behöver jag inte betala någon avgift. För det är ju då "tekniskt" sett inte en tv
Och alla ni som fortfarande betalar sluta! Jag och alla andra vill helst slippa skiten som kallas svt...
Senast redigerad av Anschluss45 2015-11-08 kl. 11:53.
Citera
2015-11-08, 13:21
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anschluss45
Jag har en tv-skärm men eftersom den inte är inkopplad till tv-nätet behöver jag inte betala någon avgift. För det är ju då "tekniskt" sett inte en tv
Och alla ni som fortfarande betalar sluta! Jag och alla andra vill helst slippa skiten som kallas svt...
Ok, i gott sällskap dära - även du verkar påvisa grumlig karaktär

Nu är det inte mindre än innehavet av en mottagardel som är avgiftsbelagd.
Det spear ingen roll - inkoppplad eller ej, om den ens fungerar (lite osäker på det).

Det tycker jag är bra för det belyser det fakta att avgiften inte har något som helst med programverksamheten att göra.

Jag tror det dessutom är typ 50% av kostnaden som redan tas via skatten i form av installationer/drift av nätet.
Kolla gärna upp så lata jag får reda på nivån

Så det går åt 7-8Mrd för viktig samhällsinformation i form av ren programverksamhet - effektivitet man bara kan applådera långsamt åt.

Men, men lagar och regler är till att följa hur skitiga dom än är.
Citera
2015-11-08, 13:31
Medlem
Jag sa upp mitt TV-innehav efter Rapport 19.30 den 12augusti. Först då trillade polleten ner på mej, men bättre sent än aldrig.
Citera
2015-11-08, 13:51
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Jag sa upp mitt TV-innehav efter Rapport 19.30 den 12augusti. Först då trillade polleten ner på mej, men bättre sent än aldrig.
Vad uppgav du för orsak till uppsägningen?
Citera
2015-11-08, 13:51
Medlem
Sightnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71

Bra gjort! Men vad var det som hände just då?
Citera
2015-11-08, 14:09
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Nej det vore ju sjukt att ta det som en skatt! Bättre att några få betalar, som vill ha TV och ett stort gäng till som också har TV åker snålskjuts.

Du har helt rätt i att det skulle vara orättvist om alla betalade några ynka ören istället via skattesedeln.

Precis på samma sätt som att det är helt sjukt att man får betala skatt som går till skolan fast man själv inte har barn, till vården fast man själv är frisk, till vägarbeten på vägar man själv inte använder, till parker, museer, bibliotek och annat som man själv inte nyttjar.

... eller? Tänkte du bara fel, eller är du så korkad på riktigt?! SJÄLVKLART borde public service gå via skattesedeln. Man behöver inte ha en TV eller sätta sig och titta på Kalle Anka på julafton för att "ta del av" eller ha nytta av SVT. För mig är det helt solklart att nuvarande system är det som är orättvist. Helt åt helvete, rent av. Och strider mot alla regler och principer vi kör vad gäller allt annat.
Du verkar ju vara mentalt sinnessjuk!

Exakt alla de sakerna du nämner använder du passivt dagligen! Man kanske inte använder det personligen och kommer aldrig göra det heller kanske, men vägarna används för att transportera dina varor och tjänster, skolan ser till så att personer du kommer behöva förlita dig på är välutbildade och så vidare.

Däremot, TV-licensen använder ju bara du och är absolut inget viktigt för Sverige! Alla argument om att det är viktigt att ha oberoende media faller pladask när pengarna används till att producera program som På spåret och Dobidoo. Det hade varit hållbart om man sände oberoende nyheter varje hel timme, och längre inslag när något större händer som bryter tablån. Allt utöver detta är vansinne att kalla viktigt för en stat!

Förstår inte Radiotjänst hur illa det är när en så stor andel av befolkningen inte vill betala för något som enligt lag måste betalas, samtidigt så betalar gemene man gladeligen större summor till diverse operatörer och internettjänster? Så varför ska jag betala 184 kronor i månaden för vänsterflums-Hannah ska få avnjuta Christer Björkmans fjäderparad?
Citera
2015-11-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Vad uppgav du för orsak till uppsägningen?

Att jag kört tv:n på tippen o fick följdfrågan om digitalboxen vilket fick samma svar, tippen.
Överskjutande belopp betalas in på ens konto så ha ditt kontonr redo när ni ringer.
Citera
2015-11-08, 14:22
Medlem
Isnatts avatar
3,5 miljoner hushåll betalar TV-licens. Sanslöst mycket pengar som kommer in alltså. Tänk ett annat företag som hade 3.5 miljoner prenumeranter eller stamkunder som varje månad handlade för 184:-. Det företaget skulle förmodligen gå bra. Man undrar ju lite vad pengarna försvinner på. Antar att det är som vanligt med offentliga skattefinansierade verksamheter, 'det är inte så noga'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in