• 1
  • 2
2015-11-07, 08:45
Medlem
Jag går en dryga 46 veckor yrkesutbildning till Anläggare. Har talat med ett företag i grannkommunen, och de är villiga att ta emot lärlingar 2016. Har även skrivit att jag är intresserad av praktikplats, vi ombeds söka i god tid(är inne på vecka 3) har praktiserat på Skanska 5 veckor. Precis innan utbildningen men min mentor tycker att jag ska göra en kortare period till.

Hur ser egentligen framtidsutsikterna ut för detta yrke? Kontakter är ju självklart avgörande?

Mvh

Dannexo

Edit:
http://www.entreprenadaktuellt.se/ar...538/delad.html

Vad ska man tro?
Senast redigerad av Dannexo 2015-11-07 kl. 08:53.
Citera
2015-11-07, 10:27
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannexo
Jag går en dryga 46 veckor yrkesutbildning till Anläggare. Har talat med ett företag i grannkommunen, och de är villiga att ta emot lärlingar 2016. Har även skrivit att jag är intresserad av praktikplats, vi ombeds söka i god tid(är inne på vecka 3) har praktiserat på Skanska 5 veckor. Precis innan utbildningen men min mentor tycker att jag ska göra en kortare period till.

Hur ser egentligen framtidsutsikterna ut för detta yrke? Kontakter är ju självklart avgörande?

Mvh

Dannexo

Edit:
http://www.entreprenadaktuellt.se/ar...538/delad.html

Vad ska man tro?
Jobbar med trädgård och anläggning och har ingen som helst utbildning inom anläggning. En av våra anställda har utbildning men den verkar mest att ha varit inriktad på maskiner... Hur är det med din utbildning?
F.ö tror jag att utsikterna till jobb är mycket goda (även vid en lågkonjunktur).
Citera
2015-11-07, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Jobbar med trädgård och anläggning och har ingen som helst utbildning inom anläggning. En av våra anställda har utbildning men den verkar mest att ha varit inriktad på maskiner... Hur är det med din utbildning?
F.ö tror jag att utsikterna till jobb är mycket goda (även vid en lågkonjunktur).

Rent allmänt är den typisk för jordgubbe med spade, alltså inte maskinförare. kurserna gröna ytor, vägarbete, plattsättning, anläggning 1 - 2 m.m.

http://www.movant.se/sites/default/f...gsarbetare.pdf

Detta är hela poängplanen.
Citera
2015-11-07, 11:10
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Rent allmänt är den typisk för jordgubbe med spade, alltså inte maskinförare. kurserna gröna ytor, vägarbete, plattsättning, anläggning 1 - 2 m.m.

http://www.movant.se/sites/default/f...gsarbetare.pdf

Detta är hela poängplanen.
Skall du undgå att få ett hyfsat välbetalt jobb efter den utbildningen måste du faila hårt på något annat. Praktik är ju alltid bra dock. Hur gammal är du och vad skulle du ha för löneanspråk?
Citera
2015-11-07, 11:14
Medlem
Citat:
Skall du undgå att få ett hyfsat välbetalt jobb efter den utbildningen måste du faila hårt på något annat. Praktik är ju alltid bra dock. Hur gammal är du och vad skulle du ha för löneanspråk?

Vad menar du?

20 år

Har företaget kollektivavtal så går man ju såklart på det. Jag har aldrig löneförhandlat, är arbetslös sedan gymnasiet.
Citera
2015-11-07, 11:28
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Vad menar du?

20 år

Har företaget kollektivavtal så går man ju såklart på det. Jag har aldrig löneförhandlat, är arbetslös sedan gymnasiet.
Jag menar att ingångslönen för de som arbetar som anläggare på vårt företag och det företag vi delar fastighet med (också anläggare) ligger på 27k för de outbildade (fast med viss erfarenhet) och 28,5 för utbildade. Anläggare är dessutom eftersökta (åtminstone här i Gbg).
Citera
2015-11-07, 13:50
Medlem
Det blir mer o mer utländsk arbetskraft. Satsa på o bli arbetsledare av något slag istället
Citera
2015-11-07, 14:04
Medlem
Citat:
Jag menar att ingångslönen för de som arbetar som anläggare på vårt företag och det företag vi delar fastighet med (också anläggare) ligger på 27k för de outbildade (fast med viss erfarenhet) och 28,5 för utbildade. Anläggare är dessutom eftersökta (åtminstone här i Gbg).

Jovisst, men så är det.

Göteborg är en väldigt fin stad, synd att ni har bostadsbrist bara. Bor i Skövde-trakten.

edit:

Hur är det med bostäder kring Partille, Mölndal. Trollhättan osv? Har inte en aning..
Senast redigerad av Dannexo 2015-11-07 kl. 14:08.
Citera
2015-11-07, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det blir mer o mer utländsk arbetskraft. Satsa på o bli arbetsledare av något slag istället

Ja, eftersom få utbildar sig till yrket anläggare... Nej.
Citera
2015-11-07, 14:14
Medlem
Aviarts avatar
Har jobbat som anläggare rätt många år. Saknar formell ANL-utb men har gått det som jag måste allteftersom.

Det du ska sikta på att ha i fickan är Arbete på väg/Säkerhet på väg A-B-C, ESA och kanske någon maskinell utbildning. Det beror dock helt på vad du ska göra, jag till exempel kör grävmaskin har fått gå en hel jävla dröse utbildningar på grund av det. Sen så är det svårt som fan att få jobb hos någon av de stora (Skanska, NCC, PEAB etc) om du inte känner någon eller har meriter/utbildning. Om du prompt skulle vilja jobba hos någon av dom och inte får det igenom dom själva så se om dom har någon UE som kan anställa dig och sen bara visa framstjärten riktigt. Då kan det öppna upp sig plats för dig.

Sen om det är brist? Njaaee, beror väl lite på var man finns. I Skåne går det fan 5 små-firmor på varje liten by. Dessa jobba i många fall som UE åt större företag som typ PEAB/Skanska/NCC/AKEA.
Citera
2015-11-07, 14:23
Medlem
Citat:
Ja, eftersom få utbildar sig till yrket anläggare... Nej.

Det har inte med antalet utbildade o göra utan timpriset.
Kan du få 3 stycken till samma priset som en så skiter man i att de inte är lika duktiga som en svensk.
Även om en utländsk person bara är 50% av vad en svensk är så tjänar man ändå på det, eftersom man får tre stycken
Citera
2015-11-07, 14:28
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det har inte med antalet utbildade o göra utan timpriset.
Kan du få 3 stycken till samma priset som en så skiter man i att de inte är lika duktiga som en svensk.
Även om en utländsk person bara är 50% av vad en svensk är så tjänar man ändå på det, eftersom man får tre stycken

Kan stoppa dig redan där och förklara lite för dig.

Dom flesta seriösa företag inom denna branschen använder sig av ID-06, ett verktyg som kom till just för att svart arbetskraft/underbetalda polacker etc inte ska kunna användas/utnyttjas. Det du pratar om är typ "Leffe´s Bygg" ute i skobygden utan vare sig avtal eller kontroller. Och dessa är inte direkt poppis på ett bygge eller att ha som anställda.

http://www.id06online.se/Vad-ar-ID06/content
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in