• 1
  • 2
2015-11-07, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Har jobbat som anläggare rätt många år. Saknar formell ANL-utb men har gått det som jag måste allteftersom.

Det du ska sikta på att ha i fickan är Arbete på väg/Säkerhet på väg A-B-C, ESA och kanske någon maskinell utbildning. Det beror dock helt på vad du ska göra, jag till exempel kör grävmaskin har fått gå en hel jävla dröse utbildningar på grund av det. Sen så är det svårt som fan att få jobb hos någon av de stora (Skanska, NCC, PEAB etc) om du inte känner någon eller har meriter/utbildning. Om du prompt skulle vilja jobba hos någon av dom och inte får det igenom dom själva så se om dom har någon UE som kan anställa dig och sen bara visa framstjärten riktigt. Då kan det öppna upp sig plats för dig.

Sen om det är brist? Njaaee, beror väl lite på var man finns. I Skåne går det fan 5 små-firmor på varje liten by. Dessa jobba i många fall som UE åt större företag som typ PEAB/Skanska/NCC/AKEA.

SSG entré, vägvaktsutbildning, hlr, säkerhet på väg, GVK, heta arbeten m.m. är några saker utöver själva anläggningsutbildningen jag går. Hur tror du det ser ut i Västra götaland?

Ska försöka få praktik hos Skanska igen, tror det inte kommer bli några problem.(min rådgivare känner basen, hjälpte mig med 5v praktik som precis avslutades innan utbildningen). Men man ska inte hugga det i sten.

Förresten, hur ser det ut med asfalt? Mycket med kontakter för o komma in där med?

Mvh
Senast redigerad av Dannexo 2015-11-07 kl. 14:42.
Citera
2015-11-07, 14:42
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannexo
SSG entré, vägvaktsutbildning, hlr, säkerhet på väg, GVK, heta arbeten m.m. är några saker utöver själva anläggningsutbildningen jag går. Hur tror du det ser ut i Västra götaland?

Ska försöka få praktik hos Skanska igen, tror det inte kommer bli några problem.(min rådgivare känner basen). Men man ska inte hugga det i sten.

Förresten, hur ser det ut med asfalt? Mycket med kontakter för o komma in där med?

Mvh

Visst i helvete, Heta Arbeten. Glömde det helt, Måste nog uppdatera min igen

Vet inte alls hur det ser ut där men antar att det kan vara liknande. Mindre firmor här o var. Jag säger inte alls att det är fel att jobba för såna firmor men det kan bli brist på jobb om man nu är UE och vintertid närmar sig.

Min bror jobbar på Skanska men jag vet inte överdrivet mycket om dom. Mer än att dom är lite, tjaa vad ska jag säga. Sekt-aktiga haha. Dom är väldigt så, "Skanska är det bästa. Bara Skanska är bra" och dom pratar knappt med gubbar från andra företag. Sen är dom helt vansinniga med skyddsutrustning. Har sett gubbar klippa gräs med hjälm, handskar och skyddsglasögon.

Asfalt har jag bara jobbat minimalt med. Hoppade in på Asfalt några gånger från anläggning-sidan när PNB fanns och jag gick som lärling där. Men svartfötter finns det nog rätt ont om. Vet faktiskt inte om dom har någon speciell utbildning.
Citera
2015-11-07, 14:49
Medlem
Citat:
Visst i helvete, Heta Arbeten. Glömde det helt, Måste nog uppdatera min igen

Vet inte alls hur det ser ut där men antar att det kan vara liknande. Mindre firmor här o var. Jag säger inte alls att det är fel att jobba för såna firmor men det kan bli brist på jobb om man nu är UE och vintertid närmar sig.

Min bror jobbar på Skanska men jag vet inte överdrivet mycket om dom. Mer än att dom är lite, tjaa vad ska jag säga. Sekt-aktiga haha. Dom är väldigt så, "Skanska är det bästa. Bara Skanska är bra" och dom pratar knappt med gubbar från andra företag. Sen är dom helt vansinniga med skyddsutrustning. Har sett gubbar klippa gräs med hjälm, handskar och skyddsglasögon.

Asfalt har jag bara jobbat minimalt med. Hoppade in på Asfalt några gånger från anläggning-sidan när PNB fanns och jag gick som lärling där. Men svartfötter finns det nog rätt ont om. Vet faktiskt inte om dom har någon speciell utbildning.

Det är sant det, men som lärling går man ju heltidsanställd 3 år ungefär, man skickas väl på andra uppdrag under vintern(vet ej om detta). Kan för trådens skull skriva att jag även fått "halvnapp" på en firma. Det gäller lärling 2016("Det är vi öppna för... hör gärna av dig i februari", har frågat om de kan ta emot mig som praktikant framöver. Det är ju jäkligt svårt för dem o veta om de kan, men min mentor på skolan vill att vi är ute i god tid. Utbildningen är 46 veckor och jag är nästa vecka inne på 3. Så ja, väldigt tidigt ute att söka om detta.

Ja, Skanska är väldigt hårda om säkerheten.

Fyndiga uttryck det finns

Jordgubbar, svartfötter...
Citera
2015-11-07, 16:12
Medlem
Citat:
Kan stoppa dig redan där och förklara lite för dig.

Dom flesta seriösa företag inom denna branschen använder sig av ID-06, ett verktyg som kom till just för att svart arbetskraft/underbetalda polacker etc inte ska kunna användas/utnyttjas. Det du pratar om är typ "Leffe´s Bygg" ute i skobygden utan vare sig avtal eller kontroller. Och dessa är inte direkt poppis på ett bygge eller att ha som anställda.

http://www.id06online.se/Vad-ar-ID06/content

Du behöver inte förklara någonting för mig då jag är väl insatt i denna bransch.
Jag vet mycket väl vad ID-06 är.
Jag har mött många utländska arbetare när jag farit runt i Sthlm-området.
Allt från polacker till spanjacker. Jag har även mött sådana som tjänar 30 kr i timmen o jobbar 12 timmar i sträck. De är underentreprenad till någon byggjätte, med egen F-skattsedel

De finns inom Skanska o alla stora bolag.
NCC startade ju till o med bemanningsföretag i Polen.
Tror du de får svenska löner eller polska?
http://byggindustrin.se/artikel/nyhe...%B6retag-20818
Varför tror du att de lägger det utomlands om de vill ha svenska löner?

Det är helt korrekt att betala polska löner när de är från Polen. Man skulle inte ta in polacker om man tvingades betala svenska löner. Då faller hela meningen med polacker eftersom de är sämre än en svensk yrkesarbetare med utbildning.

Poppis eller inte så har jag nog inte varit på ett enda bygge där det inte varit polacker på. Ja förutom det ställe där det bara var spanjorer.
Citera
2015-11-08, 14:04
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Du behöver inte förklara någonting för mig då jag är väl insatt i denna bransch.
Jag vet mycket väl vad ID-06 är.
Jag har mött många utländska arbetare när jag farit runt i Sthlm-området.
Allt från polacker till spanjacker. Jag har även mött sådana som tjänar 30 kr i timmen o jobbar 12 timmar i sträck. De är underentreprenad till någon byggjätte, med egen F-skattsedel

De finns inom Skanska o alla stora bolag.
NCC startade ju till o med bemanningsföretag i Polen.
Tror du de får svenska löner eller polska?
http://byggindustrin.se/artikel/nyhe...%B6retag-20818
Varför tror du att de lägger det utomlands om de vill ha svenska löner?

Det är helt korrekt att betala polska löner när de är från Polen. Man skulle inte ta in polacker om man tvingades betala svenska löner. Då faller hela meningen med polacker eftersom de är sämre än en svensk yrkesarbetare med utbildning.

Poppis eller inte så har jag nog inte varit på ett enda bygge där det inte varit polacker på. Ja förutom det ställe där det bara var spanjorer.

Var det inte det dom fick lägga ner helt? Jag har själv varit ett tag på NCC och där var inga polacker på något av byggena. Självklart har jag stött på polacker och annat men då har det varit UE och andra inhyrda lirare, aldrig några som varit anställda hos varken NCC eller någon av de andra stora.
Citera
2015-11-09, 01:17
Medlem
Citat:
Var det inte det dom fick lägga ner helt? Jag har själv varit ett tag på NCC och där var inga polacker på något av byggena. Självklart har jag stött på polacker och annat men då har det varit UE och andra inhyrda lirare, aldrig några som varit anställda hos varken NCC eller någon av de andra stora.

Nä, självklart så anlitar man UE, annars måste man ju betala svenska löner.
Citera
2015-11-11, 18:32
Medlem
Pratade med min anläggningsarbetare-mentor på skolan i veckan. Han sa de att grannkommunens tekniska kontor hade svårt att få folk:

"De hade en annons ute för inte så länge sedan, men hade väldigt få sökande, med utbildning. De var helt hysteriska efter utbildad personal."

Låter ju väldigt lovande, för nu har jag ringt upp just på denna kommuns tekniska kontor. De ville veta mer om praktiken(när, hur länge). Det hade jag inte en aning om sade ja i telefon, har ej fått ut info om det. Ska ta reda på det hos min mentor. Mer än att vi nya deltagare skall söka praktik i god tid.

Hoppas på det bästa! Kommer jag in på praktik hos detta tekniska kontor har jag säkert goda möjligheter till arbete sedan, efter min utbildning. Hoppas jag, inget är hugget i sten!
Citera
2016-01-03, 16:58
Medlem
Jag kan berätta att jag har praktiserat på det omnämnda tekniska kontoret, som inte heller heter det utan sektor service väg och underhåll. Jag är lite nostalgisk i de att tekniska kontoret låter finare.

Trivs väl på utbildningen, ska i februari börja söka runt ytterligare för en praktikrunda.

På senaste praktiken sa chefen att chansen att komma in i branschen som grönis kan vara svårt, men samtidigt sa han att man måste börja någonstans, måste också ha mer självförtroende.

Hoppas strongt på Skanska eller hembygdens tekniska kontor, och de privata företagen.

Vad ska man tro..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in