2016-04-02, 23:05
Medlem
Beställde det idag får ser vad som händer
Citera
2016-04-13, 01:31
Medlem
blatteblasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
1: De använder inga SIM-kort utan använder routerns inbyggda identitet, något som används ihop med den radiofrekvens de använder, som varken är 3G eller 4G. Det heter NMT och går på 450 MHz. Så självklart måste du köpa en router av dem, om du inte redan har en.

Har du en köpt router måste du beställa via telefon och kunna uppge identiteten på routern.
Så självklart kan du inte använda en 3G/4G router eftersom de både jobbar på fel frekvens, men också använder fel sätt att identifiera kunden.

2: Så står det i ALLA internetvillkor. Även fiber och andra fasta anslutningar. Det handlar om att kapaciteten ut är inte garanterad för att täcka alla kunder samtidigt tankande full kapacitet hela tiden.
De kanske har säg 1000 kunder på 100mbit/var på en 10gbit-lina. Rent tekniskt räcker det bara till 10mbit kund, men det skulle bli extremt dyrt att tillhandahålla garanterad kapacitet (då brukar det vara datadebitering istället, t.ex. på webbhotell). Man har helt enkelt räknat med att varje kund inte överutnyttjar bredbandet.
På den gamla Telia ADSL-tiden, dvs precis när ADSL lanserades, då hade de t.o.m. begränsning för "onormalt långa sessioner", dvs om man var ansluten för lång tid (i timmar räknat) kunde de begränsa eller stoppa abbonemanget.

Vad som är obegränsat i NET1's obegränsade abonnemang, är att du har obegränsad Airtime som det heter, dvs det finns inga kapacitetsbegränsningar i luften. Detta då NET1 reserverar din kapacitet i din valda "hemma-mast", så du får aldrig slut på "Airtime". Alla andra får andraprioritet i masten.
MEN: Masten som net1 äger måste ju kopplas upp också. Oftast via fiber. Och det är här flaskhalsen kommer som gör att alla abonnemang inte kan vara igång samtidigt och tanka.

Vad som är onormalt är något som bedöms över tid. Om du drar ner en uppdateringar & programvara till ett nyinstallerat operativsystem på säg 50 GB under en dag och sedan använder pyttelite efter lär inte net1 klaga, men om du konstant laddar ner 100GB varje dag, det är onormal användning.

Du har fel, fel och fel. Net1 använde, innan uppdateringen till LTE, inte SIM-kort. Nu däremot använder de, precis som alla andra operatörer, SIM-kort i sina routrar. Detta är en teknisk begränsning i.o.m. att de har valt att lämna sitt gamla CDMA-nät och GSM-standarden kräver ett SIM-kort för autentisering. De tvingar dig att köpa ett modem eftersom i princip inga andra LTE-modem har stöd för 450 MHz. Utöver detta sker autentiseringen på precis samma sätt som i övriga operatörers LTE-nät.

NMT är första generationens mobilnät och blev nedstängt i Sverige under 2007 (om jag minns rätt, någonstans kring den perioden var det i alla fall).

Net1 har bara 10 MHz spektrum i Sverige, det innebär i praktiken inte mer än ett tiotal Mbps som då samtliga kunder skall dela på per sektor i varje mast. I ditt exempel med 1000 kunder som delar på 10 Gbps är det inte ett problem eftersom 10 Mbps ändå är mer än vad gemene man använder under peak-perioden. Nu vet jag inte hur många kunder Net1 har per sektor i snitt men jag gissar på att det är relativt många som skall dela på ca 30 Mbps i kapacitet, och då kommer det gå långsamt oavsett.
Citera
2016-04-15, 23:11
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nene19
Beställde det idag får ser vad som händer

Hur har det gått för dig?
Citera
2016-04-29, 21:49
Medlem
Gurglarens avatar
Detta verkar vara det ENDA mobila bredband med obegränsad datamängd, vilket är jävligt tragiskt. Men så är det. Någon som har det och kan bedöma hastighet, responstid, stabilitet osv? Jag bor inom ett område med "mycket god täckning" enligt deras karta. Ska flytta till villa och fiber har inte kommit dit, och det är för långt till telestationen för vettig ADSL (ca 2 mbit).
Citera
2016-05-01, 04:07
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Detta verkar vara det ENDA mobila bredband med obegränsad datamängd, vilket är jävligt tragiskt. Men så är det. Någon som har det och kan bedöma hastighet, responstid, stabilitet osv? Jag bor inom ett område med "mycket god täckning" enligt deras karta. Ska flytta till villa och fiber har inte kommit dit, och det är för långt till telestationen för vettig ADSL (ca 2 mbit).
Som jag nämnde tidigare. Telenor har också obegränsad datamängd för som i mitt fall (3g/10mb) 300 kr /månad..... Efter massa kritik mot begränsning av hastigheten, så slutade dom begränsa hastigheten.
Jag har ca 4mb nerladdning, och 4mb uppladdning enligt ''bredbandskollen.se''

Och börjar Telenor begränsa hastigheten igen då blir jag tvungen att byta till NET 1 tydligen.
Citera
2016-05-01, 04:28
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Som jag nämnde tidigare. Telenor har också obegränsad datamängd för som i mitt fall (3g/10mb) 300 kr /månad..... Efter massa kritik mot begränsning av hastigheten, så slutade dom begränsa hastigheten.
Jag har ca 4mb nerladdning, och 4mb uppladdning enligt ''bredbandskollen.se''

Och börjar Telenor begränsa hastigheten igen då blir jag tvungen att byta till NET 1 tydligen.

Hittar inget sådant. Hört samma men enbart hos befintliga kunder.

https://www.telenor.se/privat/checko...execution=e2s1 enda trådlösa bredbandet jag hittar.
Citera
2016-05-01, 23:27
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Hittar inget sådant. Hört samma men enbart hos befintliga kunder.

https://www.telenor.se/privat/checko...execution=e2s1 enda trådlösa bredbandet jag hittar.
Du har rätt..
Konstigt. Så nu säljer Telenor bara mobilabbonemang!!
Citera
2016-05-06, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Net1 är och skall vara en nischoperatör och bör hålla sig till sina typer av kunder. Att som nu locka med obegränsad data, trots att de är den operatör som har ojämförligen minst frekvensutrymme och lägsta re-use-faktor pga frekvensen, riskerar att locka helt fel typ av kunder. Både dessa kunder, och vi andra, kommer bli missnöjda. Tanken måste vara att de nu med ny hårdvara kan prioritera ner fastadresskunderna så att vi andra ändå får en dräglig hastighet, men jag är tveksam..

Jag repeterar:

NET1 är till för båtar, fordon, skogsmaskiner och stugor som inte har någon annan täckning att välja på. Ni skall inte ens överväga det om ni har andra alternativ som fiber, ADSL eller 4G från vanliga operatörer.

/capmac

Jag tycker du tramsar. NET1 begränsar antalet användare per mast. Erbjudandet om obegränsad data gäller enbart på den adress som registrerats hos dem.

Nu har jag fått fiber installerat och därför sagt upp NET1 men under den tid jag haft dem har det fungerat väl.
Citera
2016-05-06, 09:55
Medlem
Citat:

Jag har haft det i ett halvår och nu sagt upp det på grund av installerad fiber. Jag har haft optimal täckning med fri sikt till närmsta mast. Det har fungerat tillfredställande. Vid några enstaka tillfällen har det strulat, men överlag stabilt. Responstiden har varit i linje med övriga 4G-operatörer men hastigheten lägre (Mellan 1-5 Mbps när jag mätt). Vår dataförbrukning har legat runt 150Gb/månad.
Citera
2016-05-06, 11:33
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Vår dataförbrukning har legat runt 150Gb/månad.

Skönt att bli av med dig från nätet, det är såna som du som gör att en stor mängd Net1-kunder inte kommet ut på internet över huvud taget.

(Det är naturligtvis inte ditt fel utan Net1s som tillåter kunder att förbruka 150 GB medan andra får 0. )

Jag betalar lika mycket som du och får använda 6GB på ett abb och 8 på ett annat....

/capmac
Citera
2016-05-06, 18:57
Medlem
Citat:
Skönt att bli av med dig från nätet, det är såna som du som gör att en stor mängd Net1-kunder inte kommet ut på internet över huvud taget.

(Det är naturligtvis inte ditt fel utan Net1s som tillåter kunder att förbruka 150 GB medan andra får 0. )

Jag betalar lika mycket som du och får använda 6GB på ett abb och 8 på ett annat....

/capmac

Alltid kul om man kan göra någon glad. Tror nog iofs att min förbrukning snabbt ersätts av någon annans. Dock förstår jag inte riktigt vad du menar. Om du inte använder dig av just Nackamasten så påverkas du öht inte av min dataanvändning. Sedan är det ju som jag skrev tidigare att Net1 begränsar antalet användare med obegränsad data per mast just för att undvika kapacitetsproblem. Du får gärna förklara om det är något jag missat.
Citera
2016-05-10, 16:03
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Jag har haft det i ett halvår och nu sagt upp det på grund av installerad fiber. Jag har haft optimal täckning med fri sikt till närmsta mast. Det har fungerat tillfredställande. Vid några enstaka tillfällen har det strulat, men överlag stabilt. Responstiden har varit i linje med övriga 4G-operatörer men hastigheten lägre (Mellan 1-5 Mbps när jag mätt). Vår dataförbrukning har legat runt 150Gb/månad.

Ok! Jäkla synd det är så långsamt bara Jag vill ha minst 5 mbit konstant. Tack för input!

Citat:

/capmac

Hela meningen med att ha net1 för mig är att kunna skita i hur mycket jag förbrukar. Annars hade jag tagit vanlig 4G som är betydligt snabbare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in