• 1
  • 2
2015-11-07, 01:21
Medlem
JEBUS-666s avatar
Jag ville byta till NET1 obegränsade datamängds abonnemang. 4G istället för 3G..Great!.

Ok då kollar jag in beställningssidan. Man MÅSTE köpa eller hyra en router från dom!
Jag har som många andra personer redan en 3G/4G-router. 1750 kr vill dom tydligen lura av en. Att hyra en blir mycket dyrare i längden.

Ok, så kollar man in villkoren för det så kallade obegränsade abonnemanget. Dom har rätt att strypa hastigheten om man enligt dom använder mer än normal datamängd!....Vänta lite nu här. Är inte hela ideen med obegränsad datamängd att man kan använda internetet utan begränsning??

Och dom nämner INTE vilken datamängd som enligt dom är onormal data mängd.... Så det kan betyda vad som helst.

Någon som har erfarenhet av detta ''obegränsade'' internet ????
Citera
2015-11-07, 01:46
Medlem
Så du menar på allvar att du aldrig blivit lurad i säljsammanhang tidigare?

Mejla och fråga dom vad dom menar?
Citera
2015-11-07, 01:56
Medlem
sebnies avatar
1: De använder inga SIM-kort utan använder routerns inbyggda identitet, något som används ihop med den radiofrekvens de använder, som varken är 3G eller 4G. Det heter NMT och går på 450 MHz. Så självklart måste du köpa en router av dem, om du inte redan har en.

Har du en köpt router måste du beställa via telefon och kunna uppge identiteten på routern.
Så självklart kan du inte använda en 3G/4G router eftersom de både jobbar på fel frekvens, men också använder fel sätt att identifiera kunden.

2: Så står det i ALLA internetvillkor. Även fiber och andra fasta anslutningar. Det handlar om att kapaciteten ut är inte garanterad för att täcka alla kunder samtidigt tankande full kapacitet hela tiden.
De kanske har säg 1000 kunder på 100mbit/var på en 10gbit-lina. Rent tekniskt räcker det bara till 10mbit kund, men det skulle bli extremt dyrt att tillhandahålla garanterad kapacitet (då brukar det vara datadebitering istället, t.ex. på webbhotell). Man har helt enkelt räknat med att varje kund inte överutnyttjar bredbandet.
På den gamla Telia ADSL-tiden, dvs precis när ADSL lanserades, då hade de t.o.m. begränsning för "onormalt långa sessioner", dvs om man var ansluten för lång tid (i timmar räknat) kunde de begränsa eller stoppa abbonemanget.

Vad som är obegränsat i NET1's obegränsade abonnemang, är att du har obegränsad Airtime som det heter, dvs det finns inga kapacitetsbegränsningar i luften. Detta då NET1 reserverar din kapacitet i din valda "hemma-mast", så du får aldrig slut på "Airtime". Alla andra får andraprioritet i masten.
MEN: Masten som net1 äger måste ju kopplas upp också. Oftast via fiber. Och det är här flaskhalsen kommer som gör att alla abonnemang inte kan vara igång samtidigt och tanka.

Vad som är onormalt är något som bedöms över tid. Om du drar ner en uppdateringar & programvara till ett nyinstallerat operativsystem på säg 50 GB under en dag och sedan använder pyttelite efter lär inte net1 klaga, men om du konstant laddar ner 100GB varje dag, det är onormal användning.
Citera
2015-11-07, 14:06
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
1: De använder inga SIM-kort utan använder routerns inbyggda identitet, något som används ihop med den radiofrekvens de använder, som varken är 3G eller 4G. Det heter NMT och går på 450 MHz. Så självklart måste du köpa en router av dem, om du inte redan har en.

Har du en köpt router måste du beställa via telefon och kunna uppge identiteten på routern.
Så självklart kan du inte använda en 3G/4G router eftersom de både jobbar på fel frekvens, men också använder fel sätt att identifiera kunden.

2: Så står det i ALLA internetvillkor. Även fiber och andra fasta anslutningar. Det handlar om att kapaciteten ut är inte garanterad för att täcka alla kunder samtidigt tankande full kapacitet hela tiden.
De kanske har säg 1000 kunder på 100mbit/var på en 10gbit-lina. Rent tekniskt räcker det bara till 10mbit kund, men det skulle bli extremt dyrt att tillhandahålla garanterad kapacitet (då brukar det vara datadebitering istället, t.ex. på webbhotell). Man har helt enkelt räknat med att varje kund inte överutnyttjar bredbandet.
På den gamla Telia ADSL-tiden, dvs precis när ADSL lanserades, då hade de t.o.m. begränsning för "onormalt långa sessioner", dvs om man var ansluten för lång tid (i timmar räknat) kunde de begränsa eller stoppa abbonemanget.

Vad som är obegränsat i NET1's obegränsade abonnemang, är att du har obegränsad Airtime som det heter, dvs det finns inga kapacitetsbegränsningar i luften. Detta då NET1 reserverar din kapacitet i din valda "hemma-mast", så du får aldrig slut på "Airtime". Alla andra får andraprioritet i masten.
MEN: Masten som net1 äger måste ju kopplas upp också. Oftast via fiber. Och det är här flaskhalsen kommer som gör att alla abonnemang inte kan vara igång samtidigt och tanka.

Vad som är onormalt är något som bedöms över tid. Om du drar ner en uppdateringar & programvara till ett nyinstallerat operativsystem på säg 50 GB under en dag och sedan använder pyttelite efter lär inte net1 klaga, men om du konstant laddar ner 100GB varje dag, det är onormal användning.
Tusen tack för dom mycket tydliga svaren... Man skulle ju kunna tro att den informationen stod på deras hemsida, men jag kan inte hitta det i alla fall.

Dom nämner tex inte varför man tvingas köpa en router från dom. Dom kallar bara routern för en 4G-wifi-router... Och med normal användning menar dom= Du kollar Email, streamar musik, och kollar på en film då och då !

Jag använder ca 50+ gb på en månad med mitt på riktigt obegränsade 3G..... Ett ''problem'' med 4G är att man kan ladda hem nästan för snabbt, och därför snabbt komma upp i mycket stora data-mängder, hehe
Citera
2015-11-08, 17:15
Bannlyst
Låter intressant. lätt o installera?
Citera
2015-11-09, 09:27
Medlem
tattoosandbeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodong
Låter intressant. lätt o installera?

Jag har haft Net1 i 25 dagar nu, Bara koppla in routern och logga in så har du nät. Under dessa dagar så har det skett 2 ggr att ingen connection finns men allt är under mycket kort tid, kanske 1-2 timmar per tillfälle.

Men dock så är hastigheten verkligen ett lotteri, mellan 0.25m- 32m.. verkligen en rejäl jojo vill jag lova Men bra service och verkligen snabb leverans så jag kan rekommendera verkligen om du har intresse för en 4g
Citera
2015-11-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tattoosandbeer
Jag har haft Net1 i 25 dagar nu, Bara koppla in routern och logga in så har du nät. Under dessa dagar så har det skett 2 ggr att ingen connection finns men allt är under mycket kort tid, kanske 1-2 timmar per tillfälle.

Men dock så är hastigheten verkligen ett lotteri, mellan 0.25m- 32m.. verkligen en rejäl jojo vill jag lova Men bra service och verkligen snabb leverans så jag kan rekommendera verkligen om du har intresse för en 4g

Låter som ett fall för ett klagomål om sån svängighet håller i sig, hela deras marknadsföring går ju ut på att kunder ska ha områdesreserverad kapacitet i nätet. Lägre än 0,5Mb/s duger knappt för enkel webstreaming av video så jag skulle nog inte stå ut med ett sådant abbonemang för vanligt husbruk.

Obs att även Universal Telecom har ett obegränsat vanligt 3G (2100/900) MHz-abbonemang, med simkort, i Telias nät. 150kr/mån, dock endast 1Mbit / 128kbit.
Citera
2015-11-09, 10:19
Medlem
oldeubois avatar
Citat:

Redan två avbrott på tre veckor? Håll i hatten.
Citera
2015-11-09, 14:51
Bannlyst
Citat:

Tack för du tog dig tid o svara

Är väl hastigheten som spökar lite för mycket. Men klart de går ju säga till dom om.
Citera
2015-11-10, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

Jag vill bara rätta dig här. 450 MHz är rätt band, men NMT används inte som teknik. NMT är den gamla analoga mobiltelefonitekniken som i efterhand har nämnts som 1G som sedan efterföljdes av GSM. Bara för att samma frekvens används så används inte samma teknik. Det Net1 gör är att leverera 4G LTE på 450 MHz sedan NMT-nätet lades ner och de köpte rättigheterna till frekvensbandet. Tidigare levererade de uppkoppling via CDMA(3G) men har sedan dess byggt om sitt nät till LTE. Det är samma teknik som de andra operatörerna kör men på en lägre frekvens som möjliggör längre avstånd till masterna men därför också lägre kapacitet i sitt totala nät. Därför begränsar de också antal användare per mast.
Citera
2015-11-11, 04:34
Medlem
JEBUS-666s avatar
Detta 4G-bredbandet kostar exakt det samma som mitt 3g-bredband, så därför är det väldigt lockande.

Men jag ska lita på magkänslan och INTE byta.... Jag har ca 5 MB med mitt 10mb-Telenor-bredband. Telenor slutade begränsa hastigheten om man använder för mycket, så jag har ett på riktigt OBEGRÄNSAT internet nu.... Man vet vad man har, men inte vad man får!

Dom svarade inte på min email-fråga om routern. Dom är mycket otydliga i vad som räknas som onormal användning. Förklarar tex inte varför man måste köpa en router för 1495 kr av dom.!
Citera
2015-11-12, 00:13
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Jag har som många andra personer redan en 3G/4G-router. 1750 kr vill dom tydligen lura av en. Att hyra en blir mycket dyrare i längden.

Du har en LTE450-router liggandes hemma? Det var mycket ovanligt, men har du det så går det bra att endast få SIM-kortet från Net1.

Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Ok, så kollar man in villkoren för det så kallade obegränsade abonnemanget. Dom har rätt att strypa hastigheten om man enligt dom använder mer än normal datamängd!....Vänta lite nu här. Är inte hela ideen med obegränsad datamängd att man kan använda internetet utan begränsning??

I princip alla operatörer har någon FUP (Fair USage Policy), Telenor har haft 10 ggr PTS medelförbrukning tidigare åtminstone. Borde ju dock framgå i villkoren.

/capmac
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in