2015-11-12, 00:18
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
1: De använder inga SIM-kort utan använder routerns inbyggda identitet, något som används ihop med den radiofrekvens de använder, som varken är 3G eller 4G. Det heter NMT och går på 450 MHz. Så självklart måste du köpa en router av dem, om du inte redan har en.

Snälla sebastian, läs på lite och kom in i matchen, 3 fel i samma mening....

1. NMT var ett analog mobiltelesystem. NMT450 lades ner 2007-12-31.

2. Net1 har bytt system till LTE450 och använder numera SIM-kort.

3. Det går bra att köpa egen utrustning och bara beställa abb med SIMort, man måste då ringa kundtjänst.

/capmac
Citera
2015-11-12, 00:57
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac

3. Det går bra att köpa egen utrustning och bara beställa abb med SIMort, man måste då ringa kundtjänst.

/capmac

Så kan det gå när man bränner 100k svenska pengar på en grill. Man fastnar i det förgångna och lappar ihop lite där emellan. Du har helt rätt, Net1 är något annat än vad de var för 10 år sedan när de började rita på servetter.
Citera
2015-11-12, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666

Ok, så kollar man in villkoren för det så kallade obegränsade abonnemanget. Dom har rätt att strypa hastigheten om man enligt dom använder mer än normal datamängd!....Vänta lite nu här. Är inte hela ideen med obegränsad datamängd att man kan använda internetet utan begränsning??

Knappast något unikt för net1.
I princip alla som erbjuder "obegränsade" anslutningar har en "fair use policy"
Vilket i praktiken innebär att dem har rätt att avsluta abonnemanget vid en onormalt hög användning.
Detta är fullt förståeligt, tänk om facebook hade kunnat köpa ett webbpaket från dreamhost.com för 8,99 usd i månaden och driva den på deras server.
När sedan dreamhost stänger deras tjänst hänvisar man till att det stod unlimited.
Är du dum på riktigt TS?
Citera
2015-11-17, 16:26
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Du har en LTE450-router liggandes hemma? Det var mycket ovanligt, men har du det så går det bra att endast få SIM-kortet från Net1.

I princip alla operatörer har någon FUP (Fair USage Policy), Telenor har haft 10 ggr PTS medelförbrukning tidigare åtminstone. Borde ju dock framgå i villkoren.

/capmac
Nej, jag har INTE ett sådan router. Svaret från ''sebnie'' förklarade allt som INTE står på deras site..!

Man kan ju tycka att det borde gynna dom, om dom förklarar VARFÖR man måste köpa en router från dom. Jag fick inte ens ett svar på mitt email, där jag frågade varför man är tvingad att köpa en router av dom.

Hade dom bara svarat, då hade jag blivit en kund hos NET1. På grund av detta så behåller jag mitt 3G internet från telenor istället. Och dom begränsar inte hastigheten, även om jag skulle använda tex 600gb på en månad.
Citera
2015-11-19, 01:41
Medlem
Så ni som faktiskt använder Net1, hur många GB nyttjar ni per månad i snitt, utan klagomål/strypningar från Net1?
Citera
2015-11-19, 01:50
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Nej, jag har INTE ett sådan router. Svaret från ''sebnie'' förklarade allt som INTE står på deras site..!

Fast han hade ju fel på allt utom frekvensen...

Citat:
Hade dom bara svarat, då hade jag blivit en kund hos NET1. På grund av detta så behåller jag mitt 3G internet från telenor istället. Och dom begränsar inte hastigheten, även om jag skulle använda tex 600gb på en månad.

Om du har ett obegränsat abb och täckningpå telenor är det ju självklart att du inte skall byta.

Vi som måste använa NET1 pga täckningsbrist är tacksamma att du laddar ner dina 600GB hos en annan operatör...

/capmac
Citera
2015-11-20, 21:16
Medlem
Qanders avatar
Betalar "överpris" á 400spänn i månaden för ADSL, har ca 10/2Mbit. Trist när man bor rätt centralt i en +50k stad år 2015 utan några fiberplaner inom snar framtid. Surfar typ 50/30 på 4G med mobilen (Telia) i lägenheten.

Finns det något sätt att uppskatta vad man skulle få för genomsnittlig hastighet här med en sådan här newcomer-operatör? Kan man beställa och ångra sig om det inte lever upp till förväntningarna?
Citera
2015-11-21, 01:44
Medlem
Är tidigare kund hos Net1. Det som menas med "begränsning vid onormalt användande" är att du delar filer på nätet eller hostar servrar. Om du är en vanlig användare som streamar HD - filmer, laddar ner film och liknande så behöver du inte oroa dig. Fick routern 2 dagar efter beställning, men när jag kopplade upp mig så fick jag knappast 1 mbits. Kundservice menade att detta berodde på driftstörningar i mitt område som skulle ta ett par dagar till en månad att fixa. Bestämde mig då för att lämna tillbaks skiten innan min ångerrätt skulle ta slut.
Citera
2015-11-21, 19:23
Medlem
Qanders avatar
Såg att de hade teckningskarta på hemsidan så man kunde se ifall man var nära en mast iallafall. Väldigt nichad operatör indeed som sagts i tråden, bra teckning i/nära stora städer är ingen garanti. Men kan vara bra ute i spenaten om man har tur!

"Genomsnittshastigheten" på deras nät i Sverige enligt hemsidan är 5-25 Mbit, verkar således lägre än vad "storoperatörerna" kan ge. Tror jag! rätta mig och jag har fel
Citera
2015-11-22, 18:18
Bannlyst
Citat:

/capmac

Men en vanligt 4G Router är inte komptibel med NET1 , eftersom vanlig 4G kör på en andra frekvenser. Hur bra täckning har NET1? När andra operatörer gå ihop och bygger nät, eftersom det är "dyrt" / extrem dyrt att bygga mobil nät, gör NET1 samma sak att man äger infrastruktur med andra bolag?
Citera
2015-11-24, 17:34
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Fast han hade ju fel på allt utom frekvensen...

Om du har ett obegränsat abb och täckningpå telenor är det ju självklart att du inte skall byta.

Vi som måste använa NET1 pga täckningsbrist är tacksamma att du laddar ner dina 600GB hos en annan operatör...

/capmac
Ok, men han förklarade i alla fall VARFÖR man måste köpa en router av dom.

Extrema 600 gb har jag nog aldrig laddat ner, men kanske 250 gb på en månad, och det är faktiskt inte så dåligt med bara ca 4mb/s...Det är i verklig nerladdning ca 500-700kb/s + lite i uppladdning!

Jag betalar för 10 mb/s, men ute i skogen är 4mb/s faktiskt inte så dåligt.
Senast redigerad av JEBUS-666 2015-11-24 kl. 17:40.
Citera
2015-11-25, 10:18
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Men en vanligt 4G Router är inte komptibel med NET1 , eftersom vanlig 4G kör på en andra frekvenser.

Vadå "Men" ? Det skrev jag ju redan i inlägg 12 om du hade orkat läsa från början.

Citat:
Hur bra täckning har NET1?

Relativt sett mycket bra utomhus och ute på havet, i fjällen och på ställen, men kan krva yttre antenner för att fungera bra. Inte speciellt bra inomhus i städerna.

Citat:
När andra operatörer gå ihop och bygger nät, eftersom det är "dyrt" / extrem dyrt att bygga mobil nät, gör NET1 samma sak att man äger infrastruktur med andra bolag?

Nej. De hyr plats och transmission av Teracom. Nätet äger de själva.

NET1 är till för båtar, fodon, skogsmaskiner och stugor som inte har någon annan täckning att välja på. Ni skall inte ens överväga det om ni har andra alternativ som fiber, ADSL eller 4G från vanliga operatörer.

/capmac
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in