2015-11-08, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Om jag inte missminner mig så ökade marknaden med 12% under 2014.
Om det skulle fortsätta i den takten så skulle du ha en 100% värdeökning på mindre än 10 år.
Alltså har lägenheten dubblerats i värde.

Däremot så är det mycket som tyder på att den stora värdeökningen vi sett inte kommer hålla i sig..

Mycket av den kortsiktiga uppgången vi såg i våras berodde mycket på amorteringskravet som skulle ha kommit innan Kammarrätten uttalade sig och det inte blev av... Många ville köpa bostad innan kravet kom och därav ökade marknaden 5% bara under ett par månader.. (Framförallt i GBG)

Om du ska köpa lägenhet nu kan bara du själv bestämma över.. Personligen hade jag inte gjort det.
Sett långsiktigt (10-15 år eller mer) så kommer du ha tjänat pengar på bostaden... Men risken finns att du förlorar pengar kortsiktigt.. Och med den risken som finns att placera pengar i boendemarknaden just nu så hade jag personligen hellre placerat mina pengar på annat håll.

För att ta ett exempel så köpte jag en 1rok bostad i Göteborg i mitten av 2013...
Tanken var aldrig att bo i den, utan jag hyrde ut den till en hyresgäst som kontaktade mig via en facebookannons jag lade ut.

2013 Juli gav jag 1,2mjkr för lägenheten
2015 September sålde jag lägenheten för 2 125 000:-

Alltså har jag gjort en vinst på 925.000:- (Före reavinstskatt & mäklararvode) på den korta tiden..
Men det är mycket svårt eller nästan omöjligt att göra en sådan affär dom närmsta åren skulle jag vilja påstå.

Fan vad nice hehe Grattis!!

Ja 10-15 år är ett tag bort. Jag har ett första hands kontrakt nu med ok läge. Skulle dock vilja bo kanske närmare stan och lite finare men det är just det som du säger.

De stora vinsterna har säkert maxats redan för hur högt kan lägenheterna gå spec här i sthlm det är ett skämt. Vem ska ha råd att köpa en jävla 1,5 typ för 2,5 millar.

Sen säger nog de flesta att jag ska köpa för att det är en smart investering men de vet inte att jag har lite över millen placerade i aktier, fonder.

Ska jag köpa en så måste jag ta ca 500k därifrån och avkastningen kommer sjunka och får hoppas bostaden ökar. Svår fråga det där men är trött på att bli pressad till köp köp lght hela tiden. Varför är min fråga är det för att göra sin första stora vinst med lite extra kapital sen är man inne i matchen om du förstår.
Citera
2015-11-08, 19:01
Medlem
Parkours avatar
Räcker verkligen 2.500.000:- för en 1,5a inne i stan? (Östermalm, Kungsholmen osv)
Jag bor inte i Stockholm och har inte varit där så mycket så jag vet faktiskt inte... Men det låter nästan billigt sett till vad jag sett på Hemnet på sistone..

I Göteborg går en tvåa för 3-4 miljoner just nu.. (Lorensberg, Vasastaden, Innanför vallgraven)

Det finns självklart nya vinster framöver.. Inflationen ökar och likaså kommer bostadspriserna göra..
Det kommer alltid finnas dom som vill bo inne i stan, och det finns alltid dom som har råd.

Nu kommer jag säkert bli dumförklarad. Men jag skulle inte bli förvånad om man får dega 7 miljoner för en tvåa inne i stan om 15 år... Men vem vet..

En anledning till att köpa Bostadsrätt är ju för att slippa betala hyra.. Du betalar ju fortfarande en avgift till föreningen förvisso.. Men att betala t.e.x 8.000:- / mån för en lägenhet i hyra och inte få en krona vid försäljning... Nej det är inte ekonomiskt försvarbart i mina ögon... Inte om man har möjligheten att köpa en bostadsrätt och räknar med att bo i lägenheten (Eller åtminstone fortsatt äga den) en bra tid framöver... Men det är helt klart ett dilemma...

Jag tror att lägenhet utanför städerna i förorterna kommer öka i pris härnäst... Vi blir fler och fler invånare.. Bostadsköerna är längre än någonsin och bostadsbristen är på riktigt i allra högsta grad... När människor inte har råd att köpa i city så kollar dom på billigare alternativ. Men dom är ju inte ensamma spekulanter precis.. Så därför tror jag budgivningarna kommer ta fart ännu mer än vad dom redan gjort i förort.

Lycka till! Meddela gärna hur du gjorde

Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Fan vad nice hehe Grattis!!

Ja 10-15 år är ett tag bort. Jag har ett första hands kontrakt nu med ok läge. Skulle dock vilja bo kanske närmare stan och lite finare men det är just det som du säger.

De stora vinsterna har säkert maxats redan för hur högt kan lägenheterna gå spec här i sthlm det är ett skämt. Vem ska ha råd att köpa en jävla 1,5 typ för 2,5 millar.

Sen säger nog de flesta att jag ska köpa för att det är en smart investering men de vet inte att jag har lite över millen placerade i aktier, fonder.

Ska jag köpa en så måste jag ta ca 500k därifrån och avkastningen kommer sjunka och får hoppas bostaden ökar. Svår fråga det där men är trött på att bli pressad till köp köp lght hela tiden. Varför är min fråga är det för att göra sin första stora vinst med lite extra kapital sen är man inne i matchen om du förstår.
Citera
2015-11-08, 19:42
Medlem
Citat:
Räcker verkligen 2.500.000:- för en 1,5a inne i stan? (Östermalm, Kungsholmen osv)
Jag bor inte i Stockholm och har inte varit där så mycket så jag vet faktiskt inte... Men det låter nästan billigt sett till vad jag sett på Hemnet på sistone..

I Göteborg går en tvåa för 3-4 miljoner just nu.. (Lorensberg, Vasastaden, Innanför vallgraven)

Det finns självklart nya vinster framöver.. Inflationen ökar och likaså kommer bostadspriserna göra..
Det kommer alltid finnas dom som vill bo inne i stan, och det finns alltid dom som har råd.

Nu kommer jag säkert bli dumförklarad. Men jag skulle inte bli förvånad om man får dega 7 miljoner för en tvåa inne i stan om 15 år... Men vem vet..

En anledning till att köpa Bostadsrätt är ju för att slippa betala hyra.. Du betalar ju fortfarande en avgift till föreningen förvisso.. Men att betala t.e.x 8.000:- / mån för en lägenhet i hyra och inte få en krona vid försäljning... Nej det är inte ekonomiskt försvarbart i mina ögon... Inte om man har möjligheten att köpa en bostadsrätt och räknar med att bo i lägenheten (Eller åtminstone fortsatt äga den) en bra tid framöver... Men det är helt klart ett dilemma...

Jag tror att lägenhet utanför städerna i förorterna kommer öka i pris härnäst... Vi blir fler och fler invånare.. Bostadsköerna är längre än någonsin och bostadsbristen är på riktigt i allra högsta grad... När människor inte har råd att köpa i city så kollar dom på billigare alternativ. Men dom är ju inte ensamma spekulanter precis.. Så därför tror jag budgivningarna kommer ta fart ännu mer än vad dom redan gjort i förort.

Lycka till! Meddela gärna hur du gjorde

Haha Njaa kollade nu och är väl minst 3 mille för en skrubb känns det som. Kommer från en småstad och där hade jag bott mitt i stan fetaste lyan för de pengarna.

Bo i sthlms förorter är inget jag vill då jag kämpat för att ta mig ur miljonprogrammen haha... Delar en hyra på 6000 med bruden nu så har egentligen bara en utgift.

Men absolut jag återkommer
Citera
2015-11-08, 20:09
Medlem
När staten inte längre kan låna pengar till låg ränta för att finansiera invandringskaoset så kommer självklart räntan att stiga markant.
Ingen ordning i statsfinanserna leder obönhörligen till höjda räntor,och redan i skrivande stund finns flera som utomlands frågar sig vad Sverige håller på med.Vem behöver inte en rejäl riskpremie för att låna ut till Sverige när det ser ut som det de facto nu gör?

Det kan mycket väl gå betydligt fortare än vad de flesta här verkar tro.Att Sverige framgent sitter på ett närmast permanent finansiellt underskott kan redan befaras.Det är självklart att sådant scenario markant kommer att höja räntorna.
Citera
2015-11-08, 20:55
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Haha Njaa kollade nu och är väl minst 3 mille för en skrubb känns det som. Kommer från en småstad och där hade jag bott mitt i stan fetaste lyan för de pengarna.

Bo i sthlms förorter är inget jag vill då jag kämpat för att ta mig ur miljonprogrammen haha... Delar en hyra på 6000 med bruden nu så har egentligen bara en utgift.

Men absolut jag återkommer

Jag vill bara tillägga att jag inte menar miljonprojekt när jag pratar om förort.
Utan jag menar snarare Huddinge, Sätra, Täby osv..

Det är ju inte gratis där heller. Men säkert en miljon billigare..
Vad får du egentligen ut av att bo så centralt?

Jag bor själv centralt så jag ska inte säga något.. Men ställ dig själv frågan om det verkligen är värt det.

Den extramiljonen du betalar för en lägenhet inne i stan kan du istället köpa en liten stuga i fjällen för eller en liten sommarstuga vid en sjö tex.
Citera
2015-11-08, 22:08
Medlem
Citat:
Jag vill bara tillägga att jag inte menar miljonprojekt när jag pratar om förort.
Utan jag menar snarare Huddinge, Sätra, Täby osv..

Det är ju inte gratis där heller. Men säkert en miljon billigare..
Vad får du egentligen ut av att bo så centralt?

Jag bor själv centralt så jag ska inte säga något.. Men ställ dig själv frågan om det verkligen är värt det.

Den extramiljonen du betalar för en lägenhet inne i stan kan du istället köpa en liten stuga i fjällen för eller en liten sommarstuga vid en sjö tex.

Jävligt sant! En sommarstuga vid en sjö fyfan det skulle vara något! Behöver inte vara direkt i stan men nu bor jag söder om söder och det är verkligen fel håll om jag tänker på hur långt det är till jobbet, vännerna, kusinerna bor osv...

Men jag vill ha liv omkring mig. Där jag bor nu står tiden still och dyr mataffär. Dåliga pizzerior haha allt suger.
Citera
2015-11-09, 21:45
Medlem
Isnatts avatar
Jag pratade med en arbetskamrat om det idag. En ränta på 8 procent. Han fick ont i magen. Ett par miljoner i lån. 1 miljon kostar vid 1% ränta ca 1000:-/mån ränta. 2 miljoner vid 8% = 16 000:-/mån - skatteavdrag.
Lägg där till amortering, andra fasta kostnader för boendet och allt annat som kostar, bil, mat, kläder och oförutsedda utgifter som bilenrep, sparande, tv som går sönder eller mobil för 7 000:-.

Hur hade människor råd på 80-90-talet med dom högra räntorna? Var sparräntorna högre då, så även om bolånet var 15% så kanske man sparade och fick en ränta på 8% eller?
Jag har för mig att jag hörde 8% sparränta nån gång när jag var liten och vi i familjen räknade på ur mycket man behövde ha i förmögenhet för att klara sig utan att jobba
Citera
2015-11-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag pratade med en arbetskamrat om det idag. En ränta på 8 procent. Han fick ont i magen. Ett par miljoner i lån. 1 miljon kostar vid 1% ränta ca 1000:-/mån ränta. 2 miljoner vid 8% = 16 000:-/mån - skatteavdrag.
Lägg där till amortering, andra fasta kostnader för boendet och allt annat som kostar, bil, mat, kläder och oförutsedda utgifter som bilenrep, sparande, tv som går sönder eller mobil för 7 000:-.

Hur hade människor råd på 80-90-talet med dom högra räntorna? Var sparräntorna högre då, så även om bolånet var 15% så kanske man sparade och fick en ränta på 8% eller?
Jag har för mig att jag hörde 8% sparränta nån gång när jag var liten och vi i familjen räknade på ur mycket man behövde ha i förmögenhet för att klara sig utan att jobba

Priserna på hus var lägre... Och ja sparräntan var givetvis högre, vad Fan det nu hjälper om du lånat 2 Mille.
Citera
2015-11-09, 22:08
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Priserna på hus var lägre... Och ja sparräntan var givetvis högre, vad Fan det nu hjälper om du lånat 2 Mille.
Jag tänker mig att det alltid tycks jämna ut sig. Att svenskar alltid lagt 1/3 på bostaden eller så. För även om det var billigare så var ju lönerna lägre så procentuellt sett så kanske dom inte var SÅ billiga som man kan tro. Var dessutom maten, tidningen, elen, osv dyrare så fanns det ju mindre pengar kvar.
Hur hög var sparräntan? Minns du?
Citera
2015-11-09, 22:11
Medlem
tankermans avatar
Citat:

Deras löner ökade i samma storleksordning eftersom räntorna hängde ihop med den höga inflationen. Så relativt lönen så sjönk lånebeloppet med tiden (även om den absoluta summan inte ändrats).
Citera
2015-11-09, 22:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag tänker mig att det alltid tycks jämna ut sig. Att svenskar alltid lagt 1/3 på bostaden eller så. För även om det var billigare så var ju lönerna lägre så procentuellt sett så kanske dom inte var SÅ billiga som man kan tro. Var dessutom maten, tidningen, elen, osv dyrare så fanns det ju mindre pengar kvar.
Hur hög var sparräntan? Minns du?

Maten var mycket, mycket dyrare. Boendekostnaden som andel av totalkostnaden har nog aldrig snittat högre än idag. Jag ser bara det som ytterligare en varningsklocka.
Citera
2015-11-09, 22:45
Bannlyst
Citat:

Det jag fetade:

Enligt det jag kommer ihåg från tiden -85/-86 till ca -91/-92, (då kraschen kom, och bostadspriserna gick ner mkt mot åren -94/-95, då de bottnade) så låg tex priserna på Östermalm på ca 20 000 per kvadrat, och låneräntorna på ca 10-11%.

Jag tror att många - pga räntorna - amorterade så mkt de kunde, för att på sikt få ner kostnaderna genom slippa betala ränta på ett så stort belopp. Dvs skapa sig marginaler genom sparande, via amorteringar.

Idag när lånekarusellen i princip bara fortsätter uppåt, och med så låga räntor, och med politiker som är livrädda, (samt: förlorar själva mkt pengar om priserna går ner kraftigt) för att på allvar dämpa den hysteriska marknaden - så är folk extremt utsatta om räntan går upp till topics 7-8%.

Dvs, de som hoppat på tåget i slutet av denna cykeln/resan. Köpt sin bostad medan priserna legat på den absoluta toppen, i kombination med att räntan legat i den absoluta botten. (dvs köpt till en löjligt hög köpeskilling = extremt utsatt den dagen som ränteläget ändras). Många är de som vill ta tåget till Klondike - de som hoppade på tåget i början av resan/cykeln - de förlorar hela eller delar av värdestegringen, men de behöver nog inte gå från hos o hem. Värre med de andra.

Så denna cykeln kan krascha om 2-4 år, för att sedan bottna efter ytterligare 3-4 år - och sedan börjar en ny cykel, med nya fantasipriser - värdestegringstakten helt beroende på vilken politik som förs under den perioden.

Bankerna klarar sig, politikerna likaså - en hel del av folket gör det inte, och livet går vidare - solen går åter upp som den alltid gjort, och sedan kommer en ny spekulationscykel som det alltid finns folk och företag villiga att hänga med på. Noll trygghet för de med små ekonomiska medel - men vad ska folk göra när det inte byggs hyresrätter - många tvingas köpa till fantasipriser, eftersom det ej finns jobb där de kommer ifrån, så de tvingas vara med och trissa upp karusellen och till sist spricker bubblan igen. Och igen. Och igen.

Monopolsamhälle - men med riktiga pengar.

Spekulationsekonomi. Vinnare och förlorare. Skilsmässor, misär, självmord. Och några kommer alltid att kunna jubla hela vägen till banken.

Så: som politiker är man med och tjänar pengar på uppgången, och sedan hoppas de att det är någon annan som sitter vid makten när kraschen kommer - för även om de var med och drev en viss politik som triggade spiralen uppåt, så riktas lätt blickarna mot de som är vid makten där och då när det smäller. Mycket vatten hinner rinna under broarna och folk hinner, (pga det turbulenta samhället/snabba informationsflödet) halv/helglömma + i vanlig oordning så står ord mot ord när politikerna börjar käbbla om vems ansvar det egentligen var just denna gången med en bubbla som ånyo sprack.
Senast redigerad av gudrunslidhitler 2015-11-09 kl. 23:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in