2015-11-07, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Framtiden är ett oskrivet blad. En gång, för inte så länge sedan, så steg den svenska styrräntan till 500%. Inte något som någon hade förväntat sig, precis.

Slog dock aldrig igenom på sparräntorna, så klart...

Men det berodde på att man hade en fast växelkurs som man försvarade till varje pris.
Citera
2015-11-07, 13:29
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Men det berodde på att man hade en fast växelkurs som man försvarade till varje pris.

En snabb höjning kan ha en annan, oförutsedd orsak nästa gång.
Citera
2015-11-07, 17:14
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Framtiden är ett oskrivet blad. En gång, för inte så länge sedan, så steg den svenska styrräntan till 500%. Inte något som någon hade förväntat sig, precis.

Givetvis kan allt hända.. Allt vi kan göra är att spekulera...
Och inget tyder på en räntechock.
Citera
2015-11-08, 09:17
Bannlyst
Citat:

Det där hör man hela tiden men jag tror inte nån vet vad det innebar. Jag vet det iaf inte.
Citera
2015-11-08, 09:43
Medlem
sucuks avatar
500% var kulminationen på dödandet av förra bostadsbubblan. Bostadsrättsägare blev hyresgäster i sina forna andelslägenheter och många gjorde riktiga förluster på bostäder, hade en arbetskamrat som betalade av det sista till banken så sent som i början av 2000-talet - nästan 10 år låg han och betalade lånet på en bostad han inte längre hade kvar.
Citera
2015-11-08, 09:54
Medlem
onnyts avatar
Jag köpte bostadsrätt 1991 och då vill jag minnas att räntan (Sparbanken/Swedbank) låg på 14,5%. Att räntorna skulle kunna hamna på den nivån igen skall jag låta vara osagt men det är ju inget som sker över en natt precis om det nu någonsin kommer hända. Dagens extremt låga räntenivå kommer givetvis inte att vara för evigt men vad den kommer hamna på i framtiden är endast kvalificerade gissningar.
Citera
2015-11-08, 14:39
Medlem
jag hoppas det ökar till 7-8 %. svenssons behöver känna av att det inte går o konsumera på lånade pengar..

jag köpte ett billigt hus och har nu ökat det till det dubbla, just nu kostar det 2100 :- + driftkostnad...

och det gör mig inget att betala 7-10 tusen i månadet i ränta, bara de som har sjukt stora lån får känna på elände
Citera
2015-11-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robin10
jag hoppas det ökar till 7-8 %. svenssons behöver känna av att det inte går o konsumera på lånade pengar..

jag köpte ett billigt hus och har nu ökat det till det dubbla, just nu kostar det 2100 :- + driftkostnad...

och det gör mig inget att betala 7-10 tusen i månadet i ränta, bara de som har sjukt stora lån får känna på elände

Hade blivit katastrof. Många skulle nog bli tvingade att sälja sina bostäder då många säkert tror att det kommer vara såhär lågt hela tiden.

Är i kvalet att köpa lght men man kanske ska vänta lite medans andra säger köp jämt.
Citera
2015-11-08, 16:05
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Hade blivit katastrof. Många skulle nog bli tvingade att sälja sina bostäder då många säkert tror att det kommer vara såhär lågt hela tiden.

Är i kvalet att köpa lght men man kanske ska vänta lite medans andra säger köp jämt.

Mycket tyder på att marknaden kommer dippa eller åtminstone stanna av något..
Men just nu ökar den fortfarande.. Amorteringskravet är osäkert och många har bundit upp sina bolåneräntor på 2,3.5 och t.o.m 10 år... Räntorna kommer även vara fortsatt låga en bra tid framöver..

En bostads(k)rasch som media talar om är inget som kommer att ske enligt min uppfattning.
Citera
2015-11-08, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Mycket tyder på att marknaden kommer dippa eller åtminstone stanna av något..
Men just nu ökar den fortfarande.. Amorteringskravet är osäkert och många har bundit upp sina bolåneräntor på 2,3.5 och t.o.m 10 år... Räntorna kommer även vara fortsatt låga en bra tid framöver..

En bostads(k)rasch som media talar om är inget som kommer att ske enligt min uppfattning.

Okej! Men gör man alltid en vinst på bostäder. Känns som många går plus 300.000 upp mot miljonen är det så lätt verkligen med dagens priser. Eller hur länge ska man bo för att göra vinst. Gör väldigt mycket pengar nu på börsen men borde väl köpa en lght snart men kontantinsatsen på ca 500.000 har jag hellre i mina aktier...
Citera
2015-11-08, 17:21
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Okej! Men gör man alltid en vinst på bostäder. Känns som många går plus 300.000 upp mot miljonen är det så lätt verkligen med dagens priser. Eller hur länge ska man bo för att göra vinst. Gör väldigt mycket pengar nu på börsen men borde väl köpa en lght snart men kontantinsatsen på ca 500.000 har jag hellre i mina aktier...

Om jag inte missminner mig så ökade marknaden med 12% under 2014.
Om det skulle fortsätta i den takten så skulle du ha en 100% värdeökning på mindre än 10 år.
Alltså har lägenheten dubblerats i värde.

Däremot så är det mycket som tyder på att den stora värdeökningen vi sett inte kommer hålla i sig..

Mycket av den kortsiktiga uppgången vi såg i våras berodde mycket på amorteringskravet som skulle ha kommit innan Kammarrätten uttalade sig och det inte blev av... Många ville köpa bostad innan kravet kom och därav ökade marknaden 5% bara under ett par månader.. (Framförallt i GBG)

Om du ska köpa lägenhet nu kan bara du själv bestämma över.. Personligen hade jag inte gjort det.
Sett långsiktigt (10-15 år eller mer) så kommer du ha tjänat pengar på bostaden... Men risken finns att du förlorar pengar kortsiktigt.. Och med den risken som finns att placera pengar i boendemarknaden just nu så hade jag personligen hellre placerat mina pengar på annat håll.

För att ta ett exempel så köpte jag en 1rok bostad i Göteborg i mitten av 2013...
Tanken var aldrig att bo i den, utan jag hyrde ut den till en hyresgäst som kontaktade mig via en facebookannons jag lade ut.

2013 Juli gav jag 1,2mjkr för lägenheten
2015 September sålde jag lägenheten för 2 125 000:-

Alltså har jag gjort en vinst på 925.000:- (Före reavinstskatt & mäklararvode) på den korta tiden..
Men det är mycket svårt eller nästan omöjligt att göra en sådan affär dom närmsta åren skulle jag vilja påstå.
Senast redigerad av Parkour 2015-11-08 kl. 17:24.
Citera
2015-11-08, 17:35
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Givetvis kan allt hända.. Allt vi kan göra är att spekulera...
Och inget tyder på en räntechock.

En omfattande white flight, kan skriva om spelplanen. T ex.

Citat:
Ursprungligen postat av anpejada
Det där hör man hela tiden men jag tror inte nån vet vad det innebar. Jag vet det iaf inte.

Vad är det du hör hela tiden, och inte vet vad det innebar? Om det är att det var 500% ränta, så slog det igenom på (rörliga) lån, men alltså inte på sparräntorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in