• 1
  • 2
2015-11-05, 18:51
Bannlyst
För ett tag sedan så var det ju nån galning som högg ner elever i någon skola. Jag bryr mig inte om sådant så mycket, men jag la en speciell sak på minnet som en av eleverna på skolan sa om gärningsmannen, och det var: "Han kunde inte hålla ögonkontakt"

Jag har alltid haft svårt att hålla ögonkontakt, jag kan inte hålla ögonkontakt med någon förutom när jag verkligen måste (t.ex. möte med psykolog, läkare, socialvården). Är detta vanligt? Jag har försökt med "tricket" att titta på personens näsa istället men det går verkligen inte :s

Och givetvis har jag inga tankar på att skada någon eller mig själv. Jag tycker att jag är frisk, men jag kan inte behålla ögonkontakt, och det är väl allt.
Citera
2015-11-05, 18:54
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Psykopat för att du har svårt att hålla ögonkontakt?

Anton Lundin Petterson var erkänt en blyg person, vilket du också verkar vara. Inget fel med det.
Citera
2015-11-05, 18:57
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Visst, du har inte skadat någon ännu. Men vad händer när du missat 50 blickar? 500? 600? Du blir givetvis mycket charmig och manipulativ. Och vem skadas då? Jo, alla andra.
Citera
2015-11-06, 02:30
Medlem
Vad har psykopati med gärningsmannen i fallet att göra?
Citera
2015-11-06, 02:34
Medlem
Låter mer som du har autism/aspergers. Folk med det brukar vara emsamvargar och ha det svårt socialt. Många om inte alla av dom som sköt folk på skolar hade det.
Citera
2015-11-06, 02:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blib1
Låter mer som du har autism/aspergers. Folk med det brukar vara emsamvargar och ha det svårt socialt. Många om inte alla av dom som sköt folk på skolar hade det.
Jag har då varken planer att panga skola eller gått såpass lågt.
Jag har AS med mobbning under hela skoltiden.

Nämner detta för att folk inte ska få fördomar, känns viktigt för mig att påpeka det.
Citera
2015-11-06, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sakrasonto
Jag har då varken planer att panga skola eller gått såpass lågt.
Jag har AS med mobbning under hela skoltiden.

Nämner detta för att folk inte ska få fördomar, känns viktigt för mig att påpeka det.

Du är ingen psykopat, för Anton Lundin Pettersson var med största sannolikhet ingen han heller. Så du kan vara lugn.
Citera
2015-11-06, 03:55
Bannlyst
Även jag har svårigheter med ögonkontakt under längre tid ibland och jag är ingen psykopat. Psykopater är ju ganska orädda av sig så de har inga svårigheter alls med ögonkontakt tror jag.
Citera
2015-11-06, 04:32
Medlem
purpurites avatar
Även jag med invandrarbakgrund (minus det främlingsfientliga, intresset för videospel, våldet, ilskan, hatet, könet) har kunnat känna igen mig i Anton. Vilket gett en blandade känslor, känner inget hat.

Har sedan skoltiden varit en tystlåten och privat person, som yngre kände mig annorlunda. Precis den som andra skulle kunna beskriva som "svår att lära känna". En del av hans musiksmak, har även jag.

Jag kan hålla ögonkontakt men blir ibland för självmedveten i sociala situationer, kan känna mig osäker.

Skillnaden mellan A. och många andra som han, ligger förmodligen i att han måste ha varit helt död (avtrubbad).

Många tystlåtna osv. som A. blir inte mördare eller använder våld, även om vi må uppleva oss själva som "annorlunda".
Citera
2015-11-06, 04:45
Medlem
Nu frågar han om han är psychopat. Vi kan alla hålla med om att han inte har det. Jag kanske också har aspergers.. Många som sitter framf"or datorn hela dagarna brukar ha det.
Citera
2015-11-06, 13:34
Bannlyst
Jag lider utav schizoid personlighetsstörning, kan det vara förklaringen? Går det att träna på? Jag försöker ju givetvis genom att försöka hålla ögonkontakt men det tar emot för mycket så på så vis kan jag inte träna.
Citera
2015-11-06, 15:54
Medlem
Brum8s avatar
Att man inte vågar ta längre ögonkontakt med folk beror väll på självförtroende/självkänsla?

Hadde iallafall själv svårt att titta folk i ögonen förut, men sen träffa jag en tjej och det blev bättre på den fronten fick höra att det berodde på självförtroende/självkänsla
Senast redigerad av Brum8 2015-11-06 kl. 16:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in