• 1
  • 2
2015-11-06, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baseboll
Jag lider utav schizoid personlighetsstörning, kan det vara förklaringen? Går det att träna på? Jag försöker ju givetvis genom att försöka hålla ögonkontakt men det tar emot för mycket så på så vis kan jag inte träna.

Jag tror att din diagnos har en hel del med din oförmåga att hålla ögonkontakt att göra med tanke på att schizoid personlighetsstörning kännetecknas av brist på intresse för sociala relationer och dylikt. Även "ensamvargsbeteende" vilket i sig kan innebära en känsla av utanförskap.

Att inte titta någon i ögonen kan även bero på dålig självkänsla men även på att man har svårt för att lita på andra människor. Att titta någon i ögonen kan upplevas som obehagligt om man har svårt för att relatera till individen man ska titta i ögonen.

Tror verkligen inte att du är psykopat så det behöver du inte bekymra dig över. Hade du varit psykopat hade du inte behövt ställa frågan då hade den inte intresserat dig.
Citera
2015-11-12, 01:20
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blib1
Låter mer som du har autism/aspergers. Folk med det brukar vara emsamvargar och ha det svårt socialt. Många om inte alla av dom som sköt folk på skolar hade det.

Uh nä, colombine skjutarna var inte det t ex. Eric Harris var psykopatisk.
Citera
2015-11-12, 18:08
Medlem
Dareioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stayalivee
Jag tror att din diagnos har en hel del med din oförmåga att hålla ögonkontakt att göra med tanke på att schizoid personlighetsstörning kännetecknas av brist på intresse för sociala relationer och dylikt. Även "ensamvargsbeteende" vilket i sig kan innebära en känsla av utanförskap.

Att inte titta någon i ögonen kan även bero på dålig självkänsla men även på att man har svårt för att lita på andra människor. Att titta någon i ögonen kan upplevas som obehagligt om man har svårt för att relatera till individen man ska titta i ögonen.

Tror verkligen inte att du är psykopat så det behöver du inte bekymra dig över. Hade du varit psykopat hade du inte behövt ställa frågan då hade den inte intresserat dig.

Varför inte?
Citera
2015-11-12, 18:22
Medlem
Har också väldigt svårt att hålla ögonkontakt, har dock börjat öva på det så smått. Tror (och hoppas) inte att jag är någon psykopat för det, men vem vet? Det lär vara mer än bara svårigheter med ögonkontakt som gör en till psykopat.
Citera
2015-11-13, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sakrasonto
Jag har då varken planer att panga skola eller gått såpass lågt.
Jag har AS med mobbning under hela skoltiden.

Nämner detta för att folk inte ska få fördomar, känns viktigt för mig att påpeka det.

Många som begår den här typen av brott har just en sådan diagnos. Därmed inte sagt att alla med diagnosen kommer göra fruktansvärda dåd. Tvärt om, många med AS är väldigt fredliga.

Om jag vore du så skulle jag öva mig på att se folk i ögonen, du behöver ju inte stå och glo, men träna på att titta upp oftare och möta ögonen.

Psykopat lär du inte vara, de är väl mer motsatsen till en AS. Ruggig personlighet, det här med psykopater.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in