• 1
  • 2
2015-11-04, 20:45
Bannlyst
Jag och min kompis blev dömda för 1 år sen. Vi fick ca 20 tusen kronor var i skuld . Och bådas ligger nu på kronofogden. Igentligen var det jag som gjorde allt skit. Inte min kompis, är det möjligt att ringa kronofogden eller tingsrätten och ta över hans skuld? Eller begära ny rättegång ?
Citera
2015-11-04, 20:50
Medlem
Emptydeepwithins avatar
Ring på du men du kommer knappast få gehör. Inget domstolsärende utan det ligger på fogdens bord, sedan om du vill ta över skulden så går det väl bra om du var solvent nog att betala skulden vilket du inte är då det ligger hos fogden. Du kan nog fetglömma att KFM går med på det. Begära ny rättegång kan du också glömma.

Du får betala hans skuld istället för att "ta över" den.
Citera
2015-11-04, 21:14
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Så ni är två personer som inte lyckats krama fram 20k var på ett helt år?

Ring din vän och säg att du ska ta tag i ditt liv och betala hans del av skulden. Sen gör du allt för att skrapa ihop pengarna. Hans skuld betalar du först, då det är du som satt honom i den här situationen.
Citera
2015-11-04, 21:16
Medlem
Om ni båda blev dömda och dessutom det utdömts ett skadestånd som skall betalas så skall det givetvis följas. Om någon av er haft avvikande uppfattning förutsätts det att domen överklagats, inget i ts text indikerar att så varit fallet. Vad jag kan utläsa har ni fått skadeståndsansvaret begränsat till 20000 per person, annars många gånger vanligt att två som utfört något som resulterat i skadeståndsskyldighet dömts att betala en viss summa solidariskt.
Citera
2015-11-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kentaklumpfot
Så ni är två personer som inte lyckats krama fram 20k var på ett helt år?

Ring din vän och säg att du ska ta tag i ditt liv och betala hans del av skulden. Sen gör du allt för att skrapa ihop pengarna. Hans skuld betalar du först, då det är du som satt honom i den här situationen.

Då nu båda skulderna ligger på kronofogdens bord är det tveksamt om det går att prioritera en av dem.
Citera
2015-11-04, 22:19
Bannlyst
Okej en annan fråga som jag inte riktigt har fattat mig på.

Vi säger att jag fick min sista anmärkning för 6 månader sedan. Jag har en total skuld på kronofogden på 150.000 kronor. Jag betalar alla inkassobolag och allting så jag har bara kronofogden kvar. Och jag betalar av kronofogden på 2 år. Är jag då helt skuldfri 6 månader efter det? Det vill säga att jag inte får nya anmärkningar. För då var det 3 år sedan jag fick en betalningsanmärkning och jag har inga skulder på kronofogden?

Eller är det efter skulden på kronofogden är betalad och 3 år efter det?
Citera
2015-11-04, 22:44
Medlem
JussiBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Eller är det efter skulden på kronofogden är betalad och 3 år efter det?

Så är det.
Citera
2015-11-04, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JussiB
Så är det.

Säker på det? Kronofogden ger aldrig betalningsanmärkningar. Och det är sånt banker och hyresvärdar kollar.
Citera
2015-11-05, 00:02
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Säker på det? Kronofogden ger aldrig betalningsanmärkningar. Och det är sånt banker och hyresvärdar kollar.
a.

Med andra ord så får dom spara senaste utdraget du är med hos kronofogden 3år och om jag fattar de rätt så har dom dagsfärska uppgifter eller möjligen att dom bara hämtar in dagsfärska uppgifter av dom som är kontrollerade... .
Citera
2015-11-05, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Då nu båda skulderna ligger på kronofogdens bord är det tveksamt om det går att prioritera en av dem.

Tror fan att det går han betalar av sin väns skuld inte sin egen då har han gjort rätt för sig.
Citera
2015-11-05, 11:11
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Är det olika skulder på 20k var eller en solidarisk skuld på 40k? Om det sistnämnda så kan ni fetglömma det. Oavsett är det bara att ge din kompis 20k så är det klart och betalt för fogden är inte så intresserad av att en person som inte tänker betala för sig tar på sig andras skulder.
Citera
2015-11-05, 14:07
Medlem
Puffes avatar
Tycker inte det stämmer det här.

Ni blev dömda för ett år sedan och först nu skulle det betalas?

Vad jag vet brukar man bara få ungefär en vecka på sig efter domen har fallit.
Även om domen överklagas!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in