Citat:
Ursprungligen postat av
starksmurfen
Ang Maersk trippel E och MSC nya så stämmer inte det att dom måste vändas pga kranarna inte når.
Sedan drygt 10 tbx har APMT (fd göteborgshamn) kunnat köra dom med 3 kranar, 2 till är snart i drift.
På tankbåtssidan spelar bogserbåtarna en avgörande roll.
Större tankfartyg som kommer tomma har inte så stor nytta av bogpropeller, finns ej stern thruster på dom heller, är det riktigt illa har dom en "fixed propeller" och vanligt roder.
Drar du med 50 ton i fören på ett fartyg spelar det STOR roll, men sällan behöver dom dra så mkt..
Visst gör det nytta, absolut, och behövs, men folk tror ofta att tugarna kör båten till kaj vilket inte stämmer. På de fartyg jag har varit har tugarna oftast bara varit standby. Dock en annan sak om det blåser, speciellt för så här stora containerfartyg och tankers på lätten.
Okej, visste inte att det var så med kranarna. När jag har mönstrat på i Skandiahamnen sa vakten där att de svängde den, det jag baserade det på.
Citat:
Kanske ute på tunn is men tror det bara är större oljetankers som har propeller med roder, mindre oljetankers speciellt dom som går i älvar o kanaler torde ha mer utrustning för fin navigering.
Nej, alla fartyg som inte har podar har roder. Ingen skillnad på fartyg som går i "älvar o kanaler" eller de som går oceanfart. Ibland andra typer av roder, men inte mer än så.