• 1
  • 2
2015-11-03, 23:18
Medlem
http://www.di.se/artiklar/2015/11/3/...tyg-i-sverige/

Som länken anger kommer världens största fartyg ankra (eller vad de nu gör) i Göteborg strax före jul. Fartyget i fråga är 396 meter långt och rymmer containrar som staplade uppå varandra skulle bilda ett fem mil högt torn. Är det någon här som har erfarenhet av att manövrera eller jobba på ett sådant här fartyg?

Hur gör man när man går i hamn med en sådan best till farkost? Finns det instrument som löser det på egen hand eller måste kaptenen på skeppet stå och ratta in det?

Ute på havet, hur många kilometer (eller annan längdenhet, typ sjömil) krävs om man måste vända?

Finns det någon maxgräns, eller skulle man kunna bygga ännu större fartyg? Vad skulle vara problemen med större fartyg?

Fyll på...

//En som fascineras av storleken på denna båt. Min egen är blott tre meter (eller annan längdenhet, typ fot).
Citera
2015-11-03, 23:24
Medlem
Sådana bestar brukar väl bogserbåtar ta hand om när de ska lägga till?
Citera
2015-11-03, 23:27
Medlem
kollade på landgangen.se om de skrivit något, i övrigt borde du nog få svar på dina övriga frågor där också

deras trådstart var fattigare än din där, men den tråden kanske växer lite.

gissningsvis så borde MSC Maya gå till kaj för att lasta/lossa, väldigt jobbigt att ha containerlossning till ankars.
Citera
2015-11-03, 23:52
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Sådana bestar brukar väl bogserbåtar ta hand om när de ska lägga till?
Mycket riktigt. Finns ett klipp på youtube.
Citera
2015-11-04, 00:10
Medlem
studentrolands avatar
Mäktig båt...och enligt DI är det den första av 20 st. lika stora containerfartyg som det schweitziska rederiet MSC beställt...
Citera
2015-11-04, 00:54
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carti

Som länken anger kommer världens största fartyg ankra (eller vad de nu gör) i Göteborg strax före jul. Fartyget i fråga är 396 meter långt och rymmer containrar som staplade uppå varandra skulle bilda ett fem mil högt torn. Är det någon här som har erfarenhet av att manövrera eller jobba på ett sådant här fartyg?

Hur gör man när man går i hamn med en sådan best till farkost? Finns det instrument som löser det på egen hand eller måste kaptenen på skeppet stå och ratta in det?

Ute på havet, hur många kilometer (eller annan längdenhet, typ sjömil) krävs om man måste vända?

Finns det någon maxgräns, eller skulle man kunna bygga ännu större fartyg? Vad skulle vara problemen med större fartyg?

Fyll på...

//En som fascineras av storleken på denna båt. Min egen är blott tre meter (eller annan längdenhet, typ fot).

Som redan nämnts så är det med hjälp av ett flertal bogserbåtar som ett sånt monster till fartyg tar sig till kaj, naturligtvis också med hjälp av sin bog/-akterpropellrar.

Tror det var en av Maersks största containerfartyg jag såg en dokumentär om och om jag minns rätt så krävdes det en stoppsträcka på närmare 10 km från marschhastighet till stilla i vattnet.

Jag är ingen ingenjör men jag kan tänka mig att desto längre ett fartyg är ju mindre vridstyvt blir det och risken för att det "kollapsar" (eller på ren svenska: bryts av på mitten) pga längden i stora vågor. Vill man motverka det problemet genom att förstärka de bärande strukturerna lär fartyget bli alldeles för tungt,
Citera
2015-11-04, 00:55
Medlem
Bogserbåtar kommer att assistera. Sedan kommer Kaptenen även att lämna ifrån sig ansvaret till en lokal Lots vid både ankomst och avgång.

Angående att vända en sådan bjässe så får du räkna med att det tar ca. 40 minuter att stanna och göra 180 grader i ett normalläge. +/- 10 minuter lite beroende på vilken hastighet man håller. I en nödsituation kan man ju bl.a. nöd-ankra och svänga runt mycket snabbare än så.

Problemen med att bygga större fartyg handlar framförallt om strukturell integritet midskepps. Ett fartyg som är långt får en ojämnt fördelad belastning, samt att det uppstår extrempunkter pga sjögång. Tekniken går framåt hela tiden. Man har ju planerat "Freedom ship" som är tänkt att bli 1,5km lång och 250m bred. Man får nog lösa en hel del frågetecken kring de tekniska möjligheterna innan den börjar byggas, om den nu någonsin kommer att bli verklighet: http://freedomship.com/
Senast redigerad av DJ-Emerald 2015-11-04 kl. 01:04.
Citera
2015-11-04, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carti

Fyll på...

Ska försöka svara så bra jag kan om jag har fel får gärna nån rätta mig.

Oftas när det är fartyg av dessa typ så kommer en lots ombord en bit före fartyget kommer iland som styr till kaj av bland annat av lots, rorsman, kapten, styrman , autopilot körs oftas bara ute till havs, till hjälp har dom också bogserbåtar om det behövs.

Ja ingenting är omöjligt men säkert finns det begränsningar så som t:ex hamnar, bred och djup på kanaler, slusar osv. Har funnits till och med större fartyg största som har existerat är Knock Nevis på hela 458 meter.
Citera
2015-11-04, 03:34
Medlem
Är containerkranförare i Göteborg och kommer förmodligen få fin utsikt över skutan. Inte första gången rekordfartyg anlöper, har hunnit med några stycken nu. Från E till EEE så att säga.
Citera
2015-11-04, 09:32
Medlem
Om du tycker 396 m är stort. Kolla in Knock Bevis. Iofs en tanker o skrotad. Men vilken jäkla best.
Citera
2015-11-04, 09:33
Medlem
Sorry. Knock Nevis ska de va.
Citera
2015-11-04, 09:36
Medlem
Bogserbåtar alltså... Jag antar att dessa i sig behöver vara rätt så kraftiga om man ska hålla styr på nästan fyra hundra meter. Någon som vet hur många som brukar användas? Har man dem både framför och bakom fartyget?

Och vad är grejen med en lots? Är det som på den gamla goda tiden att man vill ha någon som känner till kobbar och skär? Idag finns det väl annars mätinstrument som på millimetern kan peka ut varenda sill som simmar i närheten av skeppet?

Måste åka och kolla någon gång när ett sådant där containerfartyg lägger till. Synd man bor i inlandet.

För övrigt låter Freedom Ship helt sjukt, men jag får lite Mars One-vibbar, alltså ett projekt som troligen aldrig blir av (i närtid).

Edit: Ska googla Knock Devis med en gång
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in