Citat:
Ursprungligen postat av
carti
Bogserbåtar alltså... Jag antar att dessa i sig behöver vara rätt så kraftiga om man ska hålla styr på nästan fyra hundra meter. Någon som vet hur många som brukar användas? Har man dem både framför och bakom fartyget?
Och vad är grejen med en lots? Är det som på den gamla goda tiden att man vill ha någon som känner till kobbar och skär? Idag finns det väl annars mätinstrument som på millimetern kan peka ut varenda sill som simmar i närheten av skeppet?
Måste åka och kolla någon gång när ett sådant där containerfartyg lägger till. Synd man bor i inlandet.
För övrigt låter Freedom Ship helt sjukt, men jag får lite Mars One-vibbar, alltså ett projekt som troligen aldrig blir av (i närtid).
Edit: Ska googla Knock Devis med en gång
Mjo, bogserbåtar har rent djävulsk maskinstyrka i förhållande till sin storlek, och därtill väldigt god manöverbarhet. CPP-aggregat, thrustrar, etc är också stora, vilket möjliggör att rikta om krafterna så som krävs på nolltid.
Jo, visst finns det fina instrument idag, men man ska nog inte underskatta värdet av en erfaren lots. Det finns väldigt många parametrar man vill förutse, det kan mycket väl vara för sent när du kan mäta dig till det.
I övrigt är en rätt avsevärd skillnad mellan Knock Nevis och maerskarna som diskuteras i den här tråden att den förstnämnda aldrig gick till kaj när den var i trafik. Den lastades och lossades vid bojar. De gånger den ens kom nära land var den på lätten och skulle på varv, etc, man ska nog alltså inte hänga upp sig för mycket på djupgåendesiffror. Utan att vara nautiker tror jag det är en minst lika stor bedrift att ta in en fullastad containerbåt i den diskuterade storleksklassen