2015-11-08, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Har du något exempel på det?

Varför skulle det behövas något exempel på det?

Är det inte självklart att en tillverkare som gör flera olika produkter som ska kunna funka med varandra, samtidigt ser till att de är bättre anpassade för varandra än vad konkurrenternas motsvarighet är?

Du kan ju t ex kika på datorsidan, där det är en ökad risk för div. konflikter eller problem, om man blandar komponenter från alla möjliga tillverkare. Men blir mindre risk om man väljer komponenter från samma tillverkare.
Citera
2015-11-08, 22:49
Medlem
DEVGRUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sivsol
Har precis köpt Apple TV 4 och kopplat den till min TV, en LG från typ 2012 (har inget annat högtalarsystem just nu pga flytt). Får dock inget ljud men bara bild. Kopplad med HDMI från Apple TV till tvn. Vad kan det bero på? Ska inte ljudet gå via HDMI? Hur löser jag det?
Tacksam för all hjälp!

Jo ljudet går via HDMI. Kolla i ATV inställningar ljud, kan vara 16 eller 32 bitars som spökar.
Citera
2015-11-09, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEVGRU
Jo ljudet går via HDMI. Kolla i ATV inställningar ljud, kan vara 16 eller 32 bitars som spökar.

Har testat både auto och 16 bitars, funkar ändå inte...
Citera
2015-11-09, 06:44
Moderator
Rassas avatar
Felpost
Citera
2015-11-09, 06:45
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Håll ner Alt-tangenten och klicka på volym-symbolen i menyraden och välj AppleTV som ljudutgång.
Citera
2015-11-09, 07:09
Medlem
Citat:

Testa att gå in på ikonen ”movies iTunes” och klicka på en film, klicka sedan på ”Förhandsvisa”

Får du inget ljud nu heller?

Har du kollat vad som händer om du testar en annan HDMI-ingång på din TV?
Har du kollat om det kan finnas någon inställning på din TV för hur den tar emot ljud via HDMI?
Citera
2015-11-09, 07:28
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Apple har sett till att deras produkter är mest kompatibla till de i de egna leden...

Tvärt om, tror att andra tillverkare inte klarar av att hålla rätt specifikationer och använder billiga komponenter.
Citera
2015-11-09, 10:47
Medlem
KeyserRobins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Kolla ditt nätverk. Bytte ut en Linksys, trådad router, mot en Airport Extreme gen 5 (2011) och fick en markant skillnad i hastighet mot en ATV2.

Jag kanske ska förtydliga mig. problemet är inte att hela bilden laggar, flytet i bilden är bra, bättre än på PS4. Dock upplevs problem när man tittar på exempelvis fotboll och bollen snabbt flyttas över skärmen. Bollens rörelse är mycket flimrig, laggig och otydlig men bilden i övrigt är inte ryckig. Detta är väl att förvänta när bilden skalas upp från 24fps, som viaplay sänder i, till 50/60fps? Liksom känslan av ett bättre flyt i bilden när ingen rör sig snabbt i sidled. Hoppas detta gör det tydligare vad jag menar.
Tror ni förövrigt att det är möjligt att Apple släpper en uppdatering som gör det möjligt att visa 24fps i framtiden? Detta upplever jag som ett stort bekymmer då jag hade tänkt titta mycket på sport på min Apple TV4.
Citera
2015-11-09, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Tvärt om, tror att andra tillverkare inte klarar av att hålla rätt specifikationer och använder billiga komponenter.

Apple har historiskt sett skitit i att följa standarder, när första iphonen kom så konstaterade ju bla Ericsson att det inte var ett enda rätt enligt GSM standarden. Samma visa med 3GS, inte många rätt där heller enligt wcdma standard, man fick lägga till specialpatchar i mobilväxlarna för att luren skulle fungera i nätet öht! Vad gäller wifi så floodar appleprylar nätverken totalt med sitt Bonjour-skit! Som ju är Apples egenpåhittade upnp junk! För övrigt suger upnp och liknande fett!
Vilka andra tillverkare är det menar du som inte följer itu mfl specar?
Citera
2015-11-09, 20:46
Medlem
Citat:
Apple har historiskt sett skitit i att följa standarder, när första iphonen kom så konstaterade ju bla Ericsson att det inte var ett enda rätt enligt GSM standarden. Samma visa med 3GS, inte många rätt där heller enligt wcdma standard, man fick lägga till specialpatchar i mobilväxlarna för att luren skulle fungera i nätet öht! Vad gäller wifi så floodar appleprylar nätverken totalt med sitt Bonjour-skit! Som ju är Apples egenpåhittade upnp junk! För övrigt suger upnp och liknande fett!
Vilka andra tillverkare är det menar du som inte följer itu mfl specar?

Ja visst har Apple i flera fall vågat gå sin egen väg, och fått rejält med skit för det. Å andra sidan har Apple val av väg blivit kraftigt påverkande för marknaden och utvecklingen i flera fall, saker som Apple utvecklat helt eller delvis själva.

Ett exempel kan ju vara USB-C som Apple varit starkt bidragande till.

Sen händer det ju att folk felaktigt påstår att Apple vägrar följa standarder, t ex när det påstås att Apple vägrar att följa standarden med micro-USB i lurarna. Detta är alltså ett helt felaktigt påstående då det för det första handlade om en frivillig överenskommelse mellan flera ledande tillverkare, och att Apple faktisk redan följde den överenskommelsen sedan dag ett...
Citera
2015-11-11, 22:23
Medlem
sashafierceyonces avatar
Är det någon mer som inte kan använda Remote-appen från mobilen till nya apple TVn? Jag hittar min gamla där men inte nya. Samma sak när jag kör appen från paddan.

Jag har aktiverat hemmadelning med samma ituneskonto som på dom andra enheterna. Dom är anslutna till samma nätverk. Jag har testat att starta om apple tvn. Även min telefon har jag startat om. Vad är felet?
Citera
2015-11-11, 22:34
Medlem
KitabAlAzifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sashafierceyonce
Är det någon mer som inte kan använda Remote-appen från mobilen till nya apple TVn? Jag hittar min gamla där men inte nya. Samma sak när jag kör appen från paddan.

Jag har aktiverat hemmadelning med samma ituneskonto som på dom andra enheterna. Dom är anslutna till samma nätverk. Jag har testat att starta om apple tvn. Även min telefon har jag startat om. Vad är felet?

Felet är att den inte stödjer nya Apple TVn och den ser inte ut att göra det i framtiden heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in