2015-11-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omjagvarenturk
Du behöver stänga ner Appar manuellt via dubbeltryck på hemknappen. Annars hade den funktionen inte funnits.

/turk

Nej, totalt fel, läs på och lär dig hur det funkar...

Bara för att appar finns i app swithern betyder inte att alla är aktiva, och iOS sköter själv om att stänga ner de som inte behöver vara aktiva
Citera
2015-11-07, 22:56
Medlem
omjagvarenturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, totalt fel, läs på och lär dig hur det funkar...

Bara för att appar finns i app swithern betyder inte att alla är aktiva, och iOS sköter själv om att stänga ner de som inte behöver vara aktiva

Vet mycket väl vad jag talar om.

Alla applikationer du startat läggs och finns i det minnet. Detta för att man snabbare ska få tillgång till en applikation eller tvångsavsluta den. Om något strular eller laggar kan det bero på att man har för mycket applikationer aktivt, i minnet.

/turk
Citera
2015-11-08, 05:34
Medlem
Herkulesbigs avatar
Jag har en Dune prime 3.0 som mediaspelare under många år. Den har klarat av läsa mina BD kopior utan några problem, även med HDljudet (DTS-MA och DD True HD) har spelats upp utan några problem.

Eftersom jag är boende till en viss del utomlands, så vill jag ej asa med en massa köpfilmer fodraler. Utan jag bruka dem lägga på en extern HD. För play upp när jag är utomlands.

Nu har jag tittat närmare på ATV 4, är lite sugen på den. Den är mycket mindre än min Dune, samt det går ej köpa DUNE här i detta land jag befinner mig. Så jag söker ersättare till den.

Så min fråga hur är det med spela upp tyngre filer som typ BD iso?? Den verka inte stödda ISO, eller ?
Men tycks stöda andra vanliga video format. HD DTS-MA och DD True HD är inte viktigt eftersom jag har inte så många högtalare inkopplat här.

Går den använda som mediaspelare huvud taget?? Då menar jag nerladdade filer, verka delade meningar om det. Någon nämnde plex, vilket ska undersökas bättre. Men jag lika klok detta med tekniska saker inom trådlöst o inställningar tar tid.

Idag lägger jag min skivor som BD iso eller laddar ner filer på datorn, lägger dem sedan på extern HD. Den kopplar jag till min Dune, för sedan via receiver spelar upp filerna.

Jag har blivit bortskrämd med min gamle DUNE mest för den underbara bildmässigt spelade upp filerna. Vilket jag tro de flesta mediaspelare gör idag.
Hur gör ni när ni ska fixa er filer ?? Vill ej hålla på böka med sladdar eller mera.. jag är lika klok med detta med trådlös inställningar. får inte det till att funka.
Citera
2015-11-08, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omjagvarenturk
Vet mycket väl vad jag talar om.

Alla applikationer du startat läggs och finns i det minnet. Detta för att man snabbare ska få tillgång till en applikation eller tvångsavsluta den. Om något strular eller laggar kan det bero på att man har för mycket applikationer aktivt, i minnet.

/turk

Problemet är att de flesta verkar tro att apparna som man ser i App Switchern (efter dubbelklick på Home) är aktiva och drar resurser, men det är fel.

De allra flesta apparna är inaktiva, och drar då inte inga resurser, och det är då samma sak att klicka på ikonen där som på hemskärmen för att starta samma app igen.

Vissa appar har tillåtelse att fortsätta att köra vissa saker en kort stund efter att man stängt appen, men försätts sen i vila och drar då inga resurser.

Man kan dessutom i inställningarna (iOS för de mobila enheterna) själv ställa in vilka appar som ska kunna göra bakgrundsuppdateringar fast de är nedstängda, och vilka som inte ska få göra det.

Därför är det generellt sett helt onödigt att sitta och manuellt stänga ner appar som man ser i App Switchern, för de allra flesta är redan nedstängda automatiskt av operativet och drar då inga resurser. Ändå är det ofta man ser folk på forum som säger att man ska stänga ner appar där i tid o otid.

Ett citat från Apple Support...

Citat:
Använda Bakgrundsuppdatering

När du byter till en annan app fortsätter vissa appar att köras under en kort tidsperiod innan de försätts i nedstängt tillstånd. Appar som är i nedstängt tillstånd används inte aktivt och de är heller inte öppna eller tar upp systemresurser. Med Bakgrundsuppdatering kan appar i nedstängt tillstånd leta efter uppdateringar och nytt innehåll.
Om du vill att nedstängda appar ska leta efter nytt innehåll går du till Inställningar > Allmänt > Bakgrundsuppdatering och aktiverar Bakgrundsuppdatering. Om du avslutar en app från appväxlaren kanske appen inte kan köras eller leta efter nytt innehåll förrän du öppnar appen igen.
Citera
2015-11-08, 10:55
Medlem
KeyserRobins avatar
Någon mer än jag som upplever enormt mycket lag/artifacts/judder när man kollar på sport i viaplayappen? Är detta pga skalningen till 50/60hz? Måste säga att bilden är mycket bättre när jag kollar på viaplayappen i mitt PS4 än ATV4.
Citera
2015-11-08, 18:38
Medlem
.Anonymouss avatar
Har Spotify en app?
Citera
2015-11-08, 18:49
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyserRobin
Någon mer än jag som upplever enormt mycket lag/artifacts/judder när man kollar på sport i viaplayappen? Är detta pga skalningen till 50/60hz? Måste säga att bilden är mycket bättre när jag kollar på viaplayappen i mitt PS4 än ATV4.

Kolla ditt nätverk. Bytte ut en Linksys, trådad router, mot en Airport Extreme gen 5 (2011) och fick en markant skillnad i hastighet mot en ATV2.
Citera
2015-11-08, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Kolla ditt nätverk. Bytte ut en Linksys, trådad router, mot en Airport Extreme gen 5 (2011) och fick en markant skillnad i hastighet mot en ATV2.

Apple har sett till att deras produkter är mest kompatibla till de i de egna leden...
Citera
2015-11-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Apple har sett till att deras produkter är mest kompatibla till de i de egna leden...

Ungefär så som generellt sett alla andra också gör...
Citera
2015-11-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ungefär så som generellt sett alla andra också gör...

Har du något exempel på det?
Citera
2015-11-08, 22:23
Medlem
Har precis köpt Apple TV 4 och kopplat den till min TV, en LG från typ 2012 (har inget annat högtalarsystem just nu pga flytt). Får dock inget ljud men bara bild. Kopplad med HDMI från Apple TV till tvn. Vad kan det bero på? Ska inte ljudet gå via HDMI? Hur löser jag det?
Tacksam för all hjälp!
Citera
2015-11-08, 22:47
Medlem
M-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sivsol
Har precis köpt Apple TV 4 och kopplat den till min TV, en LG från typ 2012 (har inget annat högtalarsystem just nu pga flytt). Får dock inget ljud men bara bild. Kopplad med HDMI från Apple TV till tvn. Vad kan det bero på? Ska inte ljudet gå via HDMI? Hur löser jag det?
Tacksam för all hjälp!
Vet inte men har du testat höja ljudet på tvn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in