2015-11-06, 05:33
Medlem
Denosynliges avatar
Min frsta hund vgrade ocks gra ute i brjan fasten jag var bensker p att han behvde det. Frskte allt att han skulle kissa eller bajsa men han vgra. Men sen vid ca 6 mnaders lder var han i det stora hela rumsren. Min nuvarande tik blev rumsren efter 4 mnaders lder. S det kan ta lite olika tid men om man gr rtt frn frsta brjan s brukar det inte ta s brukar det inte bli s tidskrvande.

Man mste dessutom noga f bort kissdoften frn snt den kissar p! Stda upp olyckorna med "piss-off" eller vad det heter? Pissdoften mste bort annars tar dem fr vana att fortstta kissa p samma stlle fr att de knner igen sin pissdoft vilket gr att det knns tryggt att utrtta behov dr. Skulle TS vilja bajsa vid vgkanten? Skmt sido.

TS kan kpa en omplaceringshund som redan r rumsren om rumsrenhets proceduren avskrcker, alla valpar r inte likadana men alla valpar har vissa saker gemensamt och det r det man fr ta hnsyn till.

OM TS skaffar egen valp i framtiden och samma problem uppstr s skulle jag flja rdet att anvnda en billig liten drrmatta frn Rusta &B eller liknande och lta valpen kissa p den fr att sedan succsesivt flytta piss-mattan lngre och lngre ut frn bostaden och nrmare och nrmare till lmpligare stllen att utrtta behov p. Till slut kan TS kasta piss-mattan t helvete.
Citera
2015-11-06, 16:46
Medlem
populopiduss avatar
Min mopsis som numera r 1,5 r hade vi stora problem att f rumsren ocks, till skillnad frn andra hundar vi haft tidigare. Dock hade det nog med "individen" att gra snarare n rasen.
Citera
2015-11-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Min frsta hund vgrade ocks gra ute i brjan fasten jag var bensker p att han behvde det. Frskte allt att han skulle kissa eller bajsa men han vgra. Men sen vid ca 6 mnaders lder var han i det stora hela rumsren. Min nuvarande tik blev rumsren efter 4 mnaders lder. S det kan ta lite olika tid men om man gr rtt frn frsta brjan s brukar det inte ta s brukar det inte bli s tidskrvande.

Man mste dessutom noga f bort kissdoften frn snt den kissar p! Stda upp olyckorna med "piss-off" eller vad det heter? Pissdoften mste bort annars tar dem fr vana att fortstta kissa p samma stlle fr att de knner igen sin pissdoft vilket gr att det knns tryggt att utrtta behov dr. Skulle TS vilja bajsa vid vgkanten? Skmt sido.

TS kan kpa en omplaceringshund som redan r rumsren om rumsrenhets proceduren avskrcker, alla valpar r inte likadana men alla valpar har vissa saker gemensamt och det r det man fr ta hnsyn till.

OM TS skaffar egen valp i framtiden och samma problem uppstr s skulle jag flja rdet att anvnda en billig liten drrmatta frn Rusta &B eller liknande och lta valpen kissa p den fr att sedan succsesivt flytta piss-mattan lngre och lngre ut frn bostaden och nrmare och nrmare till lmpligare stllen att utrtta behov p. Till slut kan TS kasta piss-mattan t helvete.
Tack fr ett bra svar. Det hr med pissmatta/hundtoalet. Frstr inte riktigt hur det hjlper att flytta mattan lngre o lngre ut mot drren om man bor i lgenhet p 6e vningen?

Sen vet jag inte hur ltt det r att f tag i en rumsren valp som r mellan 6 mn och 1 r gammal. Vill ju inte ha en ldre hund n s.
Citera
2015-11-08, 17:48
Medlem
BorgeHs avatar
Det brukar vara svrare att f valparna rumsrena nr det r mrkt, regnar eller snar ute.

Vi brukar har dock ngra grundtricks:

1) Alltid ta ut dem efter mat. S snabbt som mjligt. Fr ter de mat trycks det snart ut...

2) Efter intensiv lek brukar de ocks stta sig ned och kissa. Ta ut dem efter leken i frebyggande syfte.

3) Nr du ser dem snurra runt och titta sig omkring, krka lite p ryggen. D kommer korven snart... Lyft upp valpen och spring ut.

4) Ta alltid ut valpen nr du kommer hem, innan du gr och lgger dig och nr du vaknar.

5) Sprra av din lgenhet med IKEA-barngrindar s att valpen bara kan vara i t.ex. kket och badrummet. Lt den inte springa fritt innan den r rumsren. Det brukar vara lttare att hitta skiten d och de skiter aldrig nra dr de sover. En del stter in valpar i hundburar fr att utnyttja detta, men jag tycker det r djurplgeri. Det r inte roligt sjlv nr det trycker p....

Skaffa dig skor som du snabbt kommer i nr du skall ut med valpen!
Citera
2015-11-08, 22:44
Medlem
Hundviskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Skaffade fr en tid sedan en mopsvalp p 8 veckor. Hade den i min go bara i ett ftal dagar eftersom en annan familjemedlem inte orkade med dess kiss och bajsande inomhus. Efter mat, lek och smn s gick jag alltid ut med valpen till en fin park hr utanfr. Men den vgrade kissa eller bajsa utomhus. Vid ett tillflle satt jag i tv timmar utomhus (vilket ju r lngre n rekommendation) och vntade p att den skulle gra det men icke. Och s fort vi kom in i trapphuset s stter den sig och bajsar inne!

Vi hade allts en hund som gjorde tvrtom. Hade vi mer otur n normalfallet? Fr visst borde ven valpar kunna kissa och bajsa utomhus? Hur kommer det sig att vran valp vntade tills vi kom in i en inomhusmilj? Hade den lrt sig det hos uppfdaren? I de ftal dagarna vi hade den s var det bara inomhus som gllde. Utomhus trodde man knappt att den behvde utrtta sina behov.

Nu r ju saken den att jag vill ha en valp igen men vill vara bttre frberedd. Men varfr vgrade den utomhus? Det sprang lite smtt och lekte och var ju knappast rdd och det fanns inga andra hundar i omrdet.
Ett ftal hundar blir rumsrena av sig sjlva. De flesta behver trnas. Vissa mer, andra mindre. Den bsta metoden r piska-morot. Nr hunden bajsar/kissar inomhus s markera fr hunden att det inte r ok genom att trycka ner dess huvud/nos mot bajset/kisset och banna hunden med hg och arg rst. Om hunden bajsar/kissar utomhus s belna med en godisbit och vnlig rst. Det r s enkelt men tlamod krvs.

Lycka till!
Citera
2015-11-09, 01:54
Medlem
Djitiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundviskaren
Ett ftal hundar blir rumsrena av sig sjlva. De flesta behver trnas. Vissa mer, andra mindre. Den bsta metoden r piska-morot. Nr hunden bajsar/kissar inomhus s markera fr hunden att det inte r ok genom att trycka ner dess huvud/nos mot bajset/kisset och banna hunden med hg och arg rst. Om hunden bajsar/kissar utomhus s belna med en godisbit och vnlig rst. Det r s enkelt men tlamod krvs.

Lycka till!

Jag antar att du skulle trycka ner en bebis i sin egna avfring fr att den inte frstr bttre?
Nej jag gillar inte att likna valpar med bebisar men i vissa fall mr man illa av att lsa hr. Valpen vet inte att garen inte vill ha kiss och bajs p golvet, de lr sig med tiden men att trycka ner sin valp i sitt eget kiss och bajs fr att du r s j'vla dlig p att ta ut hunden i tid r bara tragiskt.
Citera
2015-11-09, 06:28
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Skaffade fr en tid sedan en mopsvalp p 8 veckor. Hade den i min go bara i ett ftal dagar eftersom en annan familjemedlem inte orkade med dess kiss och bajsande inomhus. Efter mat, lek och smn s gick jag alltid ut med valpen till en fin park hr utanfr. Men den vgrade kissa eller bajsa utomhus. Vid ett tillflle satt jag i tv timmar utomhus (vilket ju r lngre n rekommendation) och vntade p att den skulle gra det men icke. Och s fort vi kom in i trapphuset s stter den sig och bajsar inne!

Vi hade allts en hund som gjorde tvrtom. Hade vi mer otur n normalfallet? Fr visst borde ven valpar kunna kissa och bajsa utomhus? Hur kommer det sig att vran valp vntade tills vi kom in i en inomhusmilj? Hade den lrt sig det hos uppfdaren? I de ftal dagarna vi hade den s var det bara inomhus som gllde. Utomhus trodde man knappt att den behvde utrtta sina behov.

Nu r ju saken den att jag vill ha en valp igen men vill vara bttre frberedd. Men varfr vgrade den utomhus? Det sprang lite smtt och lekte och var ju knappast rdd och det fanns inga andra hundar i omrdet.

Valpen mste knna sig trygg dr den ska gra sina behov. Parken var andra hundars revir och det kan ha avhllit valpen frn att lmna spr efter sig sjlv, till dess den kom i hemmilj och knde sig trygg. Nr valpen vill gra sina behov s ska man snabbt ut med den s att det hnder ute, gng p gng till den vnjer sig. Det blir frsts alldeles utanfr trapphuset. Tv timmar i en park lter direkt olmpligt d det r fr jobbigt fr en s liten valp. Med en tta veckors valp kan du heller inte frvnta dig ngon rumsrenhet alls. Den kan ha kissat ute och efter en kvart r det dags igen och det fr du hlla p med under en mycket lng tid.Krver mycket av dig som kpare. Hade du ingen diskussion med uppfdaren om hur du skulle agera?
Citera
2015-11-09, 06:30
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundviskaren

Lycka till!

Det dr var det mest okunniga uttalandet jag har lst p detta forum. Kryp tillbaka dit du kom ifrn r du snll.
Citera
2015-11-09, 06:33
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Nej, jag saknade inte kunskap p omrdet. Jag forskade mycket i det, frgade hundgare och uppfdare m.m. och knde mig frberedd. Sen att just den hr valpen vgrade att gra det utomhus r lite konstigt. De flesta 8-veckors valpar kan inte hlla sig och det r ett mysterium att den just hll sig utomhus. Det var inte s att vi bara satt och vntade p att de skulle ske, utan valpen sprang och lekte och hade fr sig men att utrtta sina behov fanns inte p kartan, frrn vi kom in inomhus. Tror knappast att alla valpar gr s hr.

Du hade en tta veckors valp i ngra dagar och ja, du saknade helt kunskap p omrdet. Alla valpar gr inte s dr, men det r inget konstigt med att den betedde sig s.
Citera
2015-11-09, 08:26
Medlem
Skaffa en robothund.

Sm hundar bajsar p fel stllen och hela tiden. Sm hundar orkar inte springa ute i flera timmar. Sm hundar... ska inte bo hos er.
Citera
2015-11-12, 08:33
Medlem
Denosynliges avatar
Jag visste inte att TS bodde p 6:e vningen, d blir det svrt med pissmatta! Det innebr mycket spring i trappen med andra ord, svida ni inte har hiss dvs.

Du ska aldrig trycka ner en valp i sin egen olycka och vara frbannad som ngon rthjrna skrev, det r totalt meningslst och kontraproduktivt. Det kommer bara medfra att valpen blir rdd fr att gra sina behov infr dig och kommer sledes smyga undan och gmma sig fr att gra sina behov. Sg bara "nej" eller inget alls. Att bermma valpen s fort den gr ifrn sig utomhus r betydligt effektivare n att bli frbannad p en valp som inte ens kan kontrollera sin blsa nnu.

Hundar som r 6-12 mnader gamla brukar vara i stort sett rumsrena om man gjort rtt frn brjan, det kan hnda ngon enstaka olycka men vid 1 rs lder ska en hund vara helt rumsren. S det blir inte srskilt svrt.

Citat:
Du hade en tta veckors valp i ngra dagar och ja, du saknade helt kunskap p omrdet. Alla valpar gr inte s dr, men det r inget konstigt med att den betedde sig s.

Om det inte saknades kunskap hur kommer det d sig att TS startade denna trd?

Valpen lr vl troligtvis ha skitit i trapphuset eftersom att ni nyss hade varit i parken och lekt. Efter lek ska dom ut, men ni hade just kommit in i trapphuset nr det rkades vara dags.
Om valpen inte gjort sina behov innan ni ska in genom porten s kan det ju vara bst att strosa runt ute i nrheten dr det inte finns s mycket annat som r intressantare n att stta sig ner och skita.
Att g till parken och frvnta sig att en valp ska ha ro att g och gra sina behov dr det hnder massa saker r ju inte s genomtnkt. G till ett lugnt stlle lite avsides dr det inte hnder s mycket som distraherar isf. I trapphuset var det lugnt och stilla och inget som distraherade, s kan ju vara drfr valpen sket just dr och d.
S, nej det r inte srskilt konstigt beteende.

Det enda som r konstigt r att TS mste starta en trd om detta om du nu redan "forskat mycket i det" samt "frgade hundgare och uppfdare m.m" nr du frn brjan skriver "Nu r ju saken den att jag vill ha en valp igen men vill vara bttre frberedd". Sen skrev du "knde mig frberedd". S hur frberedd var du p en skala?
Om TS prompt ska ha en hund s rekommenderar jag en som r 6 mnader och uppt som redan r i princip rumsren. Det r extremt jobbigt att bo flera vningar upp nr man ska f en valp rumsren, upp och ner mest hela tiden.

Vissa valpar lr sig nstan direkt medan andra tar lngre tid att lra. Intelligenta och samarbetsvilliga raser tenderar att lra sig fortare. Raser som r mer sjlvstndiga med egen vilja kan vara svrare och kan ta lite lngre tid att lra. Men det r ju vldigt inviduellt ocks s det behver inte hnga p rasen alla gnger.
Om jag var TS s skulle jag isf vlja en ras som beskrivs som "lttlrd" i rasstandarden, typ Pudel te.x.
Citera
2015-11-25, 03:26
Medlem
Hundviskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Valpen mste knna sig trygg dr den ska gra sina behov. Parken var andra hundars revir och det kan ha avhllit valpen frn att lmna spr efter sig sjlv, till dess den kom i hemmilj och knde sig trygg. Nr valpen vill gra sina behov s ska man snabbt ut med den s att det hnder ute, gng p gng till den vnjer sig. Det blir frsts alldeles utanfr trapphuset. Tv timmar i en park lter direkt olmpligt d det r fr jobbigt fr en s liten valp. Med en tta veckors valp kan du heller inte frvnta dig ngon rumsrenhet alls. Den kan ha kissat ute och efter en kvart r det dags igen och det fr du hlla p med under en mycket lng tid.Krver mycket av dig som kpare. Hade du ingen diskussion med uppfdaren om hur du skulle agera?

Citat:
Det dr var det mest okunniga uttalandet jag har lst p detta forum. Kryp tillbaka dit du kom ifrn r du snll.

Citat:
Jag r bara hr fr att hjlpa till och ge mina expertrd och om det inte faller er i smaken s behver ni inte lsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in