Jag visste inte att TS bodde p 6:e vningen, d blir det svrt med pissmatta! Det innebr mycket spring i trappen med andra ord, svida ni inte har hiss dvs.
Du ska aldrig trycka ner en valp i sin egen olycka och vara frbannad som ngon rthjrna skrev, det r totalt meningslst och kontraproduktivt. Det kommer bara medfra att valpen blir rdd fr att gra sina behov infr dig och kommer sledes smyga undan och gmma sig fr att gra sina behov. Sg bara "nej" eller inget alls. Att bermma valpen s fort den gr ifrn sig utomhus r betydligt effektivare n att bli frbannad p en valp som inte ens kan kontrollera sin blsa nnu.
Hundar som r 6-12 mnader gamla brukar vara i stort sett rumsrena om man gjort rtt frn brjan, det kan hnda ngon enstaka olycka men vid 1 rs lder ska en hund vara helt rumsren. S det blir inte srskilt svrt.
Citat:
Du hade en tta veckors valp i ngra dagar och ja, du saknade helt kunskap p omrdet. Alla valpar gr inte s dr, men det r inget konstigt med att den betedde sig s.
Om det inte saknades kunskap hur kommer det d sig att TS startade denna trd?
Valpen lr vl troligtvis ha skitit i trapphuset eftersom att ni nyss hade varit i parken och lekt. Efter lek ska dom ut, men ni hade just kommit in i trapphuset nr det rkades vara dags.
Om valpen inte gjort sina behov innan ni ska in genom porten s kan det ju vara bst att strosa runt ute i nrheten dr det inte finns s mycket annat som r intressantare n att stta sig ner och skita.
Att g till parken och frvnta sig att en valp ska ha ro att g och gra sina behov dr det hnder massa saker r ju inte s genomtnkt. G till ett lugnt stlle lite avsides dr det inte hnder s mycket som distraherar isf. I trapphuset var det lugnt och stilla och inget som distraherade, s kan ju vara drfr valpen sket just dr och d.
S, nej det r inte srskilt konstigt beteende.
Det enda som r konstigt r att TS mste starta en trd om detta om du nu redan "forskat mycket i det" samt "frgade hundgare och uppfdare m.m" nr du frn brjan skriver "Nu r ju saken den att jag vill ha en valp igen men vill vara bttre frberedd". Sen skrev du "knde mig frberedd". S hur frberedd var du p en skala?
Om TS prompt ska ha en hund s rekommenderar jag en som r 6 mnader och uppt som redan r i princip rumsren. Det r extremt jobbigt att bo flera vningar upp nr man ska f en valp rumsren, upp och ner mest hela tiden.
Vissa valpar lr sig nstan direkt medan andra tar lngre tid att lra. Intelligenta och samarbetsvilliga raser tenderar att lra sig fortare. Raser som r mer sjlvstndiga med egen vilja kan vara svrare och kan ta lite lngre tid att lra. Men det r ju vldigt inviduellt ocks s det behver inte hnga p rasen alla gnger.
Om jag var TS s skulle jag isf vlja en ras som beskrivs som "lttlrd" i rasstandarden, typ Pudel te.x.