• 1
  • 2
2015-11-03, 06:46
Medlem
Skaffade för en tid sedan en mopsvalp på 8 veckor. Hade den i min ägo bara i ett fåtal dagar eftersom en annan familjemedlem inte orkade med dess kiss och bajsande inomhus. Efter mat, lek och sömn så gick jag alltid ut med valpen till en fin park här utanför. Men den vägrade kissa eller bajsa utomhus. Vid ett tillfälle satt jag i två timmar utomhus (vilket ju är längre än rekommendation) och väntade på att den skulle göra det men icke. Och så fort vi kom in i trapphuset så sätter den sig och bajsar inne!

Vi hade alltså en hund som gjorde tvärtom. Hade vi mer otur än normalfallet? För visst borde även valpar kunna kissa och bajsa utomhus? Hur kommer det sig att våran valp väntade tills vi kom in i en inomhusmiljö? Hade den lärt sig det hos uppfödaren? I de fåtal dagarna vi hade den så var det bara inomhus som gällde. Utomhus trodde man knappt att den behövde uträtta sina behov.

Nu är ju saken den att jag vill ha en valp igen men vill vara bättre förberedd. Men varför vägrade den utomhus? Det sprang lite smått och lekte och var ju knappast rädd och det fanns inga andra hundar i området.
Citera
2015-11-03, 06:55
Medlem
iggesundarns avatar
Det kan ta MÅNADER att få en hundrumsren, gäller att ha tålamod, ut efter lek,mat,sov osv,,råkar den sätta sej när man kommer in så ut fort som sjutton,,,, anledningen till att dom bajsar å kissar inne är att de inte vet bättre,, tex uppväxt med tidningspapper på golvet,, vilket man också kan ta med sej ut,, eller hunden kanske känner sej osäker helt enkelt. Så ta det lite lugnt bara så kommer det. har man inte det lilla tålamodet så ska man inte ha hund, är verkligen inte en dans på rosor när dom är valp. Bättre att springa ut 50 ggr om dagen och 10 minuter åt gången än 4 ggr å 2 timmar. 8 veckor å du hade den bara några dagar... snälla skaffa ingen till valp.. du kommer inte orka med den heller.
Citera
2015-11-03, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iggesundarn
Det kan ta MÅNADER att få en hundrumsren, gäller att ha tålamod, ut efter lek,mat,sov osv,,råkar den sätta sej när man kommer in så ut fort som sjutton,,,, anledningen till att dom bajsar å kissar inne är att de inte vet bättre,, tex uppväxt med tidningspapper på golvet,, vilket man också kan ta med sej ut,, eller hunden kanske känner sej osäker helt enkelt. Så ta det lite lugnt bara så kommer det. har man inte det lilla tålamodet så ska man inte ha hund, är verkligen inte en dans på rosor när dom är valp. Bättre att springa ut 50 ggr om dagen och 10 minuter åt gången än 4 ggr å 2 timmar. 8 veckor å du hade den bara några dagar... snälla skaffa ingen till valp.. du kommer inte orka med den heller.
mkt bra skrivet.
Vill förstärka det fetade.
Alla hundar jag haft genom åren har siktat in sig på en matta.
Därför har jag mina rutiner med en valp. När den kommer hem finns bara en matta i bostaden. När den är inpissad så åker den ut. Valpen börjar söka mattan när den behöver göra ifrån sig o då blir det de långa stegen ut till mattan. Tar inte många dagar innan valpen fattar skillnaden.

Ett annat knep som TS missade var att sitta i timmar i en park.
Gå istället. Det sätter fart på systemet.
Tänk på en vuxen hund som kan vara inne i åtta timmar för att sedan lägga sig o sova i flera timmar. På något sätt stänger de ner systemet när de är inaktiva.

Sista rådet nu.
Skaffa ingen valp på många många år. En valp kräver tålamod o det verkar inte hela din familj ha.
Köp hellre en omplacering som redan gått igenom uppfostringsstadiet.
Citera
2015-11-05, 05:33
Medlem
cavalls avatar
snabbaste hunden, tog ca 4 veckor, dvs han var runt 13 veckor när han blev rumsren, visst, det hände enstaka olyckor men det var mitt fel...

längsta tiden 17 månader...

det var nog de längsta månaderna i mitt liv...
Citera
2015-11-05, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iggesundarn

Valpar/kissar inne för att de inte vet bättre och för att de känner sig trygga inne.
När man ska göra en valp rumsren så bör man inte gå många meter från hemmet. Och alltid till samma ställe.

När valpen börjar känna igen stället så kommer den också att göra sina behov där.
Citera
2015-11-05, 16:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
snabbaste hunden, tog ca 4 veckor, dvs han var runt 13 veckor när han blev rumsren, visst, det hände enstaka olyckor men det var mitt fel...

längsta tiden 17 månader...

det var nog de längsta månaderna i mitt liv...
Jäklar .. *tänker jag*

Mina brukar vara rumsrena vid 10 veckor ca.

Dvs det tar ett par veckor med nötande och ständigt springande in och ut genom dörren - sen trillar tioöringen ner.

Enstaka olyckor kan ske efter det -- men de har fattat galoppen och rastar ute bara man lyssnar på dem när de vill ut.
Citera
2015-11-05, 16:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Skaffade för en tid sedan en mopsvalp på 8 veckor. Hade den i min ägo bara i ett fåtal dagar eftersom en annan familjemedlem inte orkade med dess kiss och bajsande inomhus. Efter mat, lek och sömn så gick jag alltid ut med valpen till en fin park här utanför. Men den vägrade kissa eller bajsa utomhus. Vid ett tillfälle satt jag i två timmar utomhus (vilket ju är längre än rekommendation) och väntade på att den skulle göra det men icke. Och så fort vi kom in i trapphuset så sätter den sig och bajsar inne!

Vi hade alltså en hund som gjorde tvärtom. Hade vi mer otur än normalfallet? För visst borde även valpar kunna kissa och bajsa utomhus? Hur kommer det sig att våran valp väntade tills vi kom in i en inomhusmiljö? Hade den lärt sig det hos uppfödaren? I de fåtal dagarna vi hade den så var det bara inomhus som gällde. Utomhus trodde man knappt att den behövde uträtta sina behov.

Nu är ju saken den att jag vill ha en valp igen men vill vara bättre förberedd. Men varför vägrade den utomhus? Det sprang lite smått och lekte och var ju knappast rädd och det fanns inga andra hundar i området.
Den vägrade för att den var valp, du saknade helt kunskap på området och det område den vistades i var helt nytt...

Dessutom -- hur kom du ens på tanken att en åtta veckors skulle vara rumsren vid köp, eller att det skulle ta någon dag att lära den?

Jag rekommenderar att du läser massor med litteratur om valpar och hur de fungerar, samt pratar med massor av hundmänniskor innan du ens överväger hund igen.
Det låter på dig som om du tror att din arbetsinsats skall vara likställt med att du köpte guldfisk eller nåt...
Citera
2015-11-05, 16:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Valpar/kissar inne för att de inte vet bättre och för att de känner sig trygga inne.
När man ska göra en valp rumsren så bör man inte gå många meter från hemmet. Och alltid till samma ställe.

När valpen börjar känna igen stället så kommer den också att göra sina behov där.
Jepp. Och man bör vara beredd på att springa ut ett par gånger i timmen första tiden .. Så fort valpen sovit, ätit, lekt. Den kommer inte alltid göra ifrån sig - men man måste ge den möjligheten att göra det ute.
Och så massor av beröm när det sker på "rätt" plats givetvis.
Citera
2015-11-05, 16:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever

Och när du såg att den tänkte sätta sig ner och bajsa så borde du ha lyft ut den och väntat igen ..
Citera
2015-11-06, 00:56
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jäklar .. *tänker jag*

Mina brukar vara rumsrena vid 10 veckor ca.

Dvs det tar ett par veckor med nötande och ständigt springande in och ut genom dörren - sen trillar tioöringen ner.

Enstaka olyckor kan ske efter det -- men de har fattat galoppen och rastar ute bara man lyssnar på dem när de vill ut.
brukar kalla första månaden för valpkoma...

man får inte sova mycket, om man vill att de ska bli rumsrena fort...
Citera
2015-11-06, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den vägrade för att den var valp, du saknade helt kunskap på området och det område den vistades i var helt nytt...

Dessutom -- hur kom du ens på tanken att en åtta veckors skulle vara rumsren vid köp, eller att det skulle ta någon dag att lära den?

Jag rekommenderar att du läser massor med litteratur om valpar och hur de fungerar, samt pratar med massor av hundmänniskor innan du ens överväger hund igen.
Det låter på dig som om du tror att din arbetsinsats skall vara likställt med att du köpte guldfisk eller nåt...
Nej, jag saknade inte kunskap på området. Jag forskade mycket i det, frågade hundägare och uppfödare m.m. och kände mig förberedd. Sen att just den här valpen vägrade att göra det utomhus är lite konstigt. De flesta 8-veckors valpar kan inte hålla sig och det är ett mysterium att den just höll sig utomhus. Det var inte så att vi bara satt och väntade på att de skulle ske, utan valpen sprang och lekte och hade för sig men att uträtta sina behov fanns inte på kartan, förrän vi kom in inomhus. Tror knappast att alla valpar gör så här.
Citera
2015-11-06, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Ett annat knep som TS missade var att sitta i timmar i en park.
Gå istället. Det sätter fart på systemet.
Nope. Han rörde på sig för det mesta, jag lät honom springa och leka utan koppel m.m. Han var aktiv helt enkelt. Vi var ute bra mycket längre än rekommenderat och ändå vägrade den uträtta sina behov.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in