Citat:
Ursprungligen postat av
iggesundarn
Det kan ta MÅNADER att få en hundrumsren, gäller att ha tålamod, ut efter lek,mat,sov osv,,råkar den sätta sej när man kommer in så ut fort som sjutton,,,, anledningen till att dom bajsar å kissar inne är att de inte vet bättre,, tex uppväxt med tidningspapper på golvet,, vilket man också kan ta med sej ut,, eller hunden kanske känner sej osäker helt enkelt. Så ta det lite lugnt bara så kommer det. har man inte det lilla tålamodet så ska man inte ha hund, är verkligen inte en dans på rosor när dom är valp. Bättre att springa ut 50 ggr om dagen och 10 minuter åt gången än 4 ggr å 2 timmar. 8 veckor å du hade den bara några dagar... snälla skaffa ingen till valp.. du kommer inte orka med den heller.
mkt bra skrivet.
Vill förstärka det fetade.
Alla hundar jag haft genom åren har siktat in sig på en matta.
Därför har jag mina rutiner med en valp. När den kommer hem finns bara en matta i bostaden. När den är inpissad så åker den ut. Valpen börjar söka mattan när den behöver göra ifrån sig o då blir det de långa stegen ut till mattan. Tar inte många dagar innan valpen fattar skillnaden.
Ett annat knep som TS missade var att sitta i timmar i en park.
Gå istället. Det sätter fart på systemet.
Tänk på en vuxen hund som kan vara inne i åtta timmar för att sedan lägga sig o sova i flera timmar. På något sätt stänger de ner systemet när de är inaktiva.
Sista rådet nu.
Skaffa ingen valp på många många år. En valp kräver tålamod o det verkar inte hela din familj ha.
Köp hellre en omplacering som redan gått igenom uppfostringsstadiet.