• 1
  • 2
2015-11-03, 06:46
Medlem
Skaffade fr en tid sedan en mopsvalp p 8 veckor. Hade den i min go bara i ett ftal dagar eftersom en annan familjemedlem inte orkade med dess kiss och bajsande inomhus. Efter mat, lek och smn s gick jag alltid ut med valpen till en fin park hr utanfr. Men den vgrade kissa eller bajsa utomhus. Vid ett tillflle satt jag i tv timmar utomhus (vilket ju r lngre n rekommendation) och vntade p att den skulle gra det men icke. Och s fort vi kom in i trapphuset s stter den sig och bajsar inne!

Vi hade allts en hund som gjorde tvrtom. Hade vi mer otur n normalfallet? Fr visst borde ven valpar kunna kissa och bajsa utomhus? Hur kommer det sig att vran valp vntade tills vi kom in i en inomhusmilj? Hade den lrt sig det hos uppfdaren? I de ftal dagarna vi hade den s var det bara inomhus som gllde. Utomhus trodde man knappt att den behvde utrtta sina behov.

Nu r ju saken den att jag vill ha en valp igen men vill vara bttre frberedd. Men varfr vgrade den utomhus? Det sprang lite smtt och lekte och var ju knappast rdd och det fanns inga andra hundar i omrdet.
Citera
2015-11-03, 06:55
Medlem
iggesundarns avatar
Det kan ta MNADER att f en hundrumsren, gller att ha tlamod, ut efter lek,mat,sov osv,,rkar den stta sej nr man kommer in s ut fort som sjutton,,,, anledningen till att dom bajsar kissar inne r att de inte vet bttre,, tex uppvxt med tidningspapper p golvet,, vilket man ocks kan ta med sej ut,, eller hunden kanske knner sej osker helt enkelt. S ta det lite lugnt bara s kommer det. har man inte det lilla tlamodet s ska man inte ha hund, r verkligen inte en dans p rosor nr dom r valp. Bttre att springa ut 50 ggr om dagen och 10 minuter t gngen n 4 ggr 2 timmar. 8 veckor du hade den bara ngra dagar... snlla skaffa ingen till valp.. du kommer inte orka med den heller.
Citera
2015-11-03, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iggesundarn
Det kan ta MNADER att f en hundrumsren, gller att ha tlamod, ut efter lek,mat,sov osv,,rkar den stta sej nr man kommer in s ut fort som sjutton,,,, anledningen till att dom bajsar kissar inne r att de inte vet bttre,, tex uppvxt med tidningspapper p golvet,, vilket man ocks kan ta med sej ut,, eller hunden kanske knner sej osker helt enkelt. S ta det lite lugnt bara s kommer det. har man inte det lilla tlamodet s ska man inte ha hund, r verkligen inte en dans p rosor nr dom r valp. Bttre att springa ut 50 ggr om dagen och 10 minuter t gngen n 4 ggr 2 timmar. 8 veckor du hade den bara ngra dagar... snlla skaffa ingen till valp.. du kommer inte orka med den heller.
mkt bra skrivet.
Vill frstrka det fetade.
Alla hundar jag haft genom ren har siktat in sig p en matta.
Drfr har jag mina rutiner med en valp. Nr den kommer hem finns bara en matta i bostaden. Nr den r inpissad s ker den ut. Valpen brjar ska mattan nr den behver gra ifrn sig o d blir det de lnga stegen ut till mattan. Tar inte mnga dagar innan valpen fattar skillnaden.

Ett annat knep som TS missade var att sitta i timmar i en park.
G istllet. Det stter fart p systemet.
Tnk p en vuxen hund som kan vara inne i tta timmar fr att sedan lgga sig o sova i flera timmar. P ngot stt stnger de ner systemet nr de r inaktiva.

Sista rdet nu.
Skaffa ingen valp p mnga mnga r. En valp krver tlamod o det verkar inte hela din familj ha.
Kp hellre en omplacering som redan gtt igenom uppfostringsstadiet.
Citera
2015-11-05, 05:33
Medlem
cavalls avatar
snabbaste hunden, tog ca 4 veckor, dvs han var runt 13 veckor nr han blev rumsren, visst, det hnde enstaka olyckor men det var mitt fel...

lngsta tiden 17 mnader...

det var nog de lngsta mnaderna i mitt liv...
Citera
2015-11-05, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iggesundarn

Valpar/kissar inne fr att de inte vet bttre och fr att de knner sig trygga inne.
Nr man ska gra en valp rumsren s br man inte g mnga meter frn hemmet. Och alltid till samma stlle.

Nr valpen brjar knna igen stllet s kommer den ocks att gra sina behov dr.
Citera
2015-11-05, 16:03
Avstngd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
snabbaste hunden, tog ca 4 veckor, dvs han var runt 13 veckor nr han blev rumsren, visst, det hnde enstaka olyckor men det var mitt fel...

lngsta tiden 17 mnader...

det var nog de lngsta mnaderna i mitt liv...
Jklar .. *tnker jag*

Mina brukar vara rumsrena vid 10 veckor ca.

Dvs det tar ett par veckor med ntande och stndigt springande in och ut genom drren - sen trillar tioringen ner.

Enstaka olyckor kan ske efter det -- men de har fattat galoppen och rastar ute bara man lyssnar p dem nr de vill ut.
Citera
2015-11-05, 16:06
Avstngd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Skaffade fr en tid sedan en mopsvalp p 8 veckor. Hade den i min go bara i ett ftal dagar eftersom en annan familjemedlem inte orkade med dess kiss och bajsande inomhus. Efter mat, lek och smn s gick jag alltid ut med valpen till en fin park hr utanfr. Men den vgrade kissa eller bajsa utomhus. Vid ett tillflle satt jag i tv timmar utomhus (vilket ju r lngre n rekommendation) och vntade p att den skulle gra det men icke. Och s fort vi kom in i trapphuset s stter den sig och bajsar inne!

Vi hade allts en hund som gjorde tvrtom. Hade vi mer otur n normalfallet? Fr visst borde ven valpar kunna kissa och bajsa utomhus? Hur kommer det sig att vran valp vntade tills vi kom in i en inomhusmilj? Hade den lrt sig det hos uppfdaren? I de ftal dagarna vi hade den s var det bara inomhus som gllde. Utomhus trodde man knappt att den behvde utrtta sina behov.

Nu r ju saken den att jag vill ha en valp igen men vill vara bttre frberedd. Men varfr vgrade den utomhus? Det sprang lite smtt och lekte och var ju knappast rdd och det fanns inga andra hundar i omrdet.
Den vgrade fr att den var valp, du saknade helt kunskap p omrdet och det omrde den vistades i var helt nytt...

Dessutom -- hur kom du ens p tanken att en tta veckors skulle vara rumsren vid kp, eller att det skulle ta ngon dag att lra den?

Jag rekommenderar att du lser massor med litteratur om valpar och hur de fungerar, samt pratar med massor av hundmnniskor innan du ens vervger hund igen.
Det lter p dig som om du tror att din arbetsinsats skall vara likstllt med att du kpte guldfisk eller nt...
Citera
2015-11-05, 16:14
Avstngd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Valpar/kissar inne fr att de inte vet bttre och fr att de knner sig trygga inne.
Nr man ska gra en valp rumsren s br man inte g mnga meter frn hemmet. Och alltid till samma stlle.

Nr valpen brjar knna igen stllet s kommer den ocks att gra sina behov dr.
Jepp. Och man br vara beredd p att springa ut ett par gnger i timmen frsta tiden .. S fort valpen sovit, tit, lekt. Den kommer inte alltid gra ifrn sig - men man mste ge den mjligheten att gra det ute.
Och s massor av berm nr det sker p "rtt" plats givetvis.
Citera
2015-11-05, 16:15
Avstngd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever

Och nr du sg att den tnkte stta sig ner och bajsa s borde du ha lyft ut den och vntat igen ..
Citera
2015-11-06, 00:56
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jklar .. *tnker jag*

Mina brukar vara rumsrena vid 10 veckor ca.

Dvs det tar ett par veckor med ntande och stndigt springande in och ut genom drren - sen trillar tioringen ner.

Enstaka olyckor kan ske efter det -- men de har fattat galoppen och rastar ute bara man lyssnar p dem nr de vill ut.
brukar kalla frsta mnaden fr valpkoma...

man fr inte sova mycket, om man vill att de ska bli rumsrena fort...
Citera
2015-11-06, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den vgrade fr att den var valp, du saknade helt kunskap p omrdet och det omrde den vistades i var helt nytt...

Dessutom -- hur kom du ens p tanken att en tta veckors skulle vara rumsren vid kp, eller att det skulle ta ngon dag att lra den?

Jag rekommenderar att du lser massor med litteratur om valpar och hur de fungerar, samt pratar med massor av hundmnniskor innan du ens vervger hund igen.
Det lter p dig som om du tror att din arbetsinsats skall vara likstllt med att du kpte guldfisk eller nt...
Nej, jag saknade inte kunskap p omrdet. Jag forskade mycket i det, frgade hundgare och uppfdare m.m. och knde mig frberedd. Sen att just den hr valpen vgrade att gra det utomhus r lite konstigt. De flesta 8-veckors valpar kan inte hlla sig och det r ett mysterium att den just hll sig utomhus. Det var inte s att vi bara satt och vntade p att de skulle ske, utan valpen sprang och lekte och hade fr sig men att utrtta sina behov fanns inte p kartan, frrn vi kom in inomhus. Tror knappast att alla valpar gr s hr.
Citera
2015-11-06, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Ett annat knep som TS missade var att sitta i timmar i en park.
G istllet. Det stter fart p systemet.
Nope. Han rrde p sig fr det mesta, jag lt honom springa och leka utan koppel m.m. Han var aktiv helt enkelt. Vi var ute bra mycket lngre n rekommenderat och nd vgrade den utrtta sina behov.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in