• 1
  • 2
2005-11-02, 19:58
Medlem
har fått tid till läkarundersökning genom jobbet, som är obligatorisk.
dom gör även alko-och drogtest.
detta har gjort mig väldigt nervös ända sen jag fick kallelsen, tar nämligen sobril, stesolid och atarax då och då.

min fråga är: hur lång tid tar det för kroppen att bli av med drogerna helt ur blodet? ataraxen är väl ingen fara, det är väl värre med dom andra?

tror tyvärr dom gör rätt seriösa och noggranna tester (dom skickas iväg till nåt lab).

man kan kanske dra en lögn och säga att man har fått utskrivet grejerna, men jag misstänker att dom då kräver att få se intyg osv. kan man neka dom det?
Citera
2005-11-02, 21:13
Medlem
kallebilles avatar
Nu är jag inte säker men betvivlar att de kollar efter den sortens medecin som du tagit.

Om de gör det så säg att du fått det utskrivet, fast inte förrän de säger att du visat positivt.

Tror inte du behöver oroa dig, drogtester är tämligen specifika och receptbelagd medecin är nog inget prioriterat område...
Citera
2005-11-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimmer
har fått tid till läkarundersökning genom jobbet, som är obligatorisk.
dom gör även alko-och drogtest.
detta har gjort mig väldigt nervös ända sen jag fick kallelsen, tar nämligen sobril, stesolid och atarax då och då.

min fråga är: hur lång tid tar det för kroppen att bli av med drogerna helt ur blodet? ataraxen är väl ingen fara, det är väl värre med dom andra?

tror tyvärr dom gör rätt seriösa och noggranna tester (dom skickas iväg till nåt lab).

man kan kanske dra en lögn och säga att man har fått utskrivet grejerna, men jag misstänker att dom då kräver att få se intyg osv. kan man neka dom det?

Neka intyg kan du göra,, det handlar ju om läkarsekretess. Det kan inte en arbetsgivare få ut, det handlar även om din personliga integritet. Så då får dom gå på ditt ord helt enkelt.
Citera
2005-11-02, 22:31
Medlem
Ett problem kan ju vara om du har ett "säkerhetsklassat" jobb (t.ex. köra lastbil/truck m.m.).
Då får du inte vara påverkad på jobbet.
Citera
2005-11-03, 20:14
Medlem
ok, verkar vara rätt lugnt då ju..

jag jagade väl upp mig i onödan.. lite paranoid hehe.
Citera
2005-11-04, 05:38
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjörn
Ett problem kan ju vara om du har ett "säkerhetsklassat" jobb (t.ex. köra lastbil/truck m.m.).
Då får du inte vara påverkad på jobbet.

Beror väl på vad det är för medicin och i vilka mängder det handlar om.

Om din läkare säger att det är ok att köra även om du äter en viss medicin och du själv känner att du klarar av det säger lagen att du får köra.

Men det är klart, händer något så kan man ligga lite mer illa till för då kan frågan om man verkligen gjorde en korrekt bedömning av sin körförmåga tas upp....

Det är skillnad på om man ex. äter ett sömnmedel på kvällen, då finns det ju rester kvar i blod/piss dan efter men man är definitivt inte olämplig som förare för det.

Men det är klart, är frukosten 100mg stesolid eller 3mg Xanor så skulle jag nog inte rekommendera att köra någon som helst typ av fordon, cykel inkluderat.
Citera
2005-11-04, 13:55
Medlem
Spanky_O_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallebille
Nu är jag inte säker men betvivlar att de kollar efter den sortens medecin som du tagit.

Om de gör det så säg att du fått det utskrivet, fast inte förrän de säger att du visat positivt.

Tror inte du behöver oroa dig, drogtester är tämligen specifika och receptbelagd medecin är nog inget prioriterat område...

Självklart kommer dom kolla efter sobril och stesolid, bådatvå är ju för fan bensodiazepiner
Citera
2005-11-04, 13:56
Medlem
Spanky_O_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimmer
ok, verkar vara rätt lugnt då ju..

jag jagade väl upp mig i onödan.. lite paranoid hehe.

Sluta genast upp med att smaska benzo, det ligger i blodet länge om du tar det regelbundet. När ska du pissa?
Citera
2005-11-04, 14:31
Medlem
jag har tid i början av december.
Citera
2005-11-04, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanky_O_
Sluta genast upp med att smaska benzo, det ligger i blodet länge om du tar det regelbundet. När ska du pissa?
just det.Sluta genast o knappra bensot.

Sitter ofta i rätt länge.vissa kan sitta i upp till 2 veckor.
Jag tror de kan bli problem om du inte visar intyg. eller de beror väll lite på hur mycket chefen litar på dig och hur trovärdigt du ljuger.. men ja skulle inte chansa iallafall.

Edit: såg att det var i början av december.. då har du ju gott om tid på dig att hinna bli ren.. men jag skulle inte ta nått 2 veckor förre provet. om du inte har lust o dricka massa vatten, ta kreatin och b-vitamin....
Citera
2005-11-04, 16:08
Medlem
StorMammas avatar
Jepp,

Sluta med bensot.

Eller, gå till en läkare ( Jag antar nu att ditt benso inte är utskrivet av en läkare ) och beskriv dina hemska sömn/ångest problem du har på nätterna, och att du måste få hjälp för det. Får du då en mild benso utskrivet är dina problem över.
Citera
2005-11-04, 23:33
Medlem
Super Motos avatar
Jag har gjort ett sånt prov när jag började på mitt jobb. Dom kollade inte efter benso.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in