• 1
  • 2
2015-11-02, 10:12
Medlem
Har läst igenom forumet, även mycket i den befintliga e cigarett tråden.. Men de svaren jag fick var sedan 2009.. Och därför undrar man om det finns uppdaterad information..

Frågan är enkel.
Är E cigaretter eller vaping hälsosammare än att röka vanliga svenskköpta cigaretter?
När man googlar runt finns det "studies" att det är fullkomligt livsfarligt, farligare än cigaretter, och ger mer cancer.
Sen finns det "studies" som säger rakt emot..
Saken är den att om man läser på tillverkares hemsidor står det såklart att det är nyttigare alternativ till rökning, bäst i världen och botar cancer.

Nä men förstå mig rätt..
Finns det några studier att e cigaretten är bättre en den vanliga tobaks cigaretten?
Hur mycket bättre?
Var får man tag på "den hälsosammaste" vapign/eciggen?
Hälsosammaste vätskan?

Kladdig tråd, men hoppas att den är någorlunda läslig..
Citera
2015-11-02, 10:30
Medlem
bolibumpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waffe115
Har läst igenom forumet, även mycket i den befintliga e cigarett tråden.. Men de svaren jag fick var sedan 2009.. Och därför undrar man om det finns uppdaterad information..

Frågan är enkel.
Är E cigaretter eller vaping hälsosammare än att röka vanliga svenskköpta cigaretter?
När man googlar runt finns det "studies" att det är fullkomligt livsfarligt, farligare än cigaretter, och ger mer cancer.
Sen finns det "studies" som säger rakt emot..
Saken är den att om man läser på tillverkares hemsidor står det såklart att det är nyttigare alternativ till rökning, bäst i världen och botar cancer.

Nä men förstå mig rätt..
Finns det några studier att e cigaretten är bättre en den vanliga tobaks cigaretten?
Hur mycket bättre?
Var får man tag på "den hälsosammaste" vapign/eciggen?
Hälsosammaste vätskan?

Kladdig tråd, men hoppas att den är någorlunda läslig..

Beror på från vilket perspektiv man ser det ifrån. Jag röker både vanlig och e cigg.
Det är farligt om man får nikotinet direkt i munnen. Sen beror det på styrkan.

Det är inte farligt utan nikotin i vätskan.
Det som kan hända är att man överhettar ciggen och glaset spricker vilket inte förekommer ofta.

Anledningen att det finns sådana enorma varningar om det är för att det är väldigt beroende då man kan röka i princip överallt och hela tiden.

Jag diggar dock el cigg.
Jag kör på märket aspire.

här har du en bra sida för det mesta.
http://www.eciggonline.se/
Citera
2015-11-02, 12:52
Medlem
Citat:
Beror på från vilket perspektiv man ser det ifrån. Jag röker både vanlig och e cigg.
Det är farligt om man får nikotinet direkt i munnen. Sen beror det på styrkan.

Hur skulle det hända? att man dricker vätskan för att man är extra sugen på nikotin?
Nä men skämt å sido, vad menar du med styrka?
Sen menar jag lite mer hälso risken med kemikalier och den formen av "farligt" cancerframkallande ämnen etc..

Denna filmen: https://www.youtube.com/watch?v=haqi4xvjvKo

Pratar dom om popcorn lunga, och andra direkta sjukdomar som orsakar av "vaping" och det är just de jag menar, när man väger detta mot en icke rökare, så är det självklart inte hälsosamt..

Men om man väger det mot en som röker ett paket om dagen, skulle det vara hälsosammare i fomr av kemikalier och sjukdomar som vaping orsakar..

Tacksam för svaret btw
Citera
2015-11-02, 15:58
Medlem
I runda slängar drygt 95% mindre skadligt med e-cigg än vanliga cigaretter, https://www.gov.uk/government/news/e...andmark-review.

Gällande popcornlunga är det ett nästintill icke-existerande tillstånd vi pratar om, de allra flesta fallen handlar om anställda på fabriker som tillverkar micro-popcorn, där lång tids inandning av pulveriserad diacetyl antas vara orsaken.
En konsument som ätit 2-3 påsar micro-popcorn dagligen i 10 år (och enligt uppgift andats in ångorna från varje nyöppnad påse direkt efter öppning) vann ett mål mot en tillverkare av micro-popcorn efter att ha drabbats av popcornlunga.
Huruvida han faktiskt fått popcornlunga av micro-popcorn är dock inte fastställt.

Inte heller finns det mig veterligen något fall av popcornlunga hos biografarbetare, som dagligen inandat ångor och hanterat popcorn med artificiell smörsmak.
Dessa borde vara en klart utsatt grupp, enligt min åsikt mer utsatta än den ovanstående mannen.
Ej heller att glömma, även vanliga cigaretter innehåller diacetyl, vilket innebär att rökare också utsätts för det ämne som antas vara orsaken till popcornlunga.
Vad jag kan finna så har inga "vejpare" till dags dato diagnosticerats med popcornlunga.

Med allt detta sagt så har många e-juice tillverkare upphört att använda smakessenser innehållande diacetyl, acetoin och acetyl propionyl.
Oavsett om det föreligger en risk eller ej att använda dessa ämnen i e-juice så kör de seriösa producenterna med försiktighetsprincipen, branschen i stort har god självsanering och en lyhördhet gentemot forskningsresultat.
Är man ändå orolig kan man alltid börja blanda egen e-juice och bara använda essenser som bekräftats vara fria från dessa ämnen.

Att få i sig några nämnvärda mängder e-juice direkt i munnen kräver antingen defekt hårdvara eller användarfel, oavsett vilket lär inte de normala styrkorna av e-juice (upp till 24mg) leda till annat än möjligtvis en rejäl "nikotin-kick" eller illamående.
Inte ens då lär man få i sig särskilt mycket utan att man reflexivt spottar ut, att suga i sig en tank full med e-juice vore en enorm bedrift, t o m 1 ml vätska vore mycket.
Om man då ser att nya rön visat att toxiciteten hos nikotin kan vara klart lägre än vad som tidigare påståtts, en dödlig dos kan röra sig om 500-1000mg mot tidigare påståenden om 30-60mg, så krävs det rejält med enormt stark e-juice för att stryka med.

Det saknas fortfarande långtidsstudier, så möjligheten finns att det framöver kan visa sig okända faror.
Men med det vi vet idag och de slutsatser som kan extrapoleras baseras på existerande data, så ser e-cigaretter helt klart ut att vara betydligt mindre hälsovådligt än vanliga cigaretter.
Att inte röka eller "vejpa" alls är självklart det bästa alternativet, men ska man göra någondera så ser e-cigaretter ut att vara överlägset bättre ur hälsosynpunkt.
Citera
2015-11-02, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mange
I runda slängar drygt 95% mindre skadligt med e-cigg än vanliga cigaretter, https://www.gov.uk/government/news/e...andmark-review.

Gällande popcornlunga är det ett nästintill icke-existerande tillstånd vi pratar om, de allra flesta fallen handlar om anställda på fabriker som tillverkar micro-popcorn, där lång tids inandning av pulveriserad diacetyl antas vara orsaken.
En konsument som ätit 2-3 påsar micro-popcorn dagligen i 10 år (och enligt uppgift andats in ångorna från varje nyöppnad påse direkt efter öppning) vann ett mål mot en tillverkare av micro-popcorn efter att ha drabbats av popcornlunga.
Huruvida han faktiskt fått popcornlunga av micro-popcorn är dock inte fastställt.

Inte heller finns det mig veterligen något fall av popcornlunga hos biografarbetare, som dagligen inandat ångor och hanterat popcorn med artificiell smörsmak.
Dessa borde vara en klart utsatt grupp, enligt min åsikt mer utsatta än den ovanstående mannen.
Ej heller att glömma, även vanliga cigaretter innehåller diacetyl, vilket innebär att rökare också utsätts för det ämne som antas vara orsaken till popcornlunga.
Vad jag kan finna så har inga "vejpare" till dags dato diagnosticerats med popcornlunga.

Med allt detta sagt så har många e-juice tillverkare upphört att använda smakessenser innehållande diacetyl, acetoin och acetyl propionyl.
Oavsett om det föreligger en risk eller ej att använda dessa ämnen i e-juice så kör de seriösa producenterna med försiktighetsprincipen, branschen i stort har god självsanering och en lyhördhet gentemot forskningsresultat.
Är man ändå orolig kan man alltid börja blanda egen e-juice och bara använda essenser som bekräftats vara fria från dessa ämnen.

Att få i sig några nämnvärda mängder e-juice direkt i munnen kräver antingen defekt hårdvara eller användarfel, oavsett vilket lär inte de normala styrkorna av e-juice (upp till 24mg) leda till annat än möjligtvis en rejäl "nikotin-kick" eller illamående.
Inte ens då lär man få i sig särskilt mycket utan att man reflexivt spottar ut, att suga i sig en tank full med e-juice vore en enorm bedrift, t o m 1 ml vätska vore mycket.
Om man då ser att nya rön visat att toxiciteten hos nikotin kan vara klart lägre än vad som tidigare påståtts, en dödlig dos kan röra sig om 500-1000mg mot tidigare påståenden om 30-60mg, så krävs det rejält med enormt stark e-juice för att stryka med.

Det saknas fortfarande långtidsstudier, så möjligheten finns att det framöver kan visa sig okända faror.
Men med det vi vet idag och de slutsatser som kan extrapoleras baseras på existerande data, så ser e-cigaretter helt klart ut att vara betydligt mindre hälsovådligt än vanliga cigaretter.
Att inte röka eller "vejpa" alls är självklart det bästa alternativet, men ska man göra någondera så ser e-cigaretter ut att vara överlägset bättre ur hälsosynpunkt.

Tusen tack för svaret, det var väldigt ingående och jag känner att det kanske är värt att byta ut cigaretten till en elektrisk sådan för att tillslut sluta helt och hållet!
Antar att de måste finnas olika kvalitéer vad det gäller e-cigg, vet du någon som är "den bästa" eller som du skulle rekommendera, då jag hällre lägger lite mer pengar för att få en riktigt ordentlig!

Sen det du sa där med Diacetyl, de var just det som jag hade hört, vart ska man vända sig för att veta att det man köper är just minimerat med riskera runt detta?
tänker om man vill ha det så riskfritt som möjligt och pengar inte är det stora problemet utan man väger "säkerhet" över..

Tusen tack igen!..
Citera
2015-11-03, 00:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Får jag komma in och problematisera lite?
I så fall skulle jag vilja ta upp frågan om vekens beskaffenhet.
För ett par år sedan vejpade jag en del. Dock började jag så småningom oroa mig lite för att andas in fragment av veken som bevisligen slits loss till följd av "micro blasts" som orsakas av att vätskan upphettas.
Veken i en e-cig består ju i de flesta fall av amorft kisel och detta är något som jag rent spontant inte skulle vilja andas in. Det är säkert inte lika skadligt som inandning av asbestfibrer, men det känns för likt dessa för att jag skall kunna vara bekväm med det.
Jag löste problemet genom att istället skaffa så kallade "genesis atomisers" i vilka veken istället består av finmaskigt stålnät som man först oxiderar. Andra fördelar med dessa är att smaken blir bättre, att man oftast kan gå ner i nikotinstyrka och att man enkelt renoverar dem själv. Så fort de börjar prestera sämre så har man ett trevligt litet kvällspyssel och vips är e-ciggen som ny!
Allt man behöver är en liten gasbrännare, rostfritt stålnät samt kanthall-tråd med motstånd efter behag. En multimeter kan vara bra att ha också, men det är absolut inte nödvändigt.
Senast redigerad av Mr.Woods 2015-11-03 kl. 00:06.
Citera
2015-11-03, 04:49
Medlem
bolibumpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waffe115
Hur skulle det hända? att man dricker vätskan för att man är extra sugen på nikotin?
Nä men skämt å sido, vad menar du med styrka?
Sen menar jag lite mer hälso risken med kemikalier och den formen av "farligt" cancerframkallande ämnen etc..

Denna filmen: https://www.youtube.com/watch?v=haqi4xvjvKo

Pratar dom om popcorn lunga, och andra direkta sjukdomar som orsakar av "vaping" och det är just de jag menar, när man väger detta mot en icke rökare, så är det självklart inte hälsosamt..

Men om man väger det mot en som röker ett paket om dagen, skulle det vara hälsosammare i fomr av kemikalier och sjukdomar som vaping orsakar..

Tacksam för svaret btw

Menar att ciggen läcker ganska ofta vätska där röken kommer in. Därav lätt att få i munnen.

Sen menar jag styrkan på nikotinet i vätskan.

Självklart har du rätt.
Det är inte hälsosamt för en ikke rökare men det är hälsosammare än för en vanlig rökare.

Sen har detta också med perspektiv att göra som allt annat i världen. Jag ser det inte hälsofarligare än att äta kött eller dricka ett glas läsk. Det handlar alltid om mängden.

Allt är hälsofarligt men samtidigt klarar man sig inte heller utan allt. Så man får tänka vad som är värt något här i livet, vad man vill innan man dör, vad man vill med livet.
Citera
2015-11-03, 08:20
Medlem
GreenStuffs avatar
Forskning pågår kontinuerligt & det behövs då vaping konceptet utvecklas i rasande fart (både juice & hårdvara).
Symbiosen mellan uppbyggnaden av själva juicen/vätskan i förhållande till hårdvaran & under vilka förhållanden den (juicen) förångas & vad som händer med vekmaterial & juice.

Det är nu väldigt populärt med subohm.... dvs att vapa på höga (ibland extremt höga) watt mot superlågt motstånd (coilen). Varför lockar detta så många användare? Kanske beror det på att man gillar stora moln/mycket ångproduktion.... en sak är säker....de som verkligen gillar subohm är juicetillverkarna då det går åt avsevärt mycket mer juice.

Vad jag tror är mycket viktigt är att användaren själv så gott det går skaffar sig kunskap så att denne känner till eventuella risker....speciellt med hårdvara... men, också vad som kan hända med ingredienserna i juicen ifall den hettas upp för mycket.

Nyligen så hamnade en vapare i Florida på sjukhus efter att hans mod exploderat i handen.... vilket resulterade i att han skadade både ansikte & lungorna. Har inte tagit reda på detaljerna kring denna händelse men misstänker att han körde på ett Mech mod. Det senaste jag läste var att en släkting till honom bölade & snyftade om att det var hårdvarans fel & att OM han hade känt till riskerna med E-cigaretter så kanske detta inte hänt..... dvs det var inte hans fel & restriktioner hade varit lösningen.

Personligt ansvar är vad jag vill komma till.... om man ger sig in på Mech mods (oreglerade) så är det ens eget ansvar att utbilda sig gällande batterisäkerhet & om riskerna. Riskerna finns definitivt där & med tanke på att man håller hårdvaran i handen nära ansiktet så tycker man ju att det borde ligga i eget intresse att inte slarva.

Själv är jag inte intresserad av den typen av vaping & mina mods är reglerade samt att jag köper kvalitetsbatterier som laddas i en bra laddare samt regelbundet byts/kasseras när det behövs.
Jag gör vad jag kan för att försöka undvika att stå med en rörbomb i handen.... mitt ansvar... ingen annans !

Vi behöver belöna företag (hårdvara som juice) som tydligt visar att de går i bräschen för att utveckla produkter som är så säkra som möjligt.... & det gör vi bäst genom att framföra vad som är viktigt för oss & sedan handla från dem som levererar det vi vill ha.
Citera
2015-11-05, 11:40
Medlem
hoax9s avatar
Ibland när jag röker så får jag hicka efter varje bloss, är det någon annan som fått det?
Det händer endast efter man rökt på samma förångarhuvud ett tag så jag misstänker att det kan vara när veken börjar bli lite bränd som gör att man börjar hicka, altså det blir ett "hick" efter blosset men man fortsätter inte hicka.

Som tidigare skrev så kan man fixa så man röker utan veke och bara med metallnät så som jag fattade det.
Går det inte att köpa utan att göra dom själv?

Förövrigt tycker jag ecigg är jävligt nice men saknar vanliga cigg då och då.
Det är inte samma sak att ta en "rökpaus" med eciggen hehe.
Citera
2015-11-05, 20:51
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoax9
...Som tidigare skrev så kan man fixa så man röker utan veke och bara med metallnät så som jag fattade det.
Går det inte att köpa utan att göra dom själv?...
Nja... En veke är du ju tvungen att ha, men den kan med fördel bestå av någonting annat än amorft kisel, rostfritt stål till exempel!
Då jag i nuläget röker pipa är jag inte längre någon aktiv vejpare, men jag har sparat en helmekanisk mod (The Bombshell), en ställbar (Lava Tube) samt tre genesis atomisers ifall jag av någon anledning skulle få för mig att börja igen.

Du blir tvungen att montera ihop atomisern, men vad gör det? Det är ett riktigt mysigt litet kvällspyssel!

Den här videon beskriver det ganska så utförligt:
https://www.youtube.com/watch?v=pUswRhVyu0g

Kolla in den här kanalen också, eller snubbens hemsida. Jag gillar hans genesis-tutorial, men orkar inte leta upp den nu...
Här tipsar han om ett litet knep som tydligen fungerar om man får problem med kortslutningar och "hotspots":
https://www.youtube.com/watch?v=Sp-8vSTWw2E
Senast redigerad av Mr.Woods 2015-11-05 kl. 21:05.
Citera
2015-11-08, 20:34
Medlem
Ingen förbränd rök och tjära vid vejpning. Men undvik diacetyl, diketoner och acetylpropionyl i e-juicer. GermanFLAVOURS är utan diacetyl, hoppas resten av e-juicetillverkarna följer efter.

Det finns ännu högre mängder av diacetyl och acetylpropionyl i cigaretter enligt forskning. Rökning är ingen hälsokur.
Citera
2016-06-04, 08:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Är det livsfarligt att gå på teater där teaterrök förekommer? Tydligen inte! Och då skall vi inte bara tala om de astma inhalatorer som faktiskt innehåller 10 gånger mer metallpartiklar än e-cigaretter.

Faktum är att luften vi andas in inte är kemiskt ren. Det är alltså livsfarligt att leva!

Men visst: Nikotin är ett nervgift, med det är koffein också.

Att sedan folk äter socker eller livsmedel med hög sockerhalt, (jag har t.ex. själv svårt att avstå ifrån glass under sommaren) och att folk dricker mer eller mindre alkohol, är betydligt mer alarmerande än e-cigaretter och även snus. Det sistnämnda är förstås något farligare än e-cigg, men sägs ev. kunna skydda emot alzheimers, vilket i mina ögon skulle uppväga alla andra, minimala hälsorisker. Jag har själv snusat sedan jag var 14 år.

Jag håller de människor som propagerar emot snus och e-cigaretter, (med nikotin), och fördyrar och försvårar användningen att dessa milda och i det närmaste ofarliga drogerna personligen ansvariga för alla de lungcancerfall som uppstår tack var att rökare fås att tveka inför att byta till snus eller e-cigg.

E-cigaretter utan nikotin är förstås, fullständigt ofarliga, (eller i alla fall inte farligare än att andas in vanlig luft), speciellt om dessa, (liksom mina med nikotin), som inte innehåller propylenglykol, (vilket inte är giftigt och kan drickas), men som i vissa, extrema fall, sägs kunna orsaka "popcornlunga", utan istället Vegetabilisk Glycerin, (ger mer rök, men mindre "riv" i halsen). Men å andra sidan att avstå ifrån propylenglykol och istället fortsätta att dra in de ca 40000 ämnena som finns i vanliga cigaretter, (varav många är bevisat cancerframkallande), är förstås inte speciellt smart. Vill du avstå helt ifrån ifrån propylengykol så får du, dessutom, lägga av med en massa livsmedel, tandkräm, avstå ifrån alla sammanhang där det finns rökmaskiner, t.ex. teatrar och konserter, och naturligtvis, avstå ifrån allt vad t.ex. kakor heter, (vilket iof är nyttigt då du också får i dig mindre socker).

Själv fortsätter jag att snusa och kompletterar bara med e-cigg. Det är som att kunna röka vattenpipa när och var som helst man vill, utan några som helst hälsorisker!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in