• 1
  • 2
2015-11-01, 14:50
Medlem
Som rubriken lyder. Jag tog en dos med movicol igår på morgonen. Jag har fortfarande inte fått någon effekt. Varför?
Citera
2015-11-01, 14:53
Bannlyst
Hyffsat svårt att ställa diagnos över internetz, tror du inte?

Te en dos till om du fortfarande är förstoppad på tisdag så sök läkarvård.
Citera
2015-11-01, 15:26
Medlem
När brukar effekten av movicol komma?
Citera
2015-11-01, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 159abc
När brukar effekten av movicol komma?

Vänd dig till apotekspersonalen om du behöver mera information eller råd.
Du måste kontakta läkare om symtomen vid behandling av tillfällig förstoppning försämras eller inte förbättras inom 14 dagar.
Om några biverkningar blir värre eller om du märker några biverkningar som inte nämns i denna information, kontakta läkare eller apotekspersonal.

Förstoppning:
En dos Movicol är 1 dospåse.
Ta denna 1-3 gånger dagligen beroende på hur svår din förstoppning är.

Källa: http://www.fass.se/LIF/product?userT...19960815000085
Citera
2015-11-01, 15:33
Medlem
davvelitos avatar
Tog du en dos igår måste du ta en dos idag också. Det är viktigt att du tar en regelbunden dos under en längre tid för att det ska kunna få effekt. Movicol är ingen snabbverkande medicin så förvänta dig ingen omedelbar effekt.
Citera
2015-11-01, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davvelito
Tog du en dos igår måste du ta en dos idag också. Det är viktigt att du tar en regelbunden dos under en längre tid för att det ska kunna få effekt. Movicol är ingen snabbverkande medicin så förvänta dig ingen omedelbar effekt.

Jag har naturligtvis tagit dos idag också.
Citera
2015-11-01, 23:30
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Alltså en påse movicol är ingenting. Du kommer inte märka något. Det är mer att tar man en om dagen så kan det hjälpa till att magen inte stannar.

Hur förstoppad är du? Om man har bajspropp (fekalom, vad fan heter det på svenska?) så är dosen 8 påsar på en gång. Hade jag använt movicol för att jag inte bajsat på några dagar hade jag tagit tre påsar om dagen ett par dagar.
Citera
2015-11-02, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Alltså en påse movicol är ingenting. Du kommer inte märka något. Det är mer att tar man en om dagen så kan det hjälpa till att magen inte stannar.

Hur förstoppad är du? Om man har bajspropp (fekalom, vad fan heter det på svenska?) så är dosen 8 påsar på en gång. Hade jag använt movicol för att jag inte bajsat på några dagar hade jag tagit tre påsar om dagen ett par dagar.

Menar du att jag inte kommer att få¨diarre av en påse movicol om dagen?
Citera
2015-11-02, 09:18
Medlem
Jag har fortfarande inte skitit. Hur är det ens möjligt?

Det känns dock som att jag kissar mer. Varför?
Citera
2015-11-02, 11:10
Medlem
Flamsans avatar
Du kanske skulle ta och läsa bipackssedenl ;-)

Movicol är ett sk bulkmedel som ska göra skiten mjukare och få magen att fungera.
Och det är något som verkar över tid. Man ska äta det var dag.

Har man förstoponing och vill ha omedelbar lösning så köper man laxermedel. Finns receptfritt på apotek.

Eller testa att käka en jädra massa katrinplommon det kan få fart på magen.
Citera
2015-11-02, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Du kanske skulle ta och läsa bipackssedenl ;-)

Movicol är ett sk bulkmedel som ska göra skiten mjukare och få magen att fungera.
Och det är något som verkar över tid. Man ska äta det var dag.

Har man förstoponing och vill ha omedelbar lösning så köper man laxermedel. Finns receptfritt på apotek.

Eller testa att käka en jädra massa katrinplommon det kan få fart på magen.

Är movicol ett bulkmedel???
Citera
2015-11-02, 13:14
Medlem
Angela.Merkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 159abc
Som rubriken lyder. Jag tog en dos med movicol igår på morgonen. Jag har fortfarande inte fått någon effekt. Varför?

Movicol är ett laxermedel med osmotisk verkan, till skillnad från laxermedel man traditionellt tänker på - som löser upp avföringen och gör att man får kasta sig på toaletten . Osmotiskt verkande medel bygger på att mer vatten hålls kvar i tarmen, varpå tarmen spänns ut och tarmrörelserna ökar. Därför tar det lite tid, och behandling i 3 dagar kan behövas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in