Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-31, 22:23
  #1
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/13...-pa-medelhavet

Tyskland och Sverige bågnar under trycket av nyanlända.

Men hur fanken kan vi låta så många människor dö på östra medelhavet? Varför sätter inte EU in stora båtar och transporterar flyktingarna till fastlandet?

EU skulle kunna ta betalt av flyktingarna liksom flyktingsmugglarna gör och för de pengarna bygga tältläger eller fixa andra bostäder.

Läget på Lesbos är nu fullständigt ohållbart.

Detta är ett oerhört akut och tragiskt läge och VI måste hjälpa flyktingarna.

Var har vi Erdogan? Tayyip Erdogan.. Snälla... låt EU bygga ett jätteläger i södra Turkiet!
Citera
2015-10-31, 22:29
  #2
Avstängd
frusciantelos avatar
Det bästa vi kan göra för flyktingarna är att EU gemensamt säger stopp så att dom inte ens tänker på att ta sig över medelhavet = inga som drunknar. Därefter ska vi öka biståndet till närområdet så att standarden blir bättre i tältlägren. Krävs ingen einstein för att fatta detta.
Citera
2015-10-31, 22:30
  #3
Medlem
Varför ska just VI hjälpa flyktingarna för?
Citera
2015-10-31, 22:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Det bästa vi kan göra för flyktingarna är att EU gemensamt säger stopp så att dom inte ens tänker på att ta sig över medelhavet = inga som drunknar. Därefter ska vi öka biståndet till närområdet så att standarden blir bättre i tältlägren. Krävs ingen einstein för att fatta detta.

Då måste vi göra det NU !
Citera
2015-10-31, 22:41
  #5
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.Panthom
Men hur fanken kan vi låta så många människor dö på östra medelhavet?

Det får du fråga invandringsvurmarna i miljöpartiet osv om. Det är nämligen de som bestämt att vi ska ha en otroligt generös asylmottagning i Sverige.

Men det enda sättet att få del av lottovinsten är att riskera livet på medelhavet.

Om de inte vill fortsätta ha ihjäl folk får de antingen dela ut visum till alla som vill söka asyl i Sverige. Vill man inte det så får man istället neka asyl till alla som tar sig till Sverige olagligt.

Det finns ingen mellanväg. Om man nu inte i hemlighet gillar att folk dör...
Citera
2015-10-31, 22:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.Panthom
Då måste vi göra det NU !


Din stolle!
Ser du inte politiken i det som händer?
Västeuropa har ständigt stått och pekat finger åt alla länder öster om Tyskland och beskyllt dem för att vara så omänskliga och hur våra feministiska länder är så duktiga.

Nu kan dessa länder bara luta sig tillbaka och se på hur Västeuropa faller sönder ekonomiskt och socialt p.g.a. den enorma flyktingvågen från muslimska mellanöstern.
Du tror väl inte att de vill lägga några fingrar emellan och hjälpa oss nu?
Citera
2015-10-31, 22:42
  #7
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.Panthom
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/13...-pa-medelhavet

Tyskland och Sverige bågnar under trycket av nyanlända.

Men hur fanken kan vi låta så många människor dö på östra medelhavet? Varför sätter inte EU in stora båtar och transporterar flyktingarna till fastlandet?

EU skulle kunna ta betalt av flyktingarna liksom flyktingsmugglarna gör och för de pengarna bygga tältläger eller fixa andra bostäder.

Läget på Lesbos är nu fullständigt ohållbart.

Detta är ett oerhört akut och tragiskt läge och VI måste hjälpa flyktingarna.

Var har vi Erdogan? Tayyip Erdogan.. Snälla... låt EU bygga ett jätteläger i södra Turkiet!
EU har redan satt in stora båtar för att hjälpa dem till fastlandet. Förstår inte att du inte känner till detta. Har varit på nyheterna och stått i alla tidningar. Enda felet de gör är att de forslar dem till EU, inte tillbaks till Turkiet.
Citera
2015-10-31, 22:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Det får du fråga invandringsvurmarna i miljöpartiet osv om. Det är nämligen de som bestämt att vi ska ha en otroligt generös asylmottagning i Sverige.

Men det enda sättet att få del av lottovinsten är att riskera livet på medelhavet.

Om de inte vill fortsätta ha ihjäl folk får de antingen dela ut visum till alla som vill söka asyl i Sverige. Vill man inte det så får man istället neka asyl till alla som tar sig till Sverige olagligt.

Det finns ingen mellanväg. Om man nu inte i hemlighet gillar att folk dör...

Ja detta är delvis frukten av en otroligt vårdslös asylpolitik från flera EU länder.
Att EU inte heller verkar ha förutspått att denna folkvandring ska kunna ske är förfärligt dåligt.
Citera
2015-10-31, 22:53
  #9
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Det bästa vi kan göra för flyktingarna är att EU gemensamt säger stopp så att dom inte ens tänker på att ta sig över medelhavet = inga som drunknar. Därefter ska vi öka biståndet till närområdet så att standarden blir bättre i tältlägren. Krävs ingen einstein för att fatta detta.

Exakt... vad jag har sagt i något år eller två...

Jag menar att stå att säga på andra sidan lava strömmen att här är gräset grönare kom hit vet ja... istället för att kasta över äpplet... och sedan tycka synd om dom när dom brinner upp... det är essensen i dagens MP/Vänster politik... som en gång var högerpolitik under Reinfeldt...
Citera
2015-10-31, 22:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteW
Din stolle!
Ser du inte politiken i det som händer?
Västeuropa har ständigt stått och pekat finger åt alla länder öster om Tyskland och beskyllt dem för att vara så omänskliga och hur våra feministiska länder är så duktiga.

Nu kan dessa länder bara luta sig tillbaka och se på hur Västeuropa faller sönder ekonomiskt och socialt p.g.a. den enorma flyktingvågen från muslimska mellanöstern.
Du tror väl inte att de vill lägga några fingrar emellan och hjälpa oss nu?

Inte tycker jag att jag är värd att kallas för stolle.

Visst ser jag politiken som Sverige och Tyskland har fört i många år och jag kan inte förstå att man inte insett att förr eller senare så kommer människor att söka sig från krig och fattigdom till våra länder som de bara har hört gott om.

Signalpolitiken från Sverige och Tyskland är en stor bidragande orsak till att folk dör nu på Medelhavet.

Skulle jag bo i ett land med krig eller fattigdom så tror jag mycket väl att jag skulle försöka fly till ett land med vänliga människor och där man kanske redan har släkt och där bidragen är höga och där chansen är mycket god att få asyl.
Citera
2015-10-31, 22:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.Panthom
Ja detta är delvis frukten av en otroligt vårdslös asylpolitik från flera EU länder.
Att EU inte heller verkar ha förutspått att denna folkvandring ska kunna ske är förfärligt dåligt.


Här blir jag nyfiken.
Hur och varför skulle EU förutspå denna stora flyktingkris?
Och vad skulle förändrat saken om vi visste att det skulle komma flera hundratusen?
Citera
2015-10-31, 22:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
EU har redan satt in stora båtar för att hjälpa dem till fastlandet. Förstår inte att du inte känner till detta. Har varit på nyheterna och stått i alla tidningar. Enda felet de gör är att de forslar dem till EU, inte tillbaks till Turkiet.

"Den grekiske premiärministern Alexis Tsipras säger att han känner ”skam” över Europas misslyckande att förhindra de upprepade tragedierna.

– De är hycklande, krokodiltårarna som fälls för de döda barnen vid Egeiska havet. Döda barn framkallar alltid sorg, men hur är det med de barn som är vid liv och som kommer i tusental och fyller gatorna? Ingen tycker om dem, sade Tsipras vid en utfrågning i det grekiska parlamentet, enligt Reuters."
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback