Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-31, 19:02
  #1
Medlem
som rubriken säger -
Vilket abonnemang är det bästa om man inte vill registrera sig?
Köper man via nätet så verkar det kopplas mot personnummer så jag antar at vill man vara helt fri från kopplingar måste man köpa över disk, men jag kan ha fel - därför denna tråd
Tips?
Citera
2015-10-31, 23:06
  #2
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
som rubriken säger -
Vilket abonnemang är det bästa om man inte vill registrera sig?
Köper man via nätet så verkar det kopplas mot personnummer så jag antar at vill man vara helt fri från kopplingar måste man köpa över disk, men jag kan ha fel - därför denna tråd
Tips?

Det går inte att ha ett abonnemang utan att registrera innehavaren.
Däremot kan man ha ett kontantkort. Oavsett vilket, så är man inte anonym, mer än i ett extremfall.
Citera
2015-11-03, 03:44
  #3
Medlem
Arbetarbroders avatar
Flyttar tråden från "Tele - allmänna diskussioner" till "Tele - operatörer"
/Moderator
Citera
2015-11-10, 21:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UncaScroogie
Det går inte att ha ett abonnemang utan att registrera innehavaren.
Däremot kan man ha ett kontantkort. Oavsett vilket, så är man inte anonym, mer än i ett extremfall.

Skulle säga att man är så gott som anonym med ett oregistrerat kontantkort. Det kan kopplas till IMEI-nummer på telefon och plats men aldrig till en person.
Citera
2015-11-10, 22:35
  #5
Medlem
miikoss avatar
Kontanter (ej bankkort/kreditkort) över disk är nog det säkraste, helst i en butik man inte besöker.

Även om det går att köpa oregistrerade kontantkort online, så kan leveransadressen sparas ett tag.

Och att aldrig använda med spårbart simkort i samma telefon.

De flesta kontantkort går att få oregistrerade, dock inte abonnemangen då de vill veta vad de ska skicka räkningen för samtalen.
Citera
2015-11-10, 22:40
  #6
Medlem
bredbarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hax1
Skulle säga att man är så gott som anonym med ett oregistrerat kontantkort. Det kan kopplas till IMEI-nummer på telefon och plats men aldrig till en person.

Om andra SIM-kort suttit i mobilen går det relativt enkelt att plocka fram en möjlig användare.
Man har rätt många faktorer att använda för att kunna inringa en möjlig användare.

Om man ska vara HELT anonym...

Låt en målvakt köpa en helt ny mobil kontant, i en ort du inte kan kopplas till.
Låt en annan målvakt köpa ett helt nytt Kontantkort kontant, i en annan ort du inte kan kopplas till.
Se till att du befinner dig på en plats du inte kan kopplas till.
Ring ett säger ett enda samtal, helst till nån annan som gjort samma förberedelser som du själv gjort.
Totalförstör både mobil och SIM-kort.
Citera
2015-11-11, 16:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bredbaren
Om andra SIM-kort suttit i mobilen går det relativt enkelt att plocka fram en möjlig användare.
Man har rätt många faktorer att använda för att kunna inringa en möjlig användare.

Du får gärna dela med dig, är nyfiken.
Om vi leker med tanken att , vi kan säga Kalle, har ett oregistrerat kontantkort, Kalle skaffar en gammal telefon som det inte finns någon koppling till honom på och använder endast det oregistrerade kontantkortet i den. (Hur han får fram allting ospårbart kan också vara knepigt, men inte det som är frågan.) Hur spårar man då detta till Kalle? Vi förutsätter också att han inte använder den regelbundet på platser såsom hemma, jobb eller gym eftersom Kalle vill vara anonym.
Citera
2015-11-11, 23:22
  #8
Medlem
bredbarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hax1
Du får gärna dela med dig, är nyfiken.
Om vi leker med tanken att , vi kan säga Kalle, har ett oregistrerat kontantkort, Kalle skaffar en gammal telefon som det inte finns någon koppling till honom på och använder endast det oregistrerade kontantkortet i den. (Hur han får fram allting ospårbart kan också vara knepigt, men inte det som är frågan.) Hur spårar man då detta till Kalle? Vi förutsätter också att han inte använder den regelbundet på platser såsom hemma, jobb eller gym eftersom Kalle vill vara anonym.

De säkerhetshål som ditt scenaium innehåller är:

Var har han fått kontantkortet från?
Hur skaffade han telefonen?
Vem har haft den tidigare?
Vilka SIM har suttit i den mobilen tidigare?
Till och från vilka nummer har det ringts tidigare?
Till och från vilka nummer har det smsats och mmsats tidigare?
Vilka master har den varit uppkopplad mot?
När man då har hittat förre ägaren, vet han till vem han lämnat över den?
Har Kalle haft mobilen igång på olika ställen?
Har Kalle ringt, smsat, mmsat, surfat nånting med SIMmet eller mobilen?

Har Kalle begått ett brott som kan ge minst två års fängelse, så får polisen detaljerade uppgifter om användandet av alla SIM om direkt eller indirekt haft nåt med mobilen att göra, och trafiken den använts till.

Allt detta ger mycket stora möjligheter att få tag på Kalle.
Citera
2015-11-12, 12:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bredbaren
De säkerhetshål som ditt scenaium innehåller är:

Var har han fått kontantkortet från?
Hur skaffade han telefonen?
Vem har haft den tidigare?
Vilka SIM har suttit i den mobilen tidigare?
Till och från vilka nummer har det ringts tidigare?
Till och från vilka nummer har det smsats och mmsats tidigare?
Vilka master har den varit uppkopplad mot?
När man då har hittat förre ägaren, vet han till vem han lämnat över den?
Har Kalle haft mobilen igång på olika ställen?
Har Kalle ringt, smsat, mmsat, surfat nånting med SIMmet eller mobilen?

Har Kalle begått ett brott som kan ge minst två års fängelse, så får polisen detaljerade uppgifter om användandet av alla SIM om direkt eller indirekt haft nåt med mobilen att göra, och trafiken den använts till.

Allt detta ger mycket stora möjligheter att få tag på Kalle.

Tror du glömde läsa igen. Men låt oss för diskussionens skull säga att han hittade ett startpaket för kontantkort på gatan, ingen som kan koppla honom till ett nummer. Ospårbart. Telefonen är stulen någonstans, inga vittnen eller kameror. Det är inte det jag är ute efter att diskutera.
Sen kan vi även låtsas att Kalle använder sin telefon till att, säg langa droger, han ringer och får samtal men ger aldrig sitt namn till folk. Han rör sig runt i en av Sveriges större städer. Vi kan säga att han ringer och smsar men inget annat. Eftersom han rör på sig har han givetvis kopplat upp sig mot flera master.
Citera
2015-11-12, 23:20
  #10
Medlem
bredbarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hax1
Tror du glömde läsa igen.

???????

Citat:
Ursprungligen postat av hax1
Men låt oss för diskussionens skull säga att han hittade ett startpaket för kontantkort på gatan, ingen som kan koppla honom till ett nummer. Ospårbart. Telefonen är stulen någonstans, inga vittnen eller kameror. Det är inte det jag är ute efter att diskutera.
Sen kan vi även låtsas att Kalle använder sin telefon till att, säg langa droger, han ringer och får samtal men ger aldrig sitt namn till folk. Han rör sig runt i en av Sveriges större städer. Vi kan säga att han ringer och smsar men inget annat. Eftersom han rör på sig har han givetvis kopplat upp sig mot flera master.

Nej låt oss inte. Jag bedriver ingen som helst teknisk rådgivning för knarklangare. Läs mitt första inlägg om saken, i denna tråd, igen, så ser du var ditt resonemang brister.
Citera
2015-11-14, 11:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bredbaren
???????



Nej låt oss inte. Jag bedriver ingen som helst teknisk rådgivning för knarklangare. Läs mitt första inlägg om saken, i denna tråd, igen, så ser du var ditt resonemang brister.

Det är ju också ett sätt att säga att man har fel.

Jag står fast vid min åsikt, det går att vara anonym relativt enkelt med ett oreggat kontantkort. Ska man använda det för något kriminellt får man ju givetvis se sig för med vart man skaffar kontantkortet/Telefonen.
Citera
2015-11-14, 19:03
  #12
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hax1
Det är ju också ett sätt att säga att man har fel.

Skönt att du kan erkänna det. Det börjar bli lite larvigt annars.

Citat:
Ursprungligen postat av hax1
Jag står fast vid min åsikt, det går att vara anonym relativt enkelt med ett oreggat kontantkort. Ska man använda det för något kriminellt får man ju givetvis se sig för med vart man skaffar kontantkortet/Telefonen.

Jag har inte sett att du haft nån åsikt av värde. Du frågade och du har fått bra och korrekta svar. Kan du inte nöja dig med det. Det är i det närmaste omöjligt att vara anonym i ett modernt digitalt mobilsystem. Bredbaren har beskrivit det mycket väl.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback