Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-01, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barba201
-en som bor i huset (ovanför pizzerian) blev också förgiftade. co2 är tyngre än luften,så den "klättrar" inte uppåt!
-vad är det för ugn används i pizzerian? gas driven?
-gasspisen kan orsaka koloxid förgiftning!
Det är en god teori. Om man haft utrustning som drivits av gasol inomhus och haft problem med förbränningen kan det bildas stora mängder CO. Det krävs ganska stora mängder luft för att förbränna gasol. Detta har hänt vid flera fall tidigare.

Man har ju dock gått ut med att man lokaliserat läckan till kylrummet.
Senast redigerad av pf10 2015-11-01 kl. 08:43.
Citera
2015-11-01, 08:33
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Men för helvete, det har inte med nybyggare att göra ärthjärna! Tycker du pressen ska låta bli att skriva om en olycka med flera gasförgiftade människor i Sverige för att det är på en pizzeria som troligen (likt de flesta pizzerior) drivs av invandrare? Det är ju idiotiskt! Klart som fan en sådan händelse är intressant helt djävla oavsett i vilken sorts verksamhet den har inträffat.
Expressen var snabbt ute med bilder på två av de skadade. Hade aldrig hänt om det var svenskar.
Citera
2015-11-01, 08:33
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det här är mycket märkligt. Till att börja med: Koldioxid används mycket riktigt som köldmedium, kallas då R744. Problemet här är att jag har MYCKET svårt att tro att en pizzeria skulle ha ett kylrum med koldioxid som köldmedium.

Nu följer en tråkig förklaring.

HFC-köldmedier, i vardagligt tal kallade freon, har många fördelar, bland annat är de lätta att hantera, har lämpliga nivåer av mättnadstryck för det de ska användas till och är så gott som ofarliga för människor.

Nackdelen är att de skyndar på den globala uppvärmningen. Alla köldmedier med ozonnedbrytande verkan, sk CFC och HCFC-köldmedier är sen länge förbjudna och utfasade i Europa. HFC-köldmedierna, såsom R134a som du har i bilens AC, R410A som du har i luftvärmepumpen och R404A som ICA har i frysdisken påverkar således inte ozonlagret.

Man pratar om något som heter GWP, global warming potential, där koldioxid har GWP 1. R404A har ett GWP på 3780. DVS, ett kg R404A motsvarar nästan 3,8 ton koldioxid för växthuseffekten.

På politisk nivå har man bestämt att köldmediernas klimatpåverkan måste minska och det är där koldioxid som köldmedium kommer in.

Koldioxid som köldmedium är vanligt, och kommer att bli ännu vanligare i framtiden, i större matvarubutiker.
Detta eftersom köldmediet har ett GWP på 1, och för att om man gör på rätt sätt kan få anläggningen ganska energieffektiv.

Däremot har köldmediet många nackdelar som gör det olämpligt och dyrt att ha i små anläggningar såsom i kylrummet hos den lokala pizzagubben.

Vad jag vet finns det inte någon tillverkare som gör komponenter, exempelvis kompressorer för koldioxid som passar till mindre anläggningar.

Det jag SKULLE kunna tänka mig är att någon mindre nogräknad kyltekniker, från pizzagubbens hemland kanske, har fyllt på hans kylrum med nåt som liknar kolmonoxid, som sedan har läckt ut.
Citera
2015-11-01, 09:31
Medlem
jardins avatar
Man utreder nu detta som ett brott.
http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/2015/10/31/sju-skadades-vid-gasutslapp-pa-pizzeria/
Citera
2015-11-01, 09:43
Medlem
jardins avatar
Intressant lasning ang gifter
http://www.krc.su.se/documents/Om_gift.pdf
krc ar kemilararnas resurscentrum.
Det mesta ar en fraga om mangden. Tar jag en tablett av min medicin sa ar det ok men tar jag hela burken pa en gang sa ar det mindre bra. Jag blir formodligen forgiftad. Ungefar som med koldioxid, som inte ar ett gift men man blir forgiftad om det blir for mycket av gasen. Ser garna en vettig lank dar koldioxid klassas som en giftig gas.
Blir intressant att folja varifran kolmonoxiden har kommit vid pizzerian. For det ar uppenbarligen den mycket giftiga gasen kolmonoxid det ar fragan om.
Citera
2015-11-01, 10:09
Medlem
Nyanlända som inte förstår hur man lever i ett I-land?
Citera
2015-11-01, 17:48
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Intressant lasning ang gifter
http://www.krc.su.se/documents/Om_gift.pdf
krc ar kemilararnas resurscentrum.
Det mesta ar en fraga om mangden. Tar jag en tablett av min medicin sa ar det ok men tar jag hela burken pa en gang sa ar det mindre bra. Jag blir formodligen forgiftad. Ungefar som med koldioxid, som inte ar ett gift men man blir forgiftad om det blir for mycket av gasen. Ser garna en vettig lank dar koldioxid klassas som en giftig gas.
Blir intressant att folja varifran kolmonoxiden har kommit vid pizzerian. For det ar uppenbarligen den mycket giftiga gasen kolmonoxid det ar fragan om.

Nej du kan aldrig bli förgiftad av koldioxid. Du kan aldrig få för mycket.
Det enda som kan hända är att du får för lite syre och då kvävs du. Det är alltså inte förgiftning utan syrebrist.

Kolmonoxid däremot är en annan femma, för även med tillräcklig mängd syre i inandningsluften så kommer kolmonoxiden att reagera med de röda blodkropparna och konkurrera ut syretransporten, dvs de röda blodkropparna binder hellre upp med kolmonoxidatomer än syreatomer. Därav att det blir ett förgiftningsscenario.
Effekten blir syrebrist och kvävning, men i detta fallet pga att kolmonoxid är reaktivt och aktivt förhindrar upptaget av syre.
Citera
2015-11-01, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Men jisses vad du är trög!
Har du ens nån aning om varför CO är giftigt och CO2 inte är det?
Hint: Samma anledning som O2 och O3.
Men CO2 är alltså giftigt. Inte i närheten så farligt som kolmonoxid som ju är en kompetetiv komplexbindare i hemoglobinets hemegrupp, men fortfarande är CO2 inte en helt inert gas som bara har undanträngningseffekt. Som sagt, en atmosfär med 10% CO2 är obra även om syrehalten vore normal. Hög CO2 kan leda till hyperkapni och påverkar bikarbonatbuffersystemet vilket kan leda till acidos. Givet tillräcklig mängd (och 10% som vi har talat om tidigare är fullt tillräckligt) koldioxid i luften är detta tillräckligt för medvetslöshet och död, även om syrehalten i sig är okej. Så jo, CO2 är giftigt. CO är giftigare och mekanismen är annorlunda. "Dosen gör giftet" brukar det sägas, och CO2 är som sagt tillräckligt ogiftigt för att kunna hanteras med få eller inga restriktioner, men det betyder inte att en större mängd är ofarligt. Undanträngningseffekten är mindre, men inte oväsentlig.

Jag tror nog att skunkjobb vet mycket väl vari skillnaderna ligger. Sedan undrar jag om inte du blandar ihop ozon (O3) med singlettsyre (O) om du vill göra jämförelser. Både ozon och singlettsyre kan vara skadligt.
Senast redigerad av DjILY 2015-11-01 kl. 17:52.
Citera
2015-11-01, 18:38
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Men CO2 är alltså giftigt. Inte i närheten så farligt som kolmonoxid som ju är en kompetetiv komplexbindare i hemoglobinets hemegrupp, men fortfarande är CO2 inte en helt inert gas som bara har undanträngningseffekt. Som sagt, en atmosfär med 10% CO2 är obra även om syrehalten vore normal. Hög CO2 kan leda till hyperkapni och påverkar bikarbonatbuffersystemet vilket kan leda till acidos. Givet tillräcklig mängd (och 10% som vi har talat om tidigare är fullt tillräckligt) koldioxid i luften är detta tillräckligt för medvetslöshet och död, även om syrehalten i sig är okej. Så jo, CO2 är giftigt. CO är giftigare och mekanismen är annorlunda. "Dosen gör giftet" brukar det sägas, och CO2 är som sagt tillräckligt ogiftigt för att kunna hanteras med få eller inga restriktioner, men det betyder inte att en större mängd är ofarligt. Undanträngningseffekten är mindre, men inte oväsentlig.

Jag tror nog att skunkjobb vet mycket väl vari skillnaderna ligger. Sedan undrar jag om inte du blandar ihop ozon (O3) med singlettsyre (O) om du vill göra jämförelser. Både ozon och singlettsyre kan vara skadligt.

Ahhh du har läst en random wiki-länk och blivit hobbydoktor!
Om du läser på lite mer kring hur andningen funkar (välj med fördel svenska sidor så förstår du kanske bättre), så kommer du inse att du har fått det om bakfoten.
Kroppen tar inte upp koldioxid i lungorna om det finns syre tillgängligt.
Citera
2015-11-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Ahhh du har läst en random wiki-länk och blivit hobbydoktor!
Om du läser på lite mer kring hur andningen funkar (välj med fördel svenska sidor så förstår du kanske bättre), så kommer du inse att du har fått det om bakfoten.
Kroppen tar inte upp koldioxid i lungorna om det finns syre tillgängligt.
Sluta larva dig! Du kan ju själv räkna på det, om du vill. Vad sa vi? 10%? Ok, om vi förutsätter bra blandning har vi alltså 10% CO2, 18% O2 och 72% N2. Denna atmosfär påstår du är ofarlig eller att den enda faran är enbart 18% syre? Men, låt oss anta mer syre, säg 25-30% och 10% CO2? Ofarligt? Tja, säg det till besättningen på Apollo 13 som fick utstå ganska mycket ståhej för att hålla CO2-nivån i schack, tros att det aldrig på någon risk att partialtrycket för syre var för lågt...

Det är väl du som inte läst mer än enstaka wikisidor om du är helt ovetandes om att koldioxidhantering är viktigt i livsuppehållande system. För hög CO2 är farligt direkt, inte på grund av för låg O2. Kolmonoxid är bra mycket farligare, eftersom det är svårare att ta bort (det är inte bara att "ventilera ut" det ur kroppen), medan CO2 ventileras ut. Plus att man kan behöva symtomatisk behandling för de icke-triviala problem som uppstår vid för högt CO2-tryck.

Apropå andning ja. Normalt sätt är andningen CO2-styrd och kroppen försöker ventilera ut CO2. Hur bra tror du det går om CO2-halten i luften är högre än den nivå som behövs för ventilation? Hyperventilering och stigande CO2-nivå i blod, varpå acidos uppstår. Och på tal om wiki, det är nog du som behöver ta in basala kunskaper därifrån: https://en.wikipedia.org/wiki/Hypercapnia

Edit: Vidare, hör talas om rebreathers? Det är livsuppehållande system rent allmänt (dykning/otrycksatt kabin/rymdfart, etc) som tar bort koldioxiden eftersom den är skadlig. Detta gör att samma luft kan användas flera gånger. Hade det varit så som du felaktigt tror, hade man bara behövt fylla på med syre och skita i CO2-halten.
Senast redigerad av DjILY 2015-11-01 kl. 19:14.
Citera
2015-11-01, 19:09
Medlem
Nu har det hänt igen. Många blev sjuka av gas på en krog i Kristinehamn igår. Är det bara en ren tillfällighet?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21685080.ab
Citera
2015-11-01, 19:15
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Sluta larva dig! Du kan ju själv räkna på det, om du vill. Vad sa vi? 10%? Ok, om vi förutsätter bra blandning har vi alltså 10% CO2, 18% O2 och 72% N2. Denna atmosfär påstår du är ofarlig eller att den enda faran är enbart 18% syre? Men, låt oss anta mer syre, säg 25-30% och 10% CO2? Ofarligt? Tja, säg det till besättningen på Apollo 13 som fick utstå ganska mycket ståhej för att hålla CO2-nivån i schack, tros att det aldrig på någon risk att partialtrycket för syre var för lågt...

Det är väl du som inte läst mer än enstaka wikisidor om du är helt ovetandes om att koldioxidhantering är viktigt i livsuppehållande system. För hög CO2 är farligt direkt, inte på grund av för låg O2. Kolmonoxid är bra mycket farligare, eftersom det är svårare att ta bort (det är inte bara att "ventilera ut" det ur kroppen), medan CO2 ventileras ut. Plus att man kan behöva symtomatisk behandling för de icke-triviala problem som uppstår vid för högt CO2-tryck.

Apropå andning ja. Normalt sätt är andningen CO2-styrd och kroppen försöker ventilera ut CO2. Hur bra tror du det går om CO2-halten i luften är högre än den nivå som behövs för ventilation? Hyperventilering och stigande CO2-nivå i blod, varpå acidos uppstår. Och på tal om wiki, det är nog du som behöver ta in basala kunskaper därifrån: https://en.wikipedia.org/wiki/Hypercapnia

Shit vad du svamlar, poänglöst att försöka utbilda dig i någon utsträckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in