• 1
  • 2
2015-10-31, 18:46
Medlem
Oscaris avatar
http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/...rligt-utslapp/

Fyra personer i en pizzeria på Siöcronaplatsen svimmade efter ett misstänkt farligt utsläpp. De har förts i ambulans till sjukhuset.
Citera
2015-10-31, 19:12
Medlem
Oscaris avatar
http://www.dn.se/nyheter/sverige/far...adshus-utryms/

Ett fyra våningar högt flerbostadshus med 117 boende i centrala Helsingborg utryms sedan flera gäster på en pizzeria börjat må dåligt och förts till sjukhus. Minst en av dem ska ha svimmat.
Citera
2015-10-31, 20:06
Medlem
jardins avatar
Märkligt att man tror att det ar kolmonoxid nar man sedan utrymmer folk i vaningar ovanfor. Kolmonoxid ar en gas som vager aningen mindre an syre! Daremot koldioxid ar en tung gas och lagger sig lagt.
Citera
2015-10-31, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Märkligt att man tror att det ar kolmonoxid nar man sedan utrymmer folk i vaningar ovanfor. Kolmonoxid ar en gas som vager aningen mindre an syre! Daremot koldioxid ar en tung gas och lagger sig lagt.
Man trodde inte att det var kolmonoxid man visste detta i och med att räddningstjänsten har mätare som indikerar CO. Gasen väger mycket riktigt ungefär lika mycket som syre och följer därmed luftströmmar lätt. Nu tror jag själv inte det var någon större fara för de boende ovanför då lägenheterna torde vara täta mot pizzerian, men jag ser det inte som märkligt att man utrymmer folk som en försiktighetsåtgärd.
Senast redigerad av pf10 2015-10-31 kl. 20:21.
Citera
2015-10-31, 20:24
Medlem
jardins avatar
Har man kolmonoxid i kyl/frys - anläggningar? Verkar ju ratt farligt med tanke pa läckage och att gasen ar sa giftig.
Citera
2015-10-31, 20:55
Medlem
Kan det vara klor?
Citera
2015-10-31, 21:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag kan sätta en glass på att det rör sig om koldioxid i alla fall. Kolmonoxid används inte i några kylanläggningar, det gör däremot koldioxid samt att barer har det på flaska för att trycka ut fatölen i kranarna. Jag har länge oroat mig för att de flesta barer som hanterar koldioxid inte har några gaslarm. Gasen är i stort sett luktfri (kan kännas lite stickande i snoken men ingen särskild lukt) och giftig. Japp, som jag visat så många gånger tidigare i denna avdelning så är koldioxid giftig och inte bara undanträngande. Knappt 10 % koldioxid i luft innebär en rätt säker död och innan dess finns förstås flera stadier av allvarlighet såsom dåsighet och medvetslöshet.

Att mätningar visar på kolmonoxid tror jag beror på att många mätare inte är så jättespecifika utan ger även utslag på andra ämnen fast då i fel halt. Jag har varit med om en CO-mätare med katalytisk mätprincip som visade utslag på H2S fast i en annan halt än den verkliga. (Alltså, det var egentligen H2S i luften, inte CO men mätaren var bara gjord för CO och reagerade på något sätt på H2S fast den visade det som ppm CO.)

Kolmonoxid uppstår vid ofullständig förbränning vilket förvisso skulle kunna uppstå i någon grill eller så men det tycker jag verkar mindre troligt på en pizzeria.
Senast redigerad av skunkjobb 2015-10-31 kl. 21:14.
Citera
2015-10-31, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag kan sätta en glass på att det rör sig om koldioxid i alla fall. Kolmonoxid används inte i några kylanläggningar, det gör däremot koldioxid samt att barer har det på flaska för att trycka ut fatölen i kranarna. Jag har länge oroat mig för att de flesta barer som hanterar koldioxid inte har några gaslarm. Gasen är i stort sett luktfri (kan kännas lite stickande i snoken men ingen särskild lukt) och giftig. Japp, som jag visat så många gånger tidigare i denna avdelning så är koldioxid giftig och inte bara undanträngande. Knappt 10 % koldioxid i luft innebär en rätt säker död och innan dess finns förstås flera stadier av allvarlighet såsom dåsighet och medvetslöshet.

Att mätningar visar på kolmonoxid tror jag beror på att många mätare inte är så jättespecifika utan ger även utslag på andra ämnen fast då i fel halt. Jag har varit med om en CO-mätare med katalytisk mätprincip som visade utslag på H2S fast i en annan halt än den verkliga. (Alltså, det var egentligen H2S i luften, inte CO men mätaren var bara gjord för CO och reagerade på något sätt på H2S fast den visade det som ppm CO.)

Kolmonoxid uppstår vid ofullständig förbränning vilket förvisso skulle kunna uppstå i någon grill eller så men det tycker jag verkar mindre troligt på en pizzeria.

Finns det ingen kontroll över det? Låter ju farligt. Kanske borde man stanna hemma eller ta take away!!
Citera
2015-10-31, 21:23
Medlem
Citat:

Förstår resonemanget men nu hade man ju dessutom, enligt artikeln, uppmätt kolmonoxid i blodet på de skadade. Om det nu är kolmonoxid måste det ju ha skett någon form av förbränning vid anläggningen.
Citera
2015-10-31, 21:23
Medlem
jardins avatar
Citat:

Later vettigt fast jag haller inte med om att koldioxid ar giftig. Den tranger undan syret sa att man inte far tillrackligt av det och darmed kan man forlora medvetandet. Med din definition sa skulle aven kvave vara giftigt, vilket det inte ar. Blir det mindre an 21% syre i luften mar man daligt aven om andra gaser inte ar giftiga.
Citera
2015-10-31, 21:39
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Finns det ingen kontroll över det? Låter ju farligt. Kanske borde man stanna hemma eller ta take away!!
Ovidkommande men bara så där sjukligt intressant

Är ju inget vanligt, och troligen inget som kan lastas pizzerian - en olycka!

Men fan vad överraskad den blev som gick ut för att initialt, förklädd att käka pizza när sanningen alla på pizzerian redan vet att det som gäller för denna miserabla människa är att supa skallen i bitar.

Och någon timma senare, vanligt inövat manér omvandlas till Arne Anka.

Men ikväll kanske allt skötte sig sig själv, transportsträckan från första klunken och slicen till att vakna fullt påklädd i sängen, utan att fatta vad som hände i mellanperioden.

Vad har hänt, blev jag bjuden, plånkan är ju lika full som när jag med bestämda steg riktade in mig mot pizzerian, blev jag bjuden, eller tog jag en springnota. NEJ, jag blev väl inte smörig och uppraggad av en BÖG!!!

Men, vad heter Pizzerian?
Citera
2015-10-31, 21:49
Medlem
RemeronDreamss avatar
Jag tar på mig min bästa foliehatt och sticker ut med: mordförsök alternativt sabotage.

Är varken kemist eller expert på kylskåp, men nån sån här olycka har jag aldrig någonsin hört talas om. Fenomenet kan säkert uppstå, men det borde finnas någon slags, mer eller mindre, bombsäker säkerhetsanordning (ventil) på kylskåp i så fall.

Borde annars vara ungefär lika vanligt som gasololyckor etc., men som sagt, har aldrig hört talas om en sån här olycka.

(Kan ha fel, givetvis. )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in