Citat:
Det är lite si och så med det. Många barer har koldioxid i tuber med tiotals kg CO2. Skulle det läcka ut så kan man förgifta en rätt stor lokal och jag har då inte sett gaslarm i någon bar. Då CO2 används inom vattenrening som jag jobbar med så finns det alltid en gassensor nära golvet i utrymmen där man hanterar gasen.
Citat:
Jo förvisso men jag fnular lite på att deras mätare inte är tillräckligt specifik utan kanske kan visa xx ppm CO fast det egentligen är yy ppm CO2. Att de tror att det läckt från en kylanläggning får mig att tro att det inte är CO eftersom det inte finns några kylanläggningar med CO men däremot CO2. Plus att CO2 används till fatöltappar vilket många pizzerior har om det nu inte skulle vara kylanläggningen som läckt. Hur CO skulle kunna bildas i farlig halt har jag svårare att se. Ok att folk blivit förgiftade av det när de eldat i små slutna utrymmen men på en pizzeria vete rackarn hur det skulle gå till.Jag är ju inte helt 100 på att det inte är CO men jag håller det för mycket troligare att det är CO2, trots att de säger att de mätt upp CO i blodet på folk. Här beskrivs analys med spektrofotometri av CO i blod men det framgår inte vilka störfaktorer metoden är känslig mot.
Citat:
Jag visste att någon skulle skriva det där, så är det alltid när CO2:s giftighet kommer på tapeten. Jag har skrivit om detta så himla många gånger förut så jag orkar inte mer nu, sök på mitt användarnamn och koldioxid här https://www.flashback.org/search.php så tror jag du kommer på bättre tankar. Som jag skrev, det är giftigt, inte bara undanträngande. Man dör av CO2-förgiftning vid långt lägre halt än vad som skulle orsaka kvävning genom sänkt syrgashalt (undanträngning).
Later vettigt fast jag haller inte med om att koldioxid ar giftig. Den tranger undan syret sa att man inte far tillrackligt av det och darmed kan man forlora medvetandet. Med din definition sa skulle aven kvave vara giftigt, vilket det inte ar. Blir det mindre an 21% syre i luften mar man daligt aven om andra gaser inte ar giftiga.
Senast redigerad av skunkjobb 2015-10-31 kl. 21:59.
Senast redigerad av skunkjobb 2015-10-31 kl. 21:59.