2015-10-31, 21:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Finns det ingen kontroll över det? Låter ju farligt. Kanske borde man stanna hemma eller ta take away!!
Det är lite si och så med det. Många barer har koldioxid i tuber med tiotals kg CO2. Skulle det läcka ut så kan man förgifta en rätt stor lokal och jag har då inte sett gaslarm i någon bar. Då CO2 används inom vattenrening som jag jobbar med så finns det alltid en gassensor nära golvet i utrymmen där man hanterar gasen.

Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Förstår resonemanget men nu hade man ju dessutom, enligt artikeln, uppmätt kolmonoxid i blodet på de skadade. Om det nu är kolmonoxid måste det ju ha skett någon form av förbränning vid anläggningen.
Jo förvisso men jag fnular lite på att deras mätare inte är tillräckligt specifik utan kanske kan visa xx ppm CO fast det egentligen är yy ppm CO2. Att de tror att det läckt från en kylanläggning får mig att tro att det inte är CO eftersom det inte finns några kylanläggningar med CO men däremot CO2. Plus att CO2 används till fatöltappar vilket många pizzerior har om det nu inte skulle vara kylanläggningen som läckt. Hur CO skulle kunna bildas i farlig halt har jag svårare att se. Ok att folk blivit förgiftade av det när de eldat i små slutna utrymmen men på en pizzeria vete rackarn hur det skulle gå till.

Jag är ju inte helt 100 på att det inte är CO men jag håller det för mycket troligare att det är CO2, trots att de säger att de mätt upp CO i blodet på folk. Här beskrivs analys med spektrofotometri av CO i blod men det framgår inte vilka störfaktorer metoden är känslig mot.

Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Later vettigt fast jag haller inte med om att koldioxid ar giftig. Den tranger undan syret sa att man inte far tillrackligt av det och darmed kan man forlora medvetandet. Med din definition sa skulle aven kvave vara giftigt, vilket det inte ar. Blir det mindre an 21% syre i luften mar man daligt aven om andra gaser inte ar giftiga.
Jag visste att någon skulle skriva det där, så är det alltid när CO2:s giftighet kommer på tapeten. Jag har skrivit om detta så himla många gånger förut så jag orkar inte mer nu, sök på mitt användarnamn och koldioxid här https://www.flashback.org/search.php så tror jag du kommer på bättre tankar. Som jag skrev, det är giftigt, inte bara undanträngande. Man dör av CO2-förgiftning vid långt lägre halt än vad som skulle orsaka kvävning genom sänkt syrgashalt (undanträngning).
Senast redigerad av skunkjobb 2015-10-31 kl. 21:59.
Citera
2015-10-31, 22:02
Medlem
Citat:
Ambulans larmades till platsen vid 17-tiden.
– När de kom dit anade de ugglor i mossen och larmade oss, säger Ronny Lundgren, inre befäl på räddningstjänsten. Räddningstjänstens mätinstrument visade en förhöjd kolmonoxidhalt i restaurangen. Enligt polisen har händelsen orsakats av ett kolmonoxidläckage i källaren till pizzerian.
– Vi är ganska säkra på att det börjat i ett kylrum, säger Ronny Lundgren.

Citat:
Kolmonoxid är en lukt- och färglös gas, som är mycket farlig att andas in och kan leda till kvävning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21682796.ab
Citera
2015-10-31, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jo förvisso men jag fnular lite på att deras mätare inte är tillräckligt specifik utan kanske kan visa xx ppm CO fast det egentligen är yy ppm CO2. Att de tror att det läckt från en kylanläggning får mig att tro att det inte är CO eftersom det inte finns några kylanläggningar med CO men däremot CO2. Plus att CO2 används till fatöltappar vilket många pizzerior har om det nu inte skulle vara kylanläggningen som läckt. Hur CO skulle kunna bildas i farlig halt har jag svårare att se. Ok att folk blivit förgiftade av det när de eldat i små slutna utrymmen men på en pizzeria vete rackarn hur det skulle gå till.

Jag skulle tro att du har rätt. Visserligen är CO betydligt farligare än CO2 och det skulle krävas betydande mängder CO2 för att orsaka en olycka, men det är svårt att se var en massa CO skulle komma ifrån. Det används i alla fall inte som kylmedium. CO är dessutom explosivt och skulle mycket väl kunna ha exploderat ifall man hade en grill i lokalen.
Citera
2015-10-31, 22:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RemeronDreams
Jag tar på mig min bästa foliehatt och sticker ut med: mordförsök alternativt sabotage.

Är varken kemist eller expert på kylskåp, men nån sån här olycka har jag aldrig någonsin hört talas om. Fenomenet kan säkert uppstå, men det borde finnas någon slags, mer eller mindre, bombsäker säkerhetsanordning (ventil) på kylskåp i så fall.

Borde annars vara ungefär lika vanligt som gasololyckor etc., men som sagt, har aldrig hört talas om en sån här olycka.

(Kan ha fel, givetvis. )
På mitt kylskåp finns ingen säkerhetsventil men så är det inte CO2 i det heller utan något annat köldmedium. Hur det ser ut på kylmaskiner med CO2 vet jag inte direkt men jag ser inte varför det skulle vara annorlunda än med något annat köldmedium. Om vi nu säger att det finns en säkerhetsventil, vad tänkte du skulle hända sedan? Om den öppnar vid övertryck så släpps det ju likt förbannat ut i lokalen där skåpet står, det hjälper ju inte. Ska det hjälpa måste man dra ett rör från ventilen och släppa gasen utomhus och det har jag då aldrig sett.

Nej, kylsystem kan läcka och det kan bli farligt men det är förbannat ovanligt. Olyckor med ammoniak i kylsystem har hänt en hel del och det är inte heller att leka med.

Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Toppnyhet på Expressen.se?!

När nybyggare råkar illa ut, oavsett om det är självförvållat, rycker MSM ut
Men för helvete, det har inte med nybyggare att göra ärthjärna! Tycker du pressen ska låta bli att skriva om en olycka med flera gasförgiftade människor i Sverige för att det är på en pizzeria som troligen (likt de flesta pizzerior) drivs av invandrare? Det är ju idiotiskt! Klart som fan en sådan händelse är intressant helt djävla oavsett i vilken sorts verksamhet den har inträffat.
Citera
2015-10-31, 22:41
Medlem
Citat:
Tycker du pressen ska låta bli att skriva om en olycka med flera gasförgiftade människor i Sverige för att det är på en pizzeria som troligen (likt de flesta pizzerior) drivs av invandrare? Det är ju idiotiskt! Klart som fan en sådan händelse är intressant helt djävla oavsett i vilken sorts verksamhet den har inträffat.
Dessutom är det väl rimligt att anta att matgästerna på pizzerior i många fall är "ur-invånare".
Citera
2015-10-31, 23:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag skulle tro att du har rätt. Visserligen är CO betydligt farligare än CO2 och det skulle krävas betydande mängder CO2 för att orsaka en olycka, men det är svårt att se var en massa CO skulle komma ifrån. Det används i alla fall inte som kylmedium. CO är dessutom explosivt och skulle mycket väl kunna ha exploderat ifall man hade en grill i lokalen.
Jag känner för att räkna lite ikväll så: Som köldmedium i en kylanläggning på en pizzeria skulle det säkert röra sig om väldigt liten mängd CO2, kanske ett par hekto men gasen kan ju ha läckt från en med CO2 trycksatt ölkagge som förvardes i ett kylutrymme/kylskåp, alltså inte kylanläggningen i sig.

Den minsta flaskan AGA säljer till öltappar är på 3,7 kg CO2. Gasen har en densitet på 2 kg/m³ (vid NTP) och man blir saftigt illamående och kan tuppa av vid c:a 5 vol-% CO2 i luft. 5 % innebär alltså att en viss volym gas räcker för att uppnå den halten i 20 gånger så stor luftvolym (100/5). Jag avrundar till 4 kg CO2 i flaskan, delar på 2 för densiteten och tar sedan gånger 20, den minsta flaskan räcker för att få 5 % CO2 i en luftvolym på 40 m³ om hela volymen är totalomblandad. Det är inget stort rum men så är gasen tung och kan ha högre koncentration i näshöjd än vid taket vilket gör att den lilla flaskan räcker till en större lokal än beräkningen gav. Nästa flaskstorlek är på 10 kg och man kan må rätt dåligt även vid lägre halt än 5 %. Det vore inte konstigt om innehållet i en normal CO2-flaska för öltappar räckte för att göra folk riktigt dåliga på en medelstor pizzeria.
Citera
2015-10-31, 23:46
Medlem
Citat:
Jag är ju inte helt 100 på att det inte är CO men jag håller det för mycket troligare att det är CO2, trots att de säger att de mätt upp CO i blodet på folk. Här beskrivs analys med spektrofotometri av CO i blod men det framgår inte vilka störfaktorer metoden är känslig mot.
Jag har svårt att tro att sjukvården skulle missta CO2 för CO i sina analyser. Presstalesmannen i region Skåne har dessutom gått ut med att det är kolmonoxidförgiftning, men vi får se vad man kommer fram till i utredningen.
Citera
2015-11-01, 00:08
Medlem
Polisen i Helsingborg säger i videon att de inte vet exakt vilken gas det rör sig om, trots att de identifierat källan till gasen (ett kylrum) och stängt av läckan, samt mätt värdet till noll så att boende i huset kunnat återvända. Men exakt vad för gas det rör sig om är alltså ännu oklart:

http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/...p-pa-pizzeria/
Citera
2015-11-01, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Later vettigt fast jag haller inte med om att koldioxid ar giftig. Den tranger undan syret sa att man inte far tillrackligt av det och darmed kan man forlora medvetandet. Med din definition sa skulle aven kvave vara giftigt, vilket det inte ar. Blir det mindre an 21% syre i luften mar man daligt aven om andra gaser inte ar giftiga.
Nej, skunkjobb har rätt. CO2 är giftigt på ett sätt som N2 inte är. Kväve har en undanträngande effekt men är inte giftigt i sig. Vidare har inte skunkjobb alls givit någon "definition" som medför att även kväve skulle vara giftigt, utan precis tvärt om: han säger klart och tydligt att CO2 är giftigt. Det är därför vi kan ha närmare 80% kväve i luften, men börjar må dåligt redan av några procent CO2.

Däremot är det ingen som hävdar att CO2 är ett potent gift. Det är inte direkt vätecyanid, kolmonoxid eller sarin vi talar om, så farligheten vid hög CO2-halt kommer sig förvisso även av en undanträngande effekt. Dosen gör giftet, och CO2 är tillräckligt ogiftigt för att få hanteras av amatörer.

Men, även om syrehalten skulle kvarstå kring 20% och man bytte ut säg 10% av kvävet till 10% koldioxid (alltså en hypotetisk atmosfär om 10% CO2, 20% O2 och 70% N2) så skulle man ändå må dåligt. Ergo, det handlar inte bara om en undanträngande effekt.

Med detta sagt vill jag påpeka att jag inte vet om CO2 är boven i detta drama på pizzerian. CO2 är en rimlig hypotes, eftersom koldioxid används till lite allt möjligt medan kolmonoxid knappast har på en pizzeria att göra. Detta talar för koldioxid, men om polisen säger att det är kolmonoxid så är det väl så (även om CO-sensorer kan vara känsliga för H2S som tidigare påpekats, så är de i regel inte känsliga för CO2, så om en CO-sensor ger utslag så bör det inte vara CO2 som utsläppet rör). Edit: Vården av de drabbade beskrivs också på ett sätt som för tankarna till kolmonoxid snarare än koldioxid. Och media skriver konsekvent kolmonoxid.
Senast redigerad av DjILY 2015-11-01 kl. 02:22.
Citera
2015-11-01, 05:24
Medlem
fernebos avatar
Ganska allvarlig olycka. De anställda vårdas i respirator och tom ambulanspersonalen som kom först på plats värdas på sjukhus:

Citat:
Sju personer har förts till sjukhus, efter att kolmonoxid tros ha läckt ut på pizzerian. Två av personerna var medvetslösa när de kom in till sjukhuset.

– Två personer befinner sig i respirator. Enligt läkaren har de drabbats av kolmonoxidförgiftning. Läget för dem är allvarligt men inte livshotande, säger Johan Vestergren på Region Skånes pressjour.

Ytterligare fem personer är lindrigt skadade och behandlas med syrgas. Några av de drabbade är personal och några gäster på pizzerian. Även två personer i ambulanspersonalen och en kvinna som bor i fastigheten vårdas på sjukhuset.
Citera
2015-11-01, 06:46
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Jag kan sätta en glass på att det rör sig om koldioxid i alla fall. Kolmonoxid används inte i några kylanläggningar, det gör däremot koldioxid samt att barer har det på flaska för att trycka ut fatölen i kranarna. Jag har länge oroat mig för att de flesta barer som hanterar koldioxid inte har några gaslarm. Gasen är i stort sett luktfri (kan kännas lite stickande i snoken men ingen särskild lukt) och giftig. Japp, som jag visat så många gånger tidigare i denna avdelning så är koldioxid giftig och inte bara undanträngande. Knappt 10 % koldioxid i luft innebär en rätt säker död och innan dess finns förstås flera stadier av allvarlighet såsom dåsighet och medvetslöshet.

Att mätningar visar på kolmonoxid tror jag beror på att många mätare inte är så jättespecifika utan ger även utslag på andra ämnen fast då i fel halt. Jag har varit med om en CO-mätare med katalytisk mätprincip som visade utslag på H2S fast i en annan halt än den verkliga. (Alltså, det var egentligen H2S i luften, inte CO men mätaren var bara gjord för CO och reagerade på något sätt på H2S fast den visade det som ppm CO.)

Kolmonoxid uppstår vid ofullständig förbränning vilket förvisso skulle kunna uppstå i någon grill eller så men det tycker jag verkar mindre troligt på en pizzeria.

Men jisses vad du är trög!
Har du ens nån aning om varför CO är giftigt och CO2 inte är det?
Hint: Samma anledning som O2 och O3.
Citera
2015-11-01, 07:24
Medlem
-en som bor i huset (ovanför pizzerian) blev också förgiftade. co2 är tyngre än luften,så den "klättrar" inte uppåt!
-vad är det för ugn används i pizzerian? gas driven?
-gasspisen kan orsaka koloxid förgiftning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in