2015-11-19, 17:32
Medlem
Er-nests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Ett motstånd med över 10stycken "falska" utbrott då eller? 1537 ser jag ett "riktigt" motstånd däremot.

1535 då... vi möts i mitten
2015-11-19, 17:33
Medlem
boms avatar
Erfarenhetsfråga att definiera stöd och motstånd... Antar jag? Visserligen forex: http://www.babypips.com/school/elementary/support-and-resistance-levels/support-and-resistance.html

'These highs and lows can be misleading because often times they are just the “knee-jerk” reactions of the market. It’s like when someone is doing something really strange, but when asked about it, he or she simply replies, “Sorry, it’s just a reflex.”'

Sorry, it's just a reflex.
2015-11-19, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Er-nest
1535 då... vi möts i mitten

Fair enough! Kan gå med på att det börjar komma in lite motstånd efter 1530 men att 1537 är det "riktiga" motståndet. Fast idag kom starkt motstånd in redan på 1530 så det styrker ju motståndsnivån där
2015-11-19, 17:47
Medlem
Er-nests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Fair enough! Kan gå med på att det börjar komma in lite motstånd efter 1530 men att 1537 är det "riktiga" motståndet. Fast idag kom starkt motstånd in redan på 1530 så det styrker ju motståndsnivån där

Jag har läst att ett motstånd sällan är EN punkt, utan det brukar oftast vara ett visst område och det låter faktiskt ganska logiskt.
2015-11-20, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
http://finance.yahoo.com/news/chart-says-crude-oil-going-110000658.html

26 dollar olja då går jag all in om så sker bp oil för hela slanten

Kommer dock aldrig hända. Vi är nog ganska nära botten nu, men några dollars fall till kan det bli.
Om oljan fortsätter att falla kommer flera att sluta producera då det inte går runt = att överskottet småningom kommer minska och ta slut och då automatiskt trycka upp kursen.
2015-11-20, 09:42
Medlem
Väldigt lite action för att vara första halvtimman. Är visserligen fredag men hade väl trott det skulle röra sig mer än 0,1% upp och ner åtminstone i början på dagen. Men kanske kommer senare eller så kommer det inte alls.

Kort OMX och kort DAX från några sekunder efter öppning. Kanske behåller eller kanske säljer. Får se strax.

Även lång olja. För varje dag som går kommer en kraftig höjning närmare. Senaste gångerna vi varit på denna nivån har priset stigit över 20% på bara någon vecka.. tror väl inte på det denna gången också men som jag ser det är nedsidan max 5% och uppsidan minst 15% (men ev 50% på någon månads sikt). Då den är såpass volatil funkar det ju inte med certifikat och hög hävstång så jag kör en försiktig variant av långning här. Så j-a säker är jag ju heller inte.. går ju inte utesluta att den rasar vidare.

edit: hmm.. under tiden jag skrev hände det ju äntligen något..
2015-11-20, 10:23
Medlem
dainsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Väldigt lite action för att vara första halvtimman. Är visserligen fredag men hade väl trott det skulle röra sig mer än 0,1% upp och ner åtminstone i början på dagen. Men kanske kommer senare eller så kommer det inte alls.

Kort OMX och kort DAX från några sekunder efter öppning. Kanske behåller eller kanske säljer. Får se strax.

Även lång olja. För varje dag som går kommer en kraftig höjning närmare. Senaste gångerna vi varit på denna nivån har priset stigit över 20% på bara någon vecka.. tror väl inte på det denna gången också men som jag ser det är nedsidan max 5% och uppsidan minst 15% (men ev 50% på någon månads sikt). Då den är såpass volatil funkar det ju inte med certifikat och hög hävstång så jag kör en försiktig variant av långning här. Så j-a säker är jag ju heller inte.. går ju inte utesluta att den rasar vidare.

edit: hmm.. under tiden jag skrev hände det ju äntligen något..
Finns olika mini long med olja som kanske kan vara intressant?
2015-11-20, 11:04
Bannlyst
OMX ser inte så bra ut, visst kom köpare in vid dubbel support men ändå.. Vi har ju redan säljsignal med en ny botten och som det verkar som en ny topp på 5 minutrarn. DAX ser och riktigt riktigt seg ut, kan bli en fin dump innan vi tar helg om USA är grinig.

nu verkar det vända. spikvolym DAX när dom tar ett kliv uppåt här nu. och anon börjar köpa tillbaks det dom sålde tidigare idag. Men 1518 måste OMX ta för att det ska kännas tryggt för bullsen och DAX minst 11125
Senast redigerad av clappen 2015-11-20 kl. 11:54.
2015-11-20, 12:04
Bannlyst
Björnslakt. http://imgur.com/rjtrdSK
2015-11-20, 12:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Banditen-
Kommer dock aldrig hända. Vi är nog ganska nära botten nu, men några dollars fall till kan det bli.
Om oljan fortsätter att falla kommer flera att sluta producera då det inte går runt = att överskottet småningom kommer minska och ta slut och då automatiskt trycka upp kursen.

Självklart det är önsketänkande men man ska alltid vara redo på knappen. Om oljan sjunker så kommer man tvärt om att producera mer för att inte förlora andelar på den globala marknaden (se t.ex Iran) vilket kommer sänka priset ännu mer.
2015-11-20, 12:45
Medlem
Key.s avatar
Goldman Szaxs (Säckpipa) prognos inför 2016

Goldman Sachs: 10 trender för 2016

Citat:
Goldman Sachs listar i en färsk analys tio olika trender, eller teman, de tror kommer att synas under 2016.

Bland annat en global tillväxt som är stabilare än vad den ser ut att vara och en begränsad uppsida i amerikanska aktier.

Goldman ser att tillväxten varit en besvikelse flera år i rad men ändå inte hindrat riskabla tillgångar från att gå upp. De redan höga priserna kommer dock att vara en utmaning i USA med ett skifte mellan sektorer och marknader.

Under nästa år kommer inflationen att stiga över marknadens förväntningar med en högre avkastning på obligationer som följd. Dollarn kommer sannolikt att fortsätta att stärkas mot andra valutor.

I enlighet med torsdagens analys över råvarumarknaderna, understryker Goldman sin syn på att överutbudet etablerar risken på nedsidan under kommande år. I slutet av nästa år bedöms olja dock kunna återhämta sig, efter att produktionen avmattats och kommit ifatt efterfrågan.

Dessa är trenderna, enligt Goldman Sachs:

1. Stabil global tillväxt
2. Lägre inflation, men inte så låg som väntat
3. Penningpolitik som går åt olika håll
4. Lägre oljepriser
5. Bred nedgång i råvarupriser, av olika grad
6. En vändning i den så kallade "global savings glut" (kan beskrivas som globalt överflöd av sparande)
7. Låg avkastning på aktiemarknaden
8. Inbromsning på tillväxtmarknaderna
9. Låg likviditet som det nya normala
10. Bolagens vinster kan lyfta uppåt
2015-11-20, 12:50
Medlem
Key.s avatar
Fint att robotarna slår tak på 1518 och tillåter inte kursen gå över so "not" obvious

OMXS30 - 2015-11-20 - 1518 Robots

Osynliga tak av kontrollanterna bakom spakarna.

Betyder förmodligen att vi ska forcera med kraft igenom där så småningom (brukar vara så i såna här fall).
Senast redigerad av Key. 2015-11-20 kl. 13:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in